Beef en Steak

Charcuterie... een nieuwe wereld!

Mooi project zeg.
Helaas heb ik al teveel hobby’s. 😉

Ik hoop nog heel veel van je te leren Bert!

Wil alleen ff zeggen dat ik heel gelukkig wordt van deze plaatjes.
Voor de rest loopt er alleen kwijl uit mijn mond.
Dank voor het delen Sander. Geweldig. Complimenten

Zou het ook met wagyu kunnen? Dat heb je helemaal een dooradering

Vast wel. Maar het geeft vooral voldoening om van zo'n betrekkelijk simpel stuk varkensnek - gewoon van Sligro, geen bijzonder ras - zo'n zalig stukje delicatesse te maken... kost alleen wat tijd.

Wat betreft het gene wat je weg hebt moeten gooien: zie het als leergeld ;)

Prachtige plaatjes van de coppa zeg, zou graag een stukje proeven!

Dat moet ik ook nog eens proberen vorige keer is het zelf cultiveren van de schimmel niet gelukt :( .
Je mag het dan niet meer vacumeren toch?

Dat moet ik ook nog eens proberen vorige keer is het zelf cultiveren van de schimmel niet gelukt :( .
Je mag het dan niet meer vacumeren toch?

Niet met de schimmel erbij. Dan wordt dat wat slijmerig. Ik had die hangende coppa's van die eerste twee plaatjes goed schoon gemaakt met azijn en water. Laten drogen op een roostertje en toen gevacumeerd. Later las ik dat het beter is om het zakeind waar ze in droogden ook te verwijderen voordat je vacumeerd voor het rijpen. Maar ik was eigenwijs en meende dat die casing met kruiden ertussen nog wat smaak nalevert tijdens het herverdelen van het vocht.
Het rook echt super vandaag.

Dus als je beschimmelde worst - klinkt goor maar ik bedoel het goed - gedroogd is dan kun je dat schimmellaagje afnemen met azijn en water en dan vacumeren.

Sander dit ziet er geweldig uit zeg. Laat maar een plankje komen 😜

Het ziet er allemaal fantastisch uit zeg. Ik heb vorige week een online workshop van meneer wateetons gevolgd over charcuterie. Erg inspirerend maar het is wel echt een hobby apart en denk dat ik het voor nu nog even af houd. Desalniettemin heel interessant en leuk om dit zo te kunnen volgen. Dat er maar nog meer moois uit voort mag komen!

Het ziet er allemaal fantastisch uit zeg. Ik heb vorige week een online workshop van meneer wateetons gevolgd over charcuterie. Erg inspirerend maar het is wel echt een hobby apart en denk dat ik het voor nu nog even af houd. Desalniettemin heel interessant en leuk om dit zo te kunnen volgen. Dat er maar nog meer moois uit voort mag komen!

Zijn boekjes zijn ook erg leuk! Ik heb ook al eens pancetta en droge worstjes gemaakt gewoon tijdens herfst en winter in de schuur. Dat ging super goed en is op zich best lekker laagdrempelig. Maar ik snap wat je zegt hoor. Soms zijn nieuwe projecten gewoon even verstandiger te laten lopen. Kan altijd nog!

Wat een mooi eindresultaat! Zonde dat er het eea is mislukt, maar voor een volgend project weer een hoop extra kennis in huis.

Wow Sander, wat een heerlijke plaatjes. En wat een rollercoaster is die kast. Dat er nog zoveel bij komt kijken had ik een jaar geleden niet kunnen bedenken.
Je begrijpt dat ik het project met de zwijn en reebouten met bovenmatige interesse ga volgen.

Wat een heerlijk verslag Sander. Ik heb er even een biertje en wat nootjes bij moeten pakken. Mooie resultaten heb je geboekt. Niet alles kan bij de eerste run goed gaan. Ik lees hier ook al veel adviezen. Dat gaat zeker goed komen de volgende rondes. Die droogkast ziet er ook super uit, heb je echt netjes gemaakt. Als ik de plaatjes zie wil ik dat ook hebben :cool:
Ik ga dit draadje eens lekker volgen.

Das een mooi verslag.
De tegenslagen die jij tegenkwam maken dat ik geen zelfbouw kast aandurf.
Vandaar de zoektocht naar een betaalbare vlees rijpingkast.
Als het dan misgaat kan het enkel nog aan mijn handelen of het vlees liggen.

Die op momenteel overweeg te kopen kan tot 20 gr regelen.
Is een Saro.

Fermentatie denk ik in waterbad te doen.
Nu wil ik eerst gewoon nog koud gerookte hesp kunnen drogen.
Want nu nog eens 8 weken in mijn smoker laten hangen zal niet meer lukken door de hogere temperatuur hopelijk volgende maand.

Ja heel groot is die niet.
Wel groter te verkrijgen van hetzelfde merk.
Ik denk echter dat die voor mij voldoende zal zijn.
Wij zijn hier thuis maar met 2.
Dus als er dan al 3 a 4 stukken vlees van rond de kilo insteken samen met misschien nog eens 4 droge worsten dan komen wij al ver.
Als ik alles wat sprijd in timing kan ik dan elke maand of zo iets nieuws maken.

Terug
Bovenaan Onderaan