BasBQ
Beef en Steak

Bastard Large 2021 dooft zeer langzaam

Is wel grappig, het is nog niet zo héél lang geleden dat men KJ lang niet tot de top rekende.
Dat hebben ze toch goed gedaan.

In mijn ogen heb je heel veel gradaties en het zit hem in de nuances.

Als ik het zo bekijk is het eigelijk simpel, hoe duurder hoe hoger ze op de ladder staan.
In mijn ogen is een BGE net dat tikkeltje beter ontwerpen als een KJ.
Zelf heb ik een KJC I en een BGE L dus kan vrij goed vergelijken.
Ik weet ook dat de KJC 2/3 een aantal verbeterpunten hebben tov de 1 maar zelfs met die verbeterpunten zou ik direct terug een BGE kopen ipv een KJ.
Dan zou ik de BGE een A+ noemen den KJ een A-

Ieder moet het natuurlijk voor zich uitmaken, maar zoals Noskos zegt, als je 1000€ + uitgeeft verwacht je een werkend product en geen DHZ project. Het wordt trouwens ook niet verkocht als DHZ product.
Een tijdje geleden had ik de indruk dat dat Bastard een B+ aan het worden was, maar met alle problemen zou ik ze nu zelfs eerder een B- noemen.
 
Is wel grappig, het is nog niet zo héél lang geleden dat men KJ lang niet tot de top rekende.
Dat hebben ze toch goed gedaan.
Vroegâh had Primo voor mij ook in de top 3 gestaan. Maar die hebben de bal een beetje laten liggen en zijn niet snel genoeg met vernieuwingen begonnen.
Nu waait er een nieuwe wind door het bedrijf en komt er weer het eea aan. Dus met een beetje mazzel kunnen ze weer gewoon meedraaien daar.
 
Welke vernieuwingen bedoel je?
Of gewoon in zijn algemeenheid?

Ik ben geloof ik niet fanatiek genoeg om daar al dan niet problemen mee te hebben.
Behalve het (oude?) scharnier van primo, die vind ik echt slechter dan bv Monolith jaren terug al had.
 
Laatst bewerkt:
Na alle updates die er mogelijk waren aan de Bastard, en als een kleuter behandeld te worden door de klantenservice was ik er vrij klaar mee en heb ik gewoon een Guru gekocht, op een bastard onderstel gezet, vilt vervangen door infinity gasket, en em mat zwart gespoten met hittebestendige lak.

Uiterlijk van een Bastard, kwaliteit van een Guru. ;) (ja, had niet gedacht dat ooit te zeggen)

En in totaal heeft het me 5x minder tijd (en frustratie) gekost dan alle (verbouwing-) perikelen aan de Bastard.
 
@Getsiej, je weet dat de Guru ook uit de Bastard stal komt toch? 😉

@dennis, ze hebben een ander scharnier waardoor de deksel makkelijker open gaat. Nieuw ontwerp dop. Om maar even iets te noemen.
 
@noskos Uiteraard, maar ik kon nog een guru van vorig jaar bemachtigen en die dingen werken top. Inderdaad lees je vrij veel slechte verhalen over de nieuwe leveringen. Wellicht was de Bastard van 2020 ook wel top?

Mijn grootste probleem met de Bastard was vooral het ontwerp met de ashtray/kolenmand. Dat ding wilde gewoon absoluut niet met geforceerd ingeblazen lucht werken door de achterlijk hoge luchtweerstand die de ashtray veroorzaakt. Ik heb nog zo'n oude ashtray geprobeerd met een hap er uit, dat hielp wel iets. Maar goed, echt lekker werken deed dat ding nooit, helaas.

Alle kwaliteitsissues was het probleem niet. Was wel op te lossen door zelf te kitten, lakken, onderdelen vervangen, afstellen en onderdelen te maken. Ook een stuk alu folie tussen je margrietschijf raak je wel aan gewend :) Kost alleen meer tijd dan ik er aan wil spenderen.


@dennis, @noskos : grote voordeel van die nieuwe dop is dat je em niet meer hoeft te seasonen met olie en gruis etc. Dat was met de voorgaande modellen nog wel eens een heel verhaal? 5x afbakken oid?
 
Laatst bewerkt:
@dennis, ze hebben een ander scharnier waardoor de deksel makkelijker open gaat. Nieuw ontwerp dop. Om maar even iets te noemen.

Dat zijn absoluut mooie (en enigszins late :) ) verbeteringen inderdaad. Hebben wel alleen zin als de rest van de q wel deugt als je het mij vraagt. Ik bedoel, als je zo links en rechts eea leest over Bastard, dan zouden dat soort dingen mij niet toch over de streep trekken denk ik.

Dat nieuwe primo scharnier wil ik ook ooit nog wel hebben. Ik vind het wel prijzig om te vervangen als het niet kapot is. In het kort komt het erop neer dat de twee trekveren vervangen worden door twee torsieveren, maar doordat je de hele set moet wisselen ivm bevestiging van die veren komt het toch neer op €250,- of zo.
 
Afgelopen weekend viel het me op dat er toch nog wat kolen heel licht branden een uur na het sluiten van alle kanalen.
Ik ben dus toch nog even verder gaan kijken en constateerde dat de kitlaag aan de onderkant bij de onderste schuif ontzettend slecht was aangebracht. Deze sloot totaal niet aan. Dit had ik natuurlijk eerder moeten checken.
Wederom contact opgenomen met The Bastard.
Ik had dus kit toegestuurd gekregen (al enige tijd terug) maar nog niet de kans gehad deze te vervangen. Vandaag had ik wat tijd over. Plaatje los geschroefd, oude kit verwijderen, alle oppervlakken schoongemaakt, is de tube kit volledig uitgehard… Ik krijg nu weer een nieuwe tube, maar wat een gestuntel zeg.
 
Klopt het dat er in de praktijk geen schuifje met gaatjes meer zit in de bottom vent van de bastard urban 2021? De handleiding 2021 op de site van Bastard zegt van wel, maar ik kan geen foto vinden online waar ik die zie...
 
Ja dat klopt. Het vonkenrooster zit al in de aspan dus is niet meer nodig in de bottom vent.
Ah ok, hebben ze alleen niet de handleiding op aangepast. Daar staat een indicatie hoe het schuifje ongeveer hoort te staan bij welke temperatuur. Daar laten ze nog het schuifje met gaatje zien... Anyway dat is toch afhankelijk van meer factoren ;-)
 
Ik had dus kit toegestuurd gekregen (al enige tijd terug) maar nog niet de kans gehad deze te vervangen. Vandaag had ik wat tijd over. Plaatje los geschroefd, oude kit verwijderen, alle oppervlakken schoongemaakt, is de tube kit volledig uitgehard… Ik krijg nu weer een nieuwe tube, maar wat een gestuntel zeg.
Ha Rogier, inmiddels al opgelost met nieuwe kit rondom the bottemvent? Ik heb gisteren voor het eerst mijn Bastard aangehad en heb ook probleem met doven. Bottomvent en topvent helemaal dicht en na 1,5 uur ging ik kijken, doe het deksel open en branden de kolen nog behoorlijk fiks. Mijn topvent heeft denk ik 1 milimeter speling, maar bij de bottomvent zit er een ruimte tussen het deurtje en de base (ga ik denk ik maar zelf ombuigen) en aan de onderkant is de kit niet goed aangebracht of gescheurd.

Ik ga het melden bij Bastard, maar kan ik niet gewoon zelf kit halen en welke moet ik dan hebben? Heb geen zin om weken te wachten op een tube kit.
 
Gewoon zoeken naar hittebestendige kit. Elke kitfabrikant heeft zo eentje in het gamma. Maar dat is echt niet kunnen. Ook vreemd, want zaterdag deed ik bij mijn KJ beneden zicht en boven stond hij nog een mm open en ik hoorde zo de lucht eruit gezogen worden.
 
Ah ok, hebben ze alleen niet de handleiding op aangepast. Daar staat een indicatie hoe het schuifje ongeveer hoort te staan bij welke temperatuur. Daar laten ze nog het schuifje met gaatje zien... Anyway dat is toch afhankelijk van meer factoren ;-)
Op veel foto's staan ook nog steeds de 2021 met vent-rooster. Super verwarrend allemaal.
 
@William van Voorthuijsen bij mij is het inderdaad opgelost. Ik heb nieuwe kit gehad en het spulletje opnieuw gekit.
Na alle ellende werkt alles nu goed en naar behoren en ben ik enorm blij met mijn Bastard. Maar ik blijf er bij dat dit niet zou mogen voor dit geld.
 
Gisteren contact gehad met Bastard. Zij willen dat ik een rooktest uitvoer en dat vervolgens film en naar hen toestuur. Zo gezegd zo gedaan, alleen 'lekt' hij tijdens de rooktest enkel door de topvent en niet door de bottomvent. Dit komt denk ik doordat er zoveel zuurstof naar binnen kan komen bij de bottomvent en dat er voldoende ruimte bij topvent is om alle rook daar te laten ontsnappen?

Gisteren na de rooktest de Bastard laten doven. Na 1,5 uur de dome opengedaan om te kijken wat het resultaat is. Naar mijn mening gloeien de kolen nog behoorlijk en is het vuur ook helemaal van achteren naar de bottomvent toegekropen (wat denk ik door het lek komt, want vuur kruipt naar zuurstof).

Onderstaande situatie na 1,5 uur is toch niet oke? Even ter bevestiging dat ik wel juiste verwachtingen heb.
Na 1,5 uur doven.jpeg


Hier nog wat foto's van de spelingen:
Bottomvent.jpeg

Bottomvent met kaartje.jpeg

Topvent.jpeg


Die topvent ziet er op de foto erger uit dan het is. Als ik hem tegen een zijkant aandruk ontstaat er aan de andere kant een kiertje van max 1 milimeter. Denken jullie net als ik dat het niet doven van de bastard in mijn geval vooral veroorzaakt wordt door de kieren bij de bottomvent?

Dank voor het meedenken!
 
Die kier in de bottomvent hoort niet. Wat betreft de topvent ; dat heb ik ook. Die van mij moet nog een wel goed gebruikt worden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bottomvent klopt inderdaad niet. Topvent wil na een aantal keer gebruik over t algemeen wel strakker gaan zitten door vettige aanslag.
 
Gisteren contact gehad met Bastard. Zij willen dat ik een rooktest uitvoer en dat vervolgens film en naar hen toestuur. Zo gezegd zo gedaan, alleen 'lekt' hij tijdens de rooktest enkel door de topvent en niet door de bottomvent. Dit komt denk ik doordat er zoveel zuurstof naar binnen kan komen bij de bottomvent en dat er voldoende ruimte bij topvent is om alle rook daar te laten ontsnappen?

Gisteren na de rooktest de Bastard laten doven. Na 1,5 uur de dome opengedaan om te kijken wat het resultaat is. Naar mijn mening gloeien de kolen nog behoorlijk en is het vuur ook helemaal van achteren naar de bottomvent toegekropen (wat denk ik door het lek komt, want vuur kruipt naar zuurstof).

Onderstaande situatie na 1,5 uur is toch niet oke? Even ter bevestiging dat ik wel juiste verwachtingen heb.
Bekijk bijlage 32108

Hier nog wat foto's van de spelingen:
Bekijk bijlage 32109
Bekijk bijlage 32110
Bekijk bijlage 32111

Die topvent ziet er op de foto erger uit dan het is. Als ik hem tegen een zijkant aandruk ontstaat er aan de andere kant een kiertje van max 1 milimeter. Denken jullie net als ik dat het niet doven van de bastard in mijn geval vooral veroorzaakt wordt door de kieren bij de bottomvent?

Dank voor het meedenken!

Het lijkt alsof je je bottomvent gewoon open hebt gelaten. Dit hoort echt niet na 1.5u! Als ik alles dicht zet op m'n bastard L is na een kwartiertje alles uit.
Ze zouden aan de hand van deze foto's niet moeten vragen om een rooktest. Ze hebben gewoon een bbq geleverd die niet goed geproduceerd is, dat is duidelijk te zien. Zeer klantonvriendelijk vind ik het...

Wat betreft de topvent: dat vind ik er niet heel gek uit zien. De speling is bij mij vergelijkbaar, en wordt minder als je er een paar keer mee gekookt hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan