BasBQ
Beef en Steak

Bastard Large 2021 dooft zeer langzaam

Paar uur en lagen verder. Nog wel behoorlijk wat speling maar voel wel iets meer weerstand bij het draaien zal dus vast iets geholpen hebben. En hij is mooi zwart geworden.

 
Paar uur en lagen verder. Nog wel behoorlijk wat speling maar voel wel iets meer weerstand bij het draaien zal dus vast iets geholpen hebben. En hij is mooi zwart geworden.

Dat is wel heel veel speling. Wordt vast beter na veel rook en vet, maar toch nog veel speling. Die van mij had dit niet. Zelfs voor het seasonen.
 
dit gaat er bij mij niet in, je koopt een product dat verkocht wordt als werkende en niet als DHZ project.
Dan moet je nog zelf lopen klooien om het werkende te krijgen????
Gewoon ondermaats in mijn ogen.
 
dit gaat er bij mij niet in, je koopt een product dat verkocht wordt als werkende en niet als DHZ project.
Dan moet je nog zelf lopen klooien om het werkende te krijgen????
Gewoon ondermaats in mijn ogen.
Eens hoor, heb het ook bij Bastard neergelegd, ben benieuwd. Desalniettemin is het wel een geweldig apparaat!
 
Ik heb ook onlangs een Bastard Large 2021 model gekocht. Inmiddels zo een 15-20 sessies later. Twee dingen die bij mij verschil hebben gemaakt waardoor hij later sneller is gedoofd dan toen ik heb voor het eerst in gebruik nam.

- Wanneer ik de onderste schuif dicht doe druk ik hem tegen het "lipje"/uitstekend randje aan waar hij onder hoort te vallen. Daardoor sluit hij niet goed af. Ik moet de schuif iets naar achter (naar de bbq toe) duwen en dan pas helemaal dicht. Alleen dan valt hij onder het uitstekende randje om goed af te sluiten.

- De ventilatie aan de bovenkant had eerst wat speling. Dat was makkelijk te zien. Ik kon de bovenkant er zo van af plukken bijna zonder weerstand te voelen. Na het in gebruik nemen is het een stuk nauwer geworden. Als ik de BBQ nu in gebruik neem moet ik moeite doen en voel ik frictie wanneer ik de top er af probeer te halen of als ik hem open wil zetten. Het voelt alsof het vet de speling tussen de twee onderdelen van de top ventilatie geheel opvult. Ik weet niet of het door uitzetten/krimpen door temperatuur is, of doordat hij vet is geworden door gebruik.
Als hij nauwer zou zijn dan hij nu is, zou ik hem niet open krijgen en het gebruik ervan lastig worden. Nadat ik hem voor het eerst open doe (daarvoor moet ik wat kracht zetten) schuif ik de onderdelen een aantal keer heen en weer. Het vet wordt verspreid, wordt mogelijk iets warmer, en hij is vervolgens tijdens de bbq sessie makkelijker te gebruiken.

Het viel mij op dat de temperaturen nu een stuk sneller dalen in vergelijking met de eerste sessies. Omdat beide schuiven beter worden afgesloten. Die paar halve milimeter waren dus blijkbaar voldoende om daar een flink verschil in te maken. Gisteren nog gebruikt. 20.00 dicht gedaan (200 graden). Toen ik in de avond rond 24.00 keek zat hij volgens mij al richting de 50 graden. Dat gaat dus iets sneller dan wat jij aangeeft. Maar tegelijkertijd is het ook geen enorm verschil.

Mijn advies zou zijn om een lekker vet stuk vlees low&slow te bereiden. En even goed dat onderste ventilatie klepje te inspecteren of die wel echt goed sluit.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel heel veel speling. Wordt vast beter na veel rook en vet, maar toch nog veel speling. Die van mij had dit niet. Zelfs voor het seasonen.
Vind je dat al veel speling? Mijn 2021 model had na het seasonen (én gruis) nog 2x meer ruimte dan dat. Ik heb dan ook een Reggulator van green egg besteld, maar die past op het 2021 model echt niet verder dan 4 of 5 mm. Die valt er dus gewoon vanaf als je het deksel open doet en niet je hand er op houdt.

Eens hoor. Die nieuwe 2021 Bastards zijn echt een DHZ project om werkend te krijgen. En al zeker met een blower + controller is er geen beginnen aan. Die ashtray onderin heeft zoveel luchtweerstand, dat alle ingeblazen lucht tussen het keramiek van buitenwand en firepit ontsnapt en direct boven het rooster uit komt. Iets daarvan slaat wel terug, maar het is zo ontzettend indirect dat mijn controller die de guru binnen 1 graad marge houdt over uren, bij de Bastard er gemakkelijk 40-50 graden overheen schiet.
 
Paar uur en lagen verder. Nog wel behoorlijk wat speling maar voel wel iets meer weerstand bij het draaien zal dus vast iets geholpen hebben. En hij is mooi zwart geworden.

Ik had zeker iets minder speling, maar dit is weg als er eenmaal wat vet bijkomt. Ik zou je hier dus geen zorgen om maken.
 
Vind je dat al veel speling? Mijn 2021 model had na het seasonen (én gruis) nog 2x meer ruimte dan dat. Ik heb dan ook een Reggulator van green egg besteld, maar die past op het 2021 model echt niet verder dan 4 of 5 mm. Die valt er dus gewoon vanaf als je het deksel open doet en niet je hand er op houdt.

Eens hoor. Die nieuwe 2021 Bastards zijn echt een DHZ project om werkend te krijgen. En al zeker met een blower + controller is er geen beginnen aan. Die ashtray onderin heeft zoveel luchtweerstand, dat alle ingeblazen lucht tussen het keramiek van buitenwand en firepit ontsnapt en direct boven het rooster uit komt. Iets daarvan slaat wel terug, maar het is zo ontzettend indirect dat mijn controller die de guru binnen 1 graad marge houdt over uren, bij de Bastard er gemakkelijk 40-50 graden overheen schiet.
Ja das een dingetje he met de ashtray en een blower. Ik bedacht mij dat ook toen ik hem kocht. Maar ik zal hier weinig gebruik van maken denk.
 
Gister de kit binnen gekregen met een presentje vanuit the Bastard.
Het was een tube met een mooi spits puntje waar alle oneffenheden mooi mee dicht gemaakt konden worden.
Morgen maar weer eens de fik erin om te testen!
131DEE02-96D1-4160-A8CC-6803F7AE0040.jpeg
 
Gister de kit binnen gekregen met een presentje vanuit the Bastard.
Het was een tube met een mooi spits puntje waar alle oneffenheden mooi mee dicht gemaakt konden worden.
Morgen maar weer eens de fik erin om te testen!
Bekijk bijlage 24279
Kijk dat moet ik ook hebben.
 
Ik had er met onze GrillBill ook wat last van.
Nu niet meer.
Zelfs een zuigend geluid uit de margrietschijf bij gesloten kleppen.
cd782dc384a56585c9d89bf73eff0891.jpg
2da57dd75ebd29c36f2e888e461cbcb8.jpg


Trotse eigenaar van een prachtige Grill Bill
 
Ik had er met onze GrillBill ook wat last van.
Nu niet meer.
Zelfs een zuigend geluid uit de margrietschijf bij gesloten kleppen.
cd782dc384a56585c9d89bf73eff0891.jpg
2da57dd75ebd29c36f2e888e461cbcb8.jpg


Trotse eigenaar van een prachtige Grill Bill
slim gedaan maar lijkt mij toch ook niet helemaal de oplossing...
Ik heb een nieuw filmpje ri bastard gestuurd en krijg een nieuwe base van toegestuurd. zijkantje zijn dicht nu ontsnapt de rook nog een beetje door de schuiven heen.. topcap seasonnen helpt wel degelijk.
komt nog wat rook vanaf maar ik denk als ik nog een paar keer bbq en nog een keer season dat hij helemaal dicht zit.
van het weekend een tomahawk en een keer pork belly dat is goed vet dus komt helemaal goed!
 
Nieuwe baseluchtinlaat toegestuurd gehad met kit
deze ga ik morgen monteren.
Keep you posted!
 
Ik had er met onze GrillBill ook wat last van.
Nu niet meer.
Zelfs een zuigend geluid uit de margrietschijf bij gesloten kleppen.
cd782dc384a56585c9d89bf73eff0891.jpg
2da57dd75ebd29c36f2e888e461cbcb8.jpg


Trotse eigenaar van een prachtige Grill Bill

Blijf dat vreemd vinden. Bij mij KJC zit daar ook wat speling op, maar hij gaat toch wel gewoon uit terwijl ik het gevoel heb dat deze niet hermetisch afsluit. Het gaat uit als hij 'veel te weinig' zuurstof krijgt. Dus in principe is het geen ramp dat er nog een ietsiebitsie lucht binnen komt, maar het moet gewoon te weinig zijn om te kunnen blijven branden.

Hopelijk geraakt het opgelost.
 
Blijf dat vreemd vinden. Bij mij KJC zit daar ook wat speling op, maar hij gaat toch wel gewoon uit terwijl ik het gevoel heb dat deze niet hermetisch afsluit. Het gaat uit als hij 'veel te weinig' zuurstof krijgt. Dus in principe is het geen ramp dat er nog een ietsiebitsie lucht binnen komt, maar het moet gewoon te weinig zijn om te kunnen blijven branden.

Hopelijk geraakt het opgelost.

Dat is mijn idee ook....... het is gewoon natuurkunde hé ;)

Ik heb geen Kamado maar zelfs mijn Weber met doorvoeren voor probes en Billows gaat gewoon binnen een minuut of 20 uit als ik de luchttoevoer afsluit :ROFLMAO:
 
Ik heb ook bericht gekregen dat ik kit krijg. Ik ben benieuwd.
 
Afgelopen weekend viel het me op dat er toch nog wat kolen heel licht branden een uur na het sluiten van alle kanalen.
Ik ben dus toch nog even verder gaan kijken en constateerde dat de kitlaag aan de onderkant bij de onderste schuif ontzettend slecht was aangebracht. Deze sloot totaal niet aan. Dit had ik natuurlijk eerder moeten checken.
Wederom contact opgenomen met The Bastard.

6E51E3AD-C09A-4F0D-9681-C77975379582.jpeg


8383A85D-1613-41D3-AF9D-E8F4F7FA6603.jpeg
 
Ik heb gewoon zelf siliconenkit liggen dus ben niet afhankelijk van The Bastard klantenservice. Dat is maar goed ook, want mijn vraag over de slechte performance met een controller duurt steeds 2 tot 3 weken voor een antwoord. En als ze dan een mail terug sturen met een nietzeggend antwoord en een overbodige vraag.... dan sta je weer achteraan in de rij en duurt het wéér 3 weken.

Ik zit inmiddels in mijn 8e week wachten en heb inmiddels die hele kamado al verbouwd: alles afgekit, glasfiber rand vervangen door vilt, onderste vent voorzien van extra afdichtingsplaat, top vent vervangen door een reggulator, ashtray vervangen door een plaat, kolenmand eruit, platesetter lager en een custom windtunnel gelast die lucht van de blower tot onder de kolen forceert.

Dat helpt een hoop, maar voor een gewone corodiet bak zonder al die gemakken had ik ook een veel goedkopere grill guru kunnen gebruiken. :) Enige waar ik nu nog blij mee ben is de kleur. Hij ziet er wel heel tof uit. Edit: ok, dat is iets te kort door de bocht, het onderstel van the bastard is ook echt top. Mooi, en vooral goed verend/dempend als je em rond rijdt.

Dus zodra ze weer een beetje leverbaar zijn voor een normale prijs koop ik een guru en spuit ik em matzwart met hittebestendige verf. Stuk makkelijker :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan