BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte kaas

Zo gezegd, zo gedaan. Moet ik nu 2 uur aftellen, of 2 weken? Hahaha!

IMG_20201213_133442.jpg


IMG_20201213_133048.jpg
 
Zo gezegd, zo gedaan. Moet ik nu 2 uur aftellen, of 2 weken? Hahaha!
Even stil geweest, maar toch even een kleine 'update'.
Ik heb dit 2 weken voor kerst gemaakt.
Met kerst geprobeerd, en ik vond het echt niet te 'hachelen'.
Enorm rook smaak, bijna asbak te noemen.
Weg gedaan.

Later maar nog een blokje weg gegeven.. eentje laten liggen.
Die heb ik vandaag meegenomen naar werk, ik dacht; als ik t niet lust kan hij hier nog weg, en een collega-mede-bbq-enthousiasteling wilde het sowieso wel proberen. Wat blijkt? erg lekker. Het was gewoon een kwestie van tijd dus.
Al heeft deze dus nu wel bijna 8 weken gelegen voordat ik m gegeten heb. Nu was de rooksmaak subtiel en blijft ff lekker hangen na een blokje.
 
Bij mij min 2 weken en dat was toch telkens goed. Heb er ook al 4 en 6 weken gehad en telkens goed. Dus mss ligt het aan het houtsoort. Geen idee.
 
Even stil geweest, maar toch even een kleine 'update'.
Ik heb dit 2 weken voor kerst gemaakt.
Met kerst geprobeerd, en ik vond het echt niet te 'hachelen'.
Enorm rook smaak, bijna asbak te noemen.
Weg gedaan.

Later maar nog een blokje weg gegeven.. eentje laten liggen.
Die heb ik vandaag meegenomen naar werk, ik dacht; als ik t niet lust kan hij hier nog weg, en een collega-mede-bbq-enthousiasteling wilde het sowieso wel proberen. Wat blijkt? erg lekker. Het was gewoon een kwestie van tijd dus.
Al heeft deze dus nu wel bijna 8 weken gelegen voordat ik m gegeten heb. Nu was de rooksmaak subtiel en blijft ff lekker hangen na een blokje.

Hahaha, wat heb je er dan toch mee uitgespookt Sandy? Als ik zo naar je plaatjes kijk ziet het er allemaal dikke prima uit en ben je waarschijnlijk wat "rookgevoelig" :ROFLMAO: Gewoon volgende keer je blokjes kaas wat groter laten en / of wat meer geduld.

Bij mij liggen er platte stukken van een 600gr per stuk in voor een dikke 10 uur en die zijn na een dag of 14 vacuüm in de koeling prima maar na een maand nog veel lekkerder :love:
 
Hoe lang kan je die kaas in vacuum bewaren denk je?
 
@SandyMan ik heb dezelfde ervaring. Ik heb jong belegen kaas gerookt voor 2 uur. Echter na 1 week en na 2 weken vond ik het nog steeds veel te heftig van smaak. Het is inmiddel een week of 4 geleden en nu begint het pas lekker te worden!
 
Ik heb belegen kaas een complete csg met beuk gerookt, en dat was ook nog prima. Na een week of wat, dat wel. Stukken van 2x2x10 cm gedaan. De de uiteindes snij ik wel altijd anders aan, zodat je niet 5 kanten rook hebt. Zo dus zeg maar
2021-02-03 06_58_37-Map1 - Excel.jpg


Werd door iedereen gewaardeerd die dag/verjaardag in veel delen
 
Ik heb net weer 15kg klaargelegd voor morgen. We geven elk jaar aardig wat weg met kerst :)
Onze ervaring is minimaal een maand laten liggen. (vacuum) -als je het geduld hebt hihi maar liever langer.
Ook na 6 maanden in de ijskast is het nog steeds toppie (per ongeluk uitgevonden)
Grotere stukken =beter en rechthoekig beter dan een punt vonden wij, minder overheersend en minder bitter
We zijn begonnen met 2 uur, maar inmiddels al 10 uur. Het ligt aan het soort hout en wij gebruiken fruitboom snippers van het snoeien.
Zaagsel even in de bullet fijn malen en hopla!
Hier een foto van wat dunnere stukjes, maar hebben nu wat dikkere klaarliggen
Bekijk bijlage 12284
Ik heb nu ook 10 uur gerookt eik kers en beuk 5 dagen vacuüm . En moet zeggen missie geslaagd
 
  • Leuk
Waarderingen: Ken
Goed bezig geweest, is ook zo lekker :love: Hier ook iedere maand minimaal 2 kilo in de rook...... ik verdien het wel een kaaskop genoemd te worden maar m'n betere helft is zo mogelijk nog erger :ROFLMAO:
 
Heerlijk hoor! Wat voor kaas is het en hoelang heb je het gerookt?
 
Briljant idee, ik ben de kaas aan het roken. De cheese smoke generator gevuld als in het filmpje van Noskos, en aangestoken met het action brandertje op de laagste stand, ging prima. Ik bewaar het houtmeel wel in de CV ruimte want ik kan me voorstellen dat het heel gevoelig is voor vocht.
IMG_20211113_092408.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan