Wellicht was de Bastard van 2020 ook wel top?
Dit kan ik bevestigen. Ik heb nergens last van. Hij is netjes afgewerkt, en de bottom en topvent zijn prima met nauwelijks speling.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wellicht was de Bastard van 2020 ook wel top?
@dennis, ze hebben een ander scharnier waardoor de deksel makkelijker open gaat. Nieuw ontwerp dop. Om maar even iets te noemen.
Ik had dus kit toegestuurd gekregen (al enige tijd terug) maar nog niet de kans gehad deze te vervangen. Vandaag had ik wat tijd over. Plaatje los geschroefd, oude kit verwijderen, alle oppervlakken schoongemaakt, is de tube kit volledig uitgehard… Ik krijg nu weer een nieuwe tube, maar wat een gestuntel zeg.Afgelopen weekend viel het me op dat er toch nog wat kolen heel licht branden een uur na het sluiten van alle kanalen.
Ik ben dus toch nog even verder gaan kijken en constateerde dat de kitlaag aan de onderkant bij de onderste schuif ontzettend slecht was aangebracht. Deze sloot totaal niet aan. Dit had ik natuurlijk eerder moeten checken.
Wederom contact opgenomen met The Bastard.
Ah ok, hebben ze alleen niet de handleiding op aangepast. Daar staat een indicatie hoe het schuifje ongeveer hoort te staan bij welke temperatuur. Daar laten ze nog het schuifje met gaatje zien... Anyway dat is toch afhankelijk van meer factoren ;-)Ja dat klopt. Het vonkenrooster zit al in de aspan dus is niet meer nodig in de bottom vent.
Ha Rogier, inmiddels al opgelost met nieuwe kit rondom the bottemvent? Ik heb gisteren voor het eerst mijn Bastard aangehad en heb ook probleem met doven. Bottomvent en topvent helemaal dicht en na 1,5 uur ging ik kijken, doe het deksel open en branden de kolen nog behoorlijk fiks. Mijn topvent heeft denk ik 1 milimeter speling, maar bij de bottomvent zit er een ruimte tussen het deurtje en de base (ga ik denk ik maar zelf ombuigen) en aan de onderkant is de kit niet goed aangebracht of gescheurd.Ik had dus kit toegestuurd gekregen (al enige tijd terug) maar nog niet de kans gehad deze te vervangen. Vandaag had ik wat tijd over. Plaatje los geschroefd, oude kit verwijderen, alle oppervlakken schoongemaakt, is de tube kit volledig uitgehard… Ik krijg nu weer een nieuwe tube, maar wat een gestuntel zeg.
Op veel foto's staan ook nog steeds de 2021 met vent-rooster. Super verwarrend allemaal.Ah ok, hebben ze alleen niet de handleiding op aangepast. Daar staat een indicatie hoe het schuifje ongeveer hoort te staan bij welke temperatuur. Daar laten ze nog het schuifje met gaatje zien... Anyway dat is toch afhankelijk van meer factoren ;-)
Gisteren contact gehad met Bastard. Zij willen dat ik een rooktest uitvoer en dat vervolgens film en naar hen toestuur. Zo gezegd zo gedaan, alleen 'lekt' hij tijdens de rooktest enkel door de topvent en niet door de bottomvent. Dit komt denk ik doordat er zoveel zuurstof naar binnen kan komen bij de bottomvent en dat er voldoende ruimte bij topvent is om alle rook daar te laten ontsnappen?
Gisteren na de rooktest de Bastard laten doven. Na 1,5 uur de dome opengedaan om te kijken wat het resultaat is. Naar mijn mening gloeien de kolen nog behoorlijk en is het vuur ook helemaal van achteren naar de bottomvent toegekropen (wat denk ik door het lek komt, want vuur kruipt naar zuurstof).
Onderstaande situatie na 1,5 uur is toch niet oke? Even ter bevestiging dat ik wel juiste verwachtingen heb.
Bekijk bijlage 32108
Hier nog wat foto's van de spelingen:
Bekijk bijlage 32109
Bekijk bijlage 32110
Bekijk bijlage 32111
Die topvent ziet er op de foto erger uit dan het is. Als ik hem tegen een zijkant aandruk ontstaat er aan de andere kant een kiertje van max 1 milimeter. Denken jullie net als ik dat het niet doven van de bastard in mijn geval vooral veroorzaakt wordt door de kieren bij de bottomvent?
Dank voor het meedenken!
Ja ik vind deze problemen voor dit geld slordig inderdaad (en ja het is geen BGE kwaliteit en prijs, maar dan nog). Wat mij betreft kan het prima opgelost worden met opnieuw kit aanbrengen, het is alleen jammer dat wanneer je een Bastard koopt het blijkbaar een DIY projectje is.Het lijkt alsof je je bottomvent gewoon open hebt gelaten. Dit hoort echt niet na 1.5u! Als ik alles dicht zet op m'n bastard L is na een kwartiertje alles uit.
Ze zouden aan de hand van deze foto's niet moeten vragen om een rooktest. Ze hebben gewoon een bbq geleverd die niet goed geproduceerd is, dat is duidelijk te zien. Zeer klantonvriendelijk vind ik het...
Wat betreft de topvent: dat vind ik er niet heel gek uit zien. De speling is bij mij vergelijkbaar, en wordt minder als je er een paar keer mee gekookt hebt.
Goede tip. Als huidige foto's en filmpje voor Bastard niet voldoende bewijs is, dan kan ik dat nog proberen. Maar ik ga er vanuit dat ik in aanmerking kom voor een tube kit, en anders koop ik hem zelf wel.Als je voor de rooktest de bbq lekker opstookt, rookhout erin en dan folie onder je dop doet dan zou je de rook door de bottomvent moeten gaan zien.
Geen idee. Ik heb ook liever roostertjes in mijn schuifje zitten ivm het plaatsen van adapters van regelaars. Maar daar denken de ontwerpers niet over na. Als je een hoop as in je opvangbak of laatje (KJ) hebt verstoord dat weer de luchtstroom. En bij zo’n roostertje vooraan duurt dat allemaal veel langer.Goede tip. Als huidige foto's en filmpje voor Bastard niet voldoende bewijs is, dan kan ik dat nog proberen. Maar ik ga er vanuit dat ik in aanmerking kom voor een tube kit, en anders koop ik hem zelf wel.
Even hele andere vraag? Kun je niet dat roostertje in de bottomvents uit de Bastards van 2019 los kopen? Dan klemt het deurtje gelijk ook veel beter, want die zit ook redelijk los in de rails.