Beef en Steak

Charcuterie... een nieuwe wereld!

@Sander72 wat ben je ongeveer kwijt geweest aan kosten?

Koelkast heb ik voor 250 euro gekocht, beide Inkbirds zijn als set te koop voor 100 euro. Lucht bevochtiger 35 euro. Ventilator en luchtroostertjes alsook wat klein materiaal loopt in de tientjes. Ik heb alles nu online gekocht.

Wat betreft kast voor vergisting van bier, je moet kijken of je de gaten dicht kan maken.

Waarom? Ik vergist in een apart vergistingsvat met waterslot, die zet ik dan in die rijpingskast om de temperatuur goed te kunnen beheersen. Ik kan die ventilator traploos regelen en dus ook (bijna) uitzetten.

Waarom? Ik vergist in een apart vergistingsvat met waterslot, die zet ik dan in die rijpingskast om de temperatuur goed te kunnen beheersen. Ik kan die ventilator traploos regelen en dus ook (bijna) uitzetten.
temperatuur stabieler te houden. Is natuurlijk afhankelijk van waar hij staat natuurlijk en wat voor bieren je brouwt. Maar bijvoorbeeld een ondergister waarbij de koelkast op kamertemperatuur staat lijkt me dat de koelkast wat te vaak moet aan slaan.

Ik smeer mijn randen in met oil of olaz, dus die blijven zacht, mafketel....We dwalen af en draven door, ik snap nooit zo goed hoe dit toch steeds gebeuren kan 😂😂

Leuke en zeer interessante reportage Sander (y) het is een hele mooie kast geworden en nu snel vol hangen met lekkers😋

Dit wil ik ook eens gaan doen. Ga deze even in de gaten houden en vooral veel leren. Zet hem op, kerel.

Leuke en zeer interessante reportage Sander (y) het is een hele mooie kast geworden en nu snel vol hangen met lekkers😋

Snelle Projectjes zijn er niet echt... alleen het pekelen duurt al weken... maar ik hoop jullie gauw wat meer te kunnen laten zien!

Leuk om dit te lezen Sander. Ik ga met je meeleven en lezen. Ondertussen ook begonnen aan het boek Over Charcuterie. 👍

Beste BBQ-vrienden!

Omdat het pekelen best lang duurt en er verder niet veel gebeurt nog maar wat plaatjes geschoten van twee nieuwe projectjes die nu in de koelkast liggen en binnenkort de kast in mogen... eendenborstjes en varkenskinnebak.

Ik heb niet echt recepten aangehouden maar alleen het zout (zeezout en coloroso) heel secuur afgemeten.

SDJ_1459.JPG

Mooie dikke Magrets gehaald bij Hanos. Even afspoelen on der de kraan, bloedresten en vliesjes verwijderen en het vet een klein beetje strak bijsnijden en dan de kruiderij erop:

SDJ_1453.JPG

Zout mooie gelijkmatig verdeeld en daarna de kruiderij erop en (niet te strak) dicht sealen:

SDJ_1462.JPG

Die gaan voor ruim 14 dagen de koeling in. Elke dag een beetje losjes masseren en wat liefde geven.

Toch wel een beetje op het spoor gezet door @Frits ben ik ook in de kinnebakken gedoken. Tja, als je dan eenmaal wat filmpjes hebt gezien van pasta carbonara dan kun je er niet meer omheen. Dan wil je guanciale maken!

Dus langs bij de slager en met hem even wegdromen op zachte kussentjes... de Italianen noemen die varkenswangen kussentjes... en fantaseren over zalige producten die je daarmee kan maken. Ik ben ontzettend benieuwd, ik heb het zelf namelijk nog nooit gegeten.

Ook wel erg grappig, hij vertelde vol trots over de Zeeuwsche wroetvarkens die hij gebruikt, ik mocht meekijken bij het kuizen van de kinnebakken, met name de kliertjes zijn kritisch en je treft soms vervelende plekjes door ingegroeide haren of beschadigingen, maar je kon aan alles zien dat dit erg mooie kwaliteit vlees was van mooie varkens die een goede verzorging hadden genoten. Het was prachtig en het vlees rook ook opvallend lekker. Echt mooi spul.

Enne... ik liep weg met bijna 3 kilo vlees voor een tientje toen ik beloofde dat ik over een paar maandjes zou komen laten proeven!

SDJ_1469.JPG

Twee stukken gaf ik zout en zwarte peper, bij eentje daarvan nog wat extra laurier, jeneverbes, venkelzaad en tijm:

SDJ_1471.JPG

Het derde stuk zou een andere variant worden:

SDJ_1473.JPG

Die wordt in een paar maanden omgetoverd naar een gerecht dat er op de filmpjes zo zalig uitzag dat ik het moest proberen: spaghetti all’amatriciana. Zwarte peper, zout en heel veel paprika:

SDJ_1475.JPG

Duim voor me op de goede afloop!

Salute!

Laatst bewerkt:
Mooi project weer, en met zo’n plankje van de Cook-off komt het vast goed.

Het ziet er heerlijk kleurrijk uit Sander, we wachten heel geduldig af:)

Nou, hier wordt met ongeduld gewacht :ROFLMAO:
Dit MOET geweldig lekker worden.
Goed bezig

Altijd fijn zo’n slager👍🏻

Is de spaghetti all’amatriciana bewust gekozen omdat we, hopelijk, over een paar maanden weer met meer personen bij elkaar mogen komen? 😉😇

Nou ik hoop 't echt hoor!

Wat is het recept wat je dan volgt @Sander72 ? Nu gevacumeerd kruiden en dan een x periode in de droogkast laten drogen?

Klopt JS, ik laat het 4 tot 6 weken pekelen in het kruidenmengsel dan kort afspoelen met witte wijn, koud roken en daarna in de droogkast tot ca. 30% van het oorspronkelijke gewicht is ingedroogd. Dat zal ook wel een paar weekjes tot maandjes duren denk ik.

Weer een mooie stap gezet in dit avontuur, de kast ingewijd met mijn eerste droog-avontuur:

SDJ_1488.JPG

Eendeborstjes afspoelen met wat witte wijn (na dikke 14 dagen droge pekel in licht vacuum.

Dan lekker roken op beukenmot:

SDJ_1482.JPG

Wat ruikt dat lekker!

SDJ_1513.JPG

Toen mochten de borstjes de droogkast in. Ik las verschillende dingen en besloot het beide uit te proberen.

Dus een kaasdoek even laten schrikken in een bakje kokend water:

SDJ_1520.JPG

En toen beide opbinden en startgewicht meten:

SDJ_1518.JPG

SDJ_1523.JPG

Alles netjes documenteren in het grote boek van Sinterklaas:

SDJ_1527.JPG

En hangen maar schatjes!

SDJ_1533.JPG

Kastje draait geweldig op 12°C en 75% RV.

Het ruikt overigens al een paar dagen heerlijk op zolder... die rook en de kruiderij ruikt zalig!

Terug
Bovenaan Onderaan