Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Leuk om te lezen SanderLeuk om te lezen dat je geinspireerd ben geraakt. Zo gaat dat hier. Op mijn beurt hebben Bert en Marcel dat vonkje bij mij ontstoken... destijds deden we samen met wat andere barbecuers een workshop bij Vuur en Rook. Daar zijn vriendschappen begonnen!
Dankje voor je uitleg Sander, Je kunt met Charcuterie alle kanten op en dat maakt het zo leuk om mee bezig te zijn, Een stukje binding met het product hebben is ook het mooie van charcuterie. Zolang je aan de basis regels houd van Charcuterie zijn de mogelijkheden eindeloos.Juist in die variaties zit een leuke extra uitdaging. Iberico is denk ik een vetter varken dan je goedkopere procureur van een ander ras. Vet slinkt (haast) niet zoals het rode vlees in je coppa dat wel doet. Dus 35% indroging of rijping bij het ene varken geeft een ander resultaat als bij het andere ras. Gewoon lekker proberen en proeven. Je kunt eventueel een doorgesneden coppa na droging proeven en nog wat langer terug hangen...
Verschillende delen ook trouwens. Kinnebak voor guanciale is veel vetter dan buikspek of procureur. Dan laat je minder ver indrogen want 35% verlies zul je dan nooit gaan halen. Daarvoor is er te weinig vlees (en vocht) tov het vet.
Goh, krijg hier trek van!
Dankjewel voor de uitleg.Lekker hoor! Maakte ik ook al eens. Een deel van die droogrand kun je wellicht beperken door na het drogen een tijdje weer in vacuum te bewaren. Dan verdeelt het resterende vocht zich weer. Maar dat lukt niet altijd helemaal. Behalve optisch is een snelle droging van de buitenkant soms ook de oorzaak van dichtslaan. Dat is zeer onwenselijk omdat dan de kern niet meer verder droogt. Daarom begint Bert hoger in RV de eerste dagen en dan pas richting 75% terug regelen.
Topper ! Leerzaam is het zeker!Wel nee, prima juist! Erg leerzaam!
Dankjewel voor de uitleg Stijn en de tips ! Ik moet mijn eigenweg nog vinden in dit hele gebeuren. Uit eindelijk gaat dat wel goed komen met alle tips en ervaringen van users op dit forumdie 3 maanden wachten lijkt mij nu wat overdreven.
Als je hem een 2tal weekjes in het vacuum laat zal dat waarschijnlijk meer als genoeg zijn.
Ik snijd mijn coppa's altijd in een aantal stukken en vacumeer ze dan.
Als je hem nu uit het vacuum haalt ga je hem waarschijnlijk niet in 1 keer opeten.
Als je hem dan terug weghangt in je droogkast tot je er de volgende keer van eet gaat hij verder drogen.
Ook om die reden laat ik ze in eerste instantie maar drogen tot net iets meer als 30%
de eerste sneetjes zijn dan misschien nog net 'te nat' maar 1/3 van een spiering/coppa eet je ook niet op 2 dagen op.
Leuk om te horen !Zeker! Het één lukt nog beter dan het ander natuurlijk, maar coppa blijft hier favoriet. Met venkelzaad. Waanzinnig.
Dankjewel voor de leuke ideeën StijnAls variant kan je ook eens een coppa affumicata maken.
Een paar beurten CSG voordat je hem in de droogkast hangt en het geeft toch een licht andere smaak.
In ben enorm harde fan van gedroogde varkenshaasjes (evt gevuld met kaas).
Mijn vrouw is dan weer zot van pancetta.