Beef en Steak

Charcuterie... een nieuwe wereld!

Tot nu toe altijd equilibrium cure gedaan, in een vacuümzak, met 25gr nitrietzout 0,6% per kilo vlees.
Is een makkelijk te volgen richtlijn en ik vond het qua smaak ook prima (y)

Na dik 8 weken in de pekel te hebben gelegen en 5 dagen te hebben gedroogd in de berging ( daar is het continu tussen de 16c tot 18c ) heb ik gisteren voor de eerste keer 8 uurtjes rook meegegeven aan de Coppa Corse ( Corsicaanse Coppa ) deze heb ik koud gerookt op beuken. Nu mag die een dagje rusten in de berging en dan morgen mag die nogmaals 8 uurtjes koud roken en dan gaat die voor een aantal maanden de droog kast in.

IMG_0583.jpeg
IMG_0590.jpeg
IMG_0592.jpeg
IMG_0601.jpeg
Het koud roken ging wel goed in de Kamado, ik heb de dop eraf gehaald en daar dan een touwtje overheen gespannen en toen de dop er terug opgedaan en daar dan een vleeshaak aan gehangen en toen de Coppa eraan gehangen. De CSG op de bodem gezeten aangestoken. De Coppa hing zo mooi recht boven de CSG ( 20 cm ) daar heeft die 8 uurtjes gehangen met dit als resultaat:

IMG_0605.jpeg
Nu mag die mooi in de berging een dagje rusten en dan morgen nog eens 8 uur koud roken.

Wow, wat een prachtige kleur en vast ook geur...

Petje 🧢 af , hier zou ik het geduld niet voor hebben.
Ziet er heel goed uit 👌🏼.

Ziet er super uit, is dat nou zo'n runderzakeind?
Klopt Yuma. Deze kun je gewoon online bestellen.

Wow, wat een prachtige kleur en vast ook geur...
Ik zou er het liefs ze mijn tanden er in willen zetten Sander ☺️ de geur die eraf komt is echt heerlijk 🥰 Nu nog een aantal maanden geduld hebben en dan kan ik hem gaan proeven.
Petje 🧢 af , hier zou ik het geduld niet voor hebben.
Ziet er heel goed uit 👌🏼.
Danke Rdj. Geduld is ook niet mijn sterkste kant 😅 Maar met dit soort projecten heb ik engelen geduld

• Leuk
Waarderingen: Rdj
Geduld is ook niet mijn sterkste kant 😅 Maar met dit soort projecten heb ik engelen geduld
Same here 😅
Maar ik begin het te leren.

Mijn eerste keer koud gerookte procureur heb ik een maand langer laten hangen dan perse nodig was, er ging uiteindelijk helemaal geen gewicht meer af. Maar dat was uiteindelijk wel het wachten waard, smaakte echt super! 🥳

Ik zal de runderzakeind ook eens proberen, ben wel benieuwd hoe dat bevalt.

Terug
Bovenaan Onderaan