Beef en Steak

Houtskool voor de Kamado, maar welke?

Waar koop je die dan? Ik zag ?24,50 voor 10kg via google, en black ranch ?27,95 voor 15kg. In de winkels voor gewone stervelingen is josper dus best duurder.
Uhm ik kocht ze voorheen via de groothandel of een horecazaak met josperoven.

Edit: ik zie ze op de website van Sligo staan..

Laatst bewerkt:
Volgens mij is blackrange iets van 21 euro incl BTW bij de groothandel in de aanbieding

Iemand ervaring met Blues Hog? Heb 2 zakken besteld, kijken of het wat is, vind het altijd wel leuk om diverse zakken uit te proberen.

5418F293-8CBA-4612-BC0A-9A6528157E39.jpeg

Oef das niet best.. kan ze denk makkelijker kwijt in de compact dan in mn large, maar toch.. laten we duimen. Krijg ze morgen binnen.

Yes ze zijn binnen. “Tikkie” kleiner dan de grove BR Quebracho, maar dat wilde ik ook, ga ze meer voor de Compact gebruiken.

Wel heb ik het idee dat de sortering iets grover is als wat jij hebt.

7989D31B-E0F6-4FBA-9600-C347BC346E31.jpeg

90F1D600-41EC-424C-8ABD-48A421852C9D.jpeg

Wel fijn te lezen te lezen dat ik niet de enige ben die geen fan is van de dammers houtkool. Heb de afgelopen maanden verschillende soorten getest maar ben toch blij dat alles op is en we morgen weer Grill Fanatics White Quebracho gaan inslaan 😃

Dit is een heel stuk grover. Ben benieuwd naar jouw ervaring (met name low and slow). Mits het bevalt wil ik weer een zak halen.
Ga ze uitproberen en laat het je weten!

• Leuk
Waarderingen: Beun
Yup ik ook fan van de Quebrachos, spul is gewoon spijkerhard, leuk ook dat de lighter het niet zo snel aan krijgt, zit echt verschil in met zachtere soorten.

IMG_20210605_143816.jpg

De west Afrikaanse (blauwe) vind ik ideaal voor low and slow. Is ook best hard.
Marabu (rood) wou ik van dit merk eens proberen. Leuke houtskool, maar door de tak vorm wat minder optimaal imho.
De zuid Afrikaanse (groene) is heerlijk voor reverse sear en pizza.

Ben fan van het merk doordat het in dozen zit waardoor het gemakkelijker stapelt en minder gruis geeft van transport. Ze gebruiken ook niet vochtdoorlatende zakken wat zeker een plus is.

Dammers is leuk voor pizza. Kan echt super heet, maar idd teveel gruis bij mijn laatste zakken en is in no time opgebrand bij high and fast. Voor die prijs ben ik geen fan.

Volgende keer eens Quebrachos testen, gezien ik die nog nooit heb gehad.

Sinds kort gebruik ik Black Label, erg fijn. Zitten kleinere stukken in die lekker liggen in de KJ Jr en flinke stukken voor zijn grote broer. Weinig gruis en geen rook of rare smaak.

@Josser : die dozen is idd wel een sterk punt.....Zag vorige week wat mensen met zaken gooien daar knapt de inhoud niet van op.

Bekijk bijlage 23727

De west Afrikaanse (blauwe) vind ik ideaal voor low and slow. Is ook best hard.
Marabu (rood) wou ik van dit merk eens proberen. Leuke houtskool, maar door de tak vorm wat minder optimaal imho.
De zuid Afrikaanse (groene) is heerlijk voor reverse sear en pizza.

Ben fan van het merk doordat het in dozen zit waardoor het gemakkelijker stapelt en minder gruis geeft van transport. Ze gebruiken ook niet vochtdoorlatende zakken wat zeker een plus is.

Dammers is leuk voor pizza. Kan echt super heet, maar idd teveel gruis bij mijn laatste zakken en is in no time opgebrand bij high and fast. Voor die prijs ben ik geen fan.

Volgende keer eens Quebrachos testen, gezien ik die nog nooit heb gehad.

Mijn volgende bestelling van houtskool zal ook van Flames & Flavour zijn.
Las op verschillende plaatsen al reacties van mensen die zeer tevreden zijn over de houtskool en de service.
Deze 3 soorten staan ook op mijn verlanglijstje en dozen lijkt me ook handig om op te bergen in mijn tuinhuis (iets waar de vrouw dan ook weer tevreden mee is)

Quebracho houtskool is qua hardheid te vergelijken met die West-Afrikaanse maar geeft een vrij specifieke smaak af aan je bereiding.
Vooral op letten wanneer je die aansteekt om te wachten tot die mooi gloeit en geen rook meer afgeeft.

