Beef en Steak

Charcuterie... een nieuwe wereld!

Nou, ook maar een nieuw coppa in de kruiden/pekel gegooid!

Een ruime 2 kilo, nu maar weer geduld
e80b440f837438a16bba0dd1f816444a.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lekker bezig Ralph!
Wat voor een kruiden heb je gebruikt ?

Lekker bezig Ralph!
Wat voor een kruiden heb je gebruikt ?

Hier heb ik een vrij traditioneel mengsel gebruikt:
- (nitriet)zout
- suiker
- zwarte peper
- witte peper
- venkelzaad
- tijm
- rozemarijn
- knoflook
- piment
- gerookt paprikapoeder
- laurier
- nootmuskaat

En dat rook toch een portie

Da's een flinke lijst met kruiden 😄
Ik ben zelf niet zo handig met kruiden, ik ben daarom liever wat terughoudend maar veilig 😅

Da's een flinke lijst met kruiden
Ik ben zelf niet zo handig met kruiden, ik ben daarom liever wat terughoudend maar veilig

Snap ik heel goed, toen ik het eerst las vond ik het ook wel wat overweldigend.. maar het schijnt, afgezien van de paprika, vrij traditioneel te zijn… en wie ben ik om Italiaanse tradities in twijfel te trekken

Het lijkt wel of ik dit topic kaap, is niet de bedoeling! De titel omschrijft alleen zo mooi hoe ik in de charcuterie zit!

Helemaal goed Ralph, je bent welkom!
Hier genieten we samen en inspireren elkaar.

Vanochtend procureur en een stuk buikspek ingesmeerd met penicillium nalgiovense van een donorworstje (links).
Deze keer in 2 kleinere stukken, beter getrimd, en het is nu ook een stuk kouder dan bij de vorige poging 🤓

Succes niet gegarandeerd, uitproberen en leren🤞🤓

DSC05515.JPG

Laatst bewerkt:
Laatst een rundermuis gekocht, zat nog keurig in het vacuüm om te rijpen na de slacht… iets langer dan gepland nog laten liggen… maar wat een penetrante lucht komt daar dan vanaf geen rottings geur maar meer zuur, erg zuur. Afgespoeld, droog gemaakt, spoelen, drogen etc.

Toen toch maar in de pekel incl kruiden en nu deze te drogen gehangen. Nu komen er toch nog vleugjes van die zurige geur af… maar het vlees smaakt prima, heb het toch maar even geproefd. Niets raars, behalve een vleugje van die “rijpingslucht”

Iemand hier ervaring mee? Of had ik m voor het pekelen langer open moeten laten zodat de geur er af was? Of kan het zo zijn dat het er nog af gaat? (Hangt nu een dagje)

Laatst bewerkt:
Laatst een rundermuis gekocht, zat nog keurig in het vacuüm om te rijpen na de slacht… iets langer dan gepland nog laten liggen…

Bij geurtjes is eigenlijk de regel, niet doen..., het is de $$ besparing niet waard.
Ik durf aardig wat aan, maar verdachte luchtjes helemaal bij rauw vlees zijn een absolute no-go.

Sommige bacteriën kunnen je ook veel later nog heel erg ziek maken 😬

Bij geurtjes is eigenlijk de regel, niet doen..., het is de $$ besparing niet waard.
Ik durf aardig wat aan, maar verdachte luchtjes helemaal bij rauw vlees zijn een absolute no-go.

Sommige bacteriën kunnen je ook veel later nog heel erg ziek maken

Ik heb de geur eerder eens gehad bij rundvlees, dat destijds laten luchten en de geur was weg. Vervolgens bereid en het smaakte heerlijk.

Bij deze ga ik er ook vanuit dat het toch wel goed zit, het is ondertussen gepekeld, de textuur is goed (niet slijmerig), de kleur is goed en de geur wordt steeds beter.

Ik heb op het forum ook wat artikelen gelezen hierover, “poepige” Tomahawk was de omschrijving en ook dat was goed en werd herkend als de vacuüm-nat rijp-lucht.

Laatst bewerkt:
Ik heb de geur eerder eens gehad bij rundvlees, dat destijds laten luchten en de geur was weg. Vervolgens bereid en het smaakte heerlijk.

Bij deze ga ik er ook vanuit dat het toch wel goed zit, het is ondertussen gepekeld, de textuur is goed (niet slijmerig), de kleur is goed en de geur wordt steeds beter.

Ik heb op het forum ook wat artikelen gelezen hierover, “poepige” Tomahawk was de omschrijving en ook dat was goed en werd herkend als de vacuüm-nat rijp-lucht.

Nou, ik heb de boel toch weg gedaan… de geur hangt in het hele huis en dat is het me niet waard.

Andere keer maar weer beter!

Als troost heb ik gelukkig nog deze heerlijke coppa
c6bf23faf6c3db805605186ca8109200.jpg

Laatst bewerkt:
Nou, ik heb de boel toch weg gedaan… de geur hangt in het hele huis en dat is het me niet waard.

Andere keer maar weer beter!

Als troost heb ik gelukkig nog deze heerlijke coppa
c6bf23faf6c3db805605186ca8109200.jpg

Zonde van het vlees, de andere ingrediënten en de moeite inderdaad maar wel verstandig, een voedselvergiftiging of iets wat die richting op gaat word je ook niet vrolijk van.

Laatst een rundermuis gekocht
Als je dan keertje iets leuks van een rundermuis wilt maken maak je eens Nagelhout “ Neagelholt “ een heerlijk simpel stukje charcuterie uit de Achterhoek, het eenige dat je nodig hebt is zout / nitrietzout, nootmuskaat en kruidnagel.

IMG_1108.jpeg
IMG_1107.jpeg
Deze is net iets te lang gedroogd maar de smaak was lekker ( nu ik dit type krijg ik weer zin om nagelhout te maken 😁 )

Als je dan keertje iets leuks van een rundermuis wilt maken ( met een runder achtermuis gaat het ook ) maak je eens Nagelhout “ Neagelholt “ een heerlijk simpel stukje charcuterie uit de Achterhoek, het eenige dat je nodig hebt is zout / nitrietzout, nootmuskaat en kruidnagel.

Bekijk bijlage 73667Bekijk bijlage 73669Deze is net iets te lang gedroogd maar de smaak was lekker ( nu ik dit type krijg ik weer zin om nagelhout te maken )

Nagelhout was ook de bedoeling, althans gebaseerd op. Ik had het in de pekel staan met Chipotlepeper

Helaas was het stuk vlees dus niet helemaal goed

Laatst bewerkt:
Nou, ik heb de boel toch weg gedaan… de geur hangt in het hele huis en dat is het me niet waard
Beter! Zonde natuurlijk van het vlees en de tijd die je er al ingestoken had, maar de gezondheid van jou en je gezin is belangrijker.

Terug
Bovenaan Onderaan