Beste BBQ-vrienden!
Omdat het pekelen best lang duurt en er verder niet veel gebeurt nog maar wat plaatjes geschoten van twee nieuwe projectjes die nu in de koelkast liggen en binnenkort de kast in mogen... eendenborstjes en varkenskinnebak.
Ik heb niet echt recepten aangehouden maar alleen het zout (zeezout en coloroso) heel secuur afgemeten.
Mooie dikke Magrets gehaald bij Hanos. Even afspoelen on der de kraan, bloedresten en vliesjes verwijderen en het vet een klein beetje strak bijsnijden en dan de kruiderij erop:
Zout mooie gelijkmatig verdeeld en daarna de kruiderij erop en (niet te strak) dicht sealen:
Die gaan voor ruim 14 dagen de koeling in. Elke dag een beetje losjes masseren en wat liefde geven.
Toch wel een beetje op het spoor gezet door
@Frits ben ik ook in de kinnebakken gedoken. Tja, als je dan eenmaal wat filmpjes hebt gezien van pasta carbonara dan kun je er niet meer omheen. Dan wil je guanciale maken!
Dus langs bij de slager en met hem even wegdromen op zachte kussentjes... de Italianen noemen die varkenswangen kussentjes... en fantaseren over zalige producten die je daarmee kan maken. Ik ben ontzettend benieuwd, ik heb het zelf namelijk nog nooit gegeten.
Ook wel erg grappig, hij vertelde vol trots over de Zeeuwsche wroetvarkens die hij gebruikt, ik mocht meekijken bij het kuizen van de kinnebakken, met name de kliertjes zijn kritisch en je treft soms vervelende plekjes door ingegroeide haren of beschadigingen, maar je kon aan alles zien dat dit erg mooie kwaliteit vlees was van mooie varkens die een goede verzorging hadden genoten. Het was prachtig en het vlees rook ook opvallend lekker. Echt mooi spul.
Enne... ik liep weg met bijna 3 kilo vlees voor een tientje toen ik beloofde dat ik over een paar maandjes zou komen laten proeven!
Twee stukken gaf ik zout en zwarte peper, bij eentje daarvan nog wat extra laurier, jeneverbes, venkelzaad en tijm:
Het derde stuk zou een andere variant worden:
Die wordt in een paar maanden omgetoverd naar een gerecht dat er op de filmpjes zo zalig uitzag dat ik het moest proberen: spaghetti all’amatriciana. Zwarte peper, zout en heel veel paprika:
Duim voor me op de goede afloop!
Salute!