Dit is een heel stuk grover. Ben benieuwd naar jouw ervaring (met name low and slow). Mits het bevalt wil ik weer een zak halen.
Ok, ik heb afgelopen weekend een sessie gehad van 8 uur met die kolen. Had een stuk cupim wat ik zeer laag in de temp heb bereidt. Vlees was mals alleen de smaak van de cupim vond ik tegenvallen.

Maar terugkomend op je vraag, ja ging echt prima. Stabiel eerst op 70 en daarna iets omhoog gezet naar 100, en bleef daar ook.

Op het eind nog even gekeken of ik hem snel omhoog kon knallen naar 220+ en dat was ook een fluitje. Je ziet meteen wat ik over had, veel nog!

Ja ik ben er best tevreden over.

802C76F5-BD27-4F38-A51B-BD7716FD06F5.jpeg

@ Cerrywood

van het weekeind de Q volgegooid vanuit de zak, meestal pak ik het er uit.
boden werd bedekt met kleine stukkies

069993FB-CAAD-4D6F-B46A-2C6E43DEE925.jpeg

CC1CA392-493A-4A07-AE50-313729B53673.jpeg

Toch ook uit de dozen bedoel je?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Dat is netjes! Ik ga het weer eens proberen.
Had een mail gestuurd en netjes een reactie terug gekregen

Van de zomer schakel ik over op hand geselecteerd en dan wordt het 100% top

afwachten dus

Ik heb nog een zak (onaangebroken) kamadojoe houtskool liggen. Die zal ik binnenkort gaan aanbreken. Wordt vervolgd.
Ik zou nog feedback geven op deze houtskool. De zal is inmiddels 3/4 leeg en ik kom tot de conclusie dat ik dit zeer prettig vind voor de low&slow sessies. Het zijn grote brokken die niet of nauwelijks roken en zeer stabiel in temperatuur blijven. Verbruik is ook weinig tijdens een lange sessie. Kortom: aanrader

Normaal stook ik het liefste op Aziatisch eucalyptus vanwege rookloos/geurloos (ik voeg zelf wel juiste rook hout toe als ik dat wil) en stabiele middellange brandduur. (6uur sparerib sessie met half gevulde mand in big joe en nog zo'n 40% over houden is redelijk normaal)

Helaas is er op dit moment vrijwel geen Aziatische houtskool te krijgen dus had ik bij houtskool.nl een bestelling geplaatst voor een zak Dammers houtskool en een doos Cubaanse Marabu van het merk Flames & Flavour. De Dammers besteld omdat de black wattle van Flames & Flavour ook uitverkocht was.

Dammers:
Eerste keer dat ik wat van dit merk had. Voorheen wel Black Wattle van Flames & Flavour gehad wat me wel beviel. Maar deze zak Dammers bevate veel klein grut, redelijk wat stukjes die ook door de kolenmand heen vallen of erin vast blijven zitten. Op dit forum al eerder gelezen dat het met Dammers een per zak een hit or miss kan zijn. Helaas een mis voor deze.
Verder brand het wel prima, vrij weinig rook zoals ik van black wattle gewend ben, alleen de sortering noem ik geen restaurant kwaliteit.

Flames & Flavour Cubaanse Marabu (rode doos):
Ook de eerste keer dat ik deze had. Sortering is wisselend, grote (20cm) tot kleine (2cm) stukken. Voelt echt lekker zwaar aan.
Maar helaas bij het aansteken kreeg ik toch wel een wat mindere ervaring. Het knettert en knalt best veel. Ook grotere stukken die uit elkaar klapte. Gloeiend stukje van zo'n 2cm die op ongeveer 1,5m van m'n kamado terecht kwam.
Maar ook bij het knetteren zie je een as regen.
Hier filmpje, dit is zo'n 5min na aansteken meet onkruidbrander op gas. De grotere knallen staan er helaas niet op:

Ik heb dit gemeld bij houtskool.nl en hebben gelijk verontschuldigingen aangeboden en een gratis doos appel houtskool opgestuurd.
Netjes geregeld.

Flames & Flavour Appel (gele doos):
Ook deze appel houtskool had ik voor het eerst. De sortering is prima, lekker grotere stukken, maar ook weer niet te groot. De stukken van gelijke grote variëren soms enorm in gewicht, sommige stukken lijken zo licht als piepschuim en andere stukken zijn weer een stuk zwaarder. Aansteken gaat super makkelijk en snel. Met onkruidbrander ongeveer een minuutje. En rook en geurloos.
Brandduur.. met halve kolenmand op de big joe na 4 uur op 125c nog maar zo'n 20% over.
De zak appel:
IMG_0763.jpg

IMG_0766.jpg

Ik doe zelf geen overnight briskets of andere 10+ uur sessies. Dus wanneer er weer Aziatische eucalyptus beschikbaar is sla ik weer een hele voorraad in, maar ook de appel is voor mij een blijvertje voor de kortere sessies.

Aangezien het volgens houtskool.nl nog een paar maanden kan duren voor er weer Aziatische houtskool verkrijgbaar is, zoek ik nog wat voor in de tussentijd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan