BasBQ
Beef en Steak

Bastard Large 2021 dooft zeer langzaam

Ik heb gewoon zelf siliconenkit liggen dus ben niet afhankelijk van The Bastard klantenservice. Dat is maar goed ook, want mijn vraag over de slechte performance met een controller duurt steeds 2 tot 3 weken voor een antwoord. En als ze dan een mail terug sturen met een nietzeggend antwoord en een overbodige vraag.... dan sta je weer achteraan in de rij en duurt het wéér 3 weken.

Ik zit inmiddels in mijn 8e week wachten en heb inmiddels die hele kamado al verbouwd: alles afgekit, glasfiber rand vervangen door vilt, onderste vent voorzien van extra afdichtingsplaat, top vent vervangen door een reggulator, ashtray vervangen door een plaat, kolenmand eruit, platesetter lager en een custom windtunnel gelast die lucht van de blower tot onder de kolen forceert.

Dat helpt een hoop, maar voor een gewone corodiet bak zonder al die gemakken had ik ook een veel goedkopere grill guru kunnen gebruiken. :) Enige waar ik nu nog blij mee ben is de kleur. Hij ziet er wel heel tof uit. Edit: ok, dat is iets te kort door de bocht, het onderstel van the bastard is ook echt top. Mooi, en vooral goed verend/dempend als je em rond rijdt.

Dus zodra ze weer een beetje leverbaar zijn voor een normale prijs koop ik een guru en spuit ik em matzwart met hittebestendige verf. Stuk makkelijker :)
waar loop jij tegenaan dan? want als ik jouw zo hoor is alles slecht aan de bastard?
Ik heb inderdaad de basevan een beetje meer dicht gemaakt met Kit en dooft hij binnen 15 min zoals het hoort.
Hij blijft nog wel lang warm maar dar lijkt me logisch en dat een een vriend van mij ook met 2 green eggs.
de topvan zat iets speling op maar dat wordt steeds minder met veel bbqen
 
waar loop jij tegenaan dan? want als ik jouw zo hoor is alles slecht aan de bastard?
Ik heb inderdaad de basevan een beetje meer dicht gemaakt met Kit en dooft hij binnen 15 min zoals het hoort.
Hij blijft nog wel lang warm maar dar lijkt me logisch en dat een een vriend van mij ook met 2 green eggs.
de topvan zat iets speling op maar dat wordt steeds minder met veel bbqen

Ik zeg niet dat alles slecht is aan de bastard hoor. Ik denk dat het handmatig bediend een prima kamado is, en ik denk dat mijne een maandagochtend modelletje was. Werkelijk alles was lek aan dat ding. Ik vind daarom de afwerking wel echt heel erg onder de maat, en als je een controller wil gebruiken dan zijn er betere opties die gewoon werken af fabriek. Ik vind em heel mooi, en het onderstel is ook echt top.

Waar ik tegen aan loop is dat mijn bastard af fabriek gewoon overal lek was: door de lijm onder de glasfiberrand, bottom vent schuiven, bottom vent kitranden half missend, top vent 6mm speling, zelfs de dometemp sensor was een schoorsteen. Resultaat: opstoken op 80 graden stabiel. 1x deksel open om vlees erop te leggen = 120 graden. Na 5 uur 2x snel open om vlees te ontdoen van kerntemp sensoren, inpakken in folie, en weer terug? Kamado kwam nooit meer onder de 200 tot 220 graden. Hij zoog gewoon te veel valse lucht aan, waardoor de temperatuur alleen maar omhoog kon. Dat is handmatig al vrij vervelend, maar game-over voor een controller natuurlijk.

Zowel handmatig als met een controller, was er gewoon niet meer te werken. Ik heb een Egg en 2 gurus, en die werken al jaren perfect.

Overigens zegt The Bastard dat hun kamado niet is bedoeld om te gebruiken met controllers. "Onze kamado's zijn bedoeld om mee te spelen. Als je dat niet wil, of het lukt je niet, dan kan je beter een elektrische of gas barbecue kopen." was het antwoord. :) Wel grappig om dat te zeggen tegen iemand die zijn kamado's al jaren zakelijk gebruikt bij feesten/evenementen. Dat is ook de reden voor de controllers, anders is het veel te druk.

Ik heb mijn test-bastard inmiddels volledig afgekit, top vent vervangen, bottom vent andere sluitplaten in gezet/gemaakt, glasfiber vervangen door vilt, de ashtray meer ventilatiegaten in geboord, kolenmand aangepast, custom luchttunnels gelast uit RVS. En nu werkt hij eindelijk goed genoeg met een controller, én als ik em handmatig bestuur reageert hij een stuk beter. Maar daar was wel veel werk voor nodig helaas :) Leuk projectje maar ik twijfel wel of ik echt 4 van deze dingen ga aanschaffen als ik ze moet verbouwen.

De makkelijke optie is wellicht gewoon gurus pakken en die matzwart spuiten. Zelfde uitstraling, minder gedoe :) Maar op een of andere manier ben ik toch nog steeds heel erg gecharmeerd van de bastards en zou ik er graag mee werken. Ik twijfel dus of ik er nóg een moet laten komen en kijken of die wél beter werkt?
 
Ik zeg niet dat alles slecht is aan de bastard hoor. Ik denk dat het handmatig bediend een prima kamado is, en ik denk dat mijne een maandagochtend modelletje was. Werkelijk alles was lek aan dat ding. Ik vind daarom de afwerking wel echt heel erg onder de maat, en als je een controller wil gebruiken dan zijn er betere opties die gewoon werken af fabriek. Ik vind em heel mooi, en het onderstel is ook echt top.

Waar ik tegen aan loop is dat mijn bastard af fabriek gewoon overal lek was: door de lijm onder de glasfiberrand, bottom vent schuiven, bottom vent kitranden half missend, top vent 6mm speling, zelfs de dometemp sensor was een schoorsteen. Resultaat: opstoken op 80 graden stabiel. 1x deksel open om vlees erop te leggen = 120 graden. Na 5 uur 2x snel open om vlees te ontdoen van kerntemp sensoren, inpakken in folie, en weer terug? Kamado kwam nooit meer onder de 200 tot 220 graden. Hij zoog gewoon te veel valse lucht aan, waardoor de temperatuur alleen maar omhoog kon. Dat is handmatig al vrij vervelend, maar game-over voor een controller natuurlijk.

Zowel handmatig als met een controller, was er gewoon niet meer te werken. Ik heb een Egg en 2 gurus, en die werken al jaren perfect.

Overigens zegt The Bastard dat hun kamado niet is bedoeld om te gebruiken met controllers. "Onze kamado's zijn bedoeld om mee te spelen. Als je dat niet wil, of het lukt je niet, dan kan je beter een elektrische of gas barbecue kopen." was het antwoord. :) Wel grappig om dat te zeggen tegen iemand die zijn kamado's al jaren zakelijk gebruikt bij feesten/evenementen. Dat is ook de reden voor de controllers, anders is het veel te druk.

Ik heb mijn test-bastard inmiddels volledig afgekit, top vent vervangen, bottom vent andere sluitplaten in gezet/gemaakt, glasfiber vervangen door vilt, de ashtray meer ventilatiegaten in geboord, kolenmand aangepast, custom luchttunnels gelast uit RVS. En nu werkt hij eindelijk goed genoeg met een controller, én als ik em handmatig bestuur reageert hij een stuk beter. Maar daar was wel veel werk voor nodig helaas :) Leuk projectje maar ik twijfel wel of ik echt 4 van deze dingen ga aanschaffen als ik ze moet verbouwen.

De makkelijke optie is wellicht gewoon gurus pakken en die matzwart spuiten. Zelfde uitstraling, minder gedoe :) Maar op een of andere manier ben ik toch nog steeds heel erg gecharmeerd van de bastards en zou ik er graag mee werken. Ik twijfel dus of ik er nóg een moet laten komen en kijken of die wél beter werkt?
pfoe dat klinkt inderdaad niet best..
 
Overigens zegt The Bastard dat hun kamado niet is bedoeld om te gebruiken met controllers. "Onze kamado's zijn bedoeld om mee te spelen. Als je dat niet wil, of het lukt je niet, dan kan je beter een elektrische of gas barbecue kopen." was het antwoord. :) Wel grappig om dat te zeggen tegen iemand die zijn kamado's al jaren zakelijk gebruikt bij feesten/evenementen. Dat is ook de reden voor de controllers, anders is het veel te druk.

Pff hoe durven ze! Zelfs als ze vinden dat je geen controller zou moeten gebruiken (wat onzin is), vind ik het buiten alle proporties dat ze zo'n denigrerend antwoord geven. Dat doe je gewoon niet als bedrijf naar een klant toe!
 
Ik ga het gewoon zeggen. Waarom zijn ze niet gewoon telefonisch bereikbaar? Eerst door corona thuiswerken nu weer door ziekte? Hoe dan? Wordt dit ondertussen niet een help ik heb een basterd forum?
 
Lekker kosten besparen toch als je maar 1 iemand op de klantenservice hebt werken 😬
 
Bij ons is en word er ook thuis gewerkt en worden de vaste telefoonnummers gewoon doorgeschakeld, zou dus geen probleem moeten zijn
 
Bij ons is en word er ook thuis gewerkt en worden de vaste telefoonnummers gewoon doorgeschakeld, zou dus geen probleem moeten zijn
Bij ons heeft iedereen gewoon een mobiel. Er bestaan niet eens vaste telefoons meer. Vanuit de centrale vast wel. Moet al 1.5 jaar thuis werken.
 
Bij ons heeft iedereen gewoon een mobiel. Er bestaan niet eens vaste telefoons meer. Vanuit de centrale vast wel. Moet al 1.5 jaar thuis werken.
Bij ons ook maar de algemene nummers zijn vaste nummers, die worden door de beveiliging doorgeschakeld naar de collega’s die die dag “telefoon dienst” hebben
 
Pff hoe durven ze! Zelfs als ze vinden dat je geen controller zou moeten gebruiken (wat onzin is), vind ik het buiten alle proporties dat ze zo'n denigrerend antwoord geven. Dat doe je gewoon niet als bedrijf naar een klant toe!
Ja mooi he? Ik heb er smakelijk om kunnen lachen. :ROFLMAO:

Maar goede reclame is het niet voor je bedrijf. Ik denk dat ze eenmalig een leuk model op de markt hebben gebracht, maar dat ze nu een beetje aan het afglijden zijn de laatste jaren. En als er veel mis is met het product, dan moet je ook veel aftersales doen, en wordt het allemaal wel heel druk op de klantenservice, en kan je dat óók niet meer bolwerken.

Maar goed, nog steeds geen reden om je klanten als kleine kinderen te behandelen, dat ben ik met je eens. :)
 
Bastard bedoeld om mee te spelen. Wat een knudde uitleg. :unsure:
Als een klant van me belt dat zijn nieuwe dak lekt, zeg ik gewoon ‘zet er een plant onder’ o_O
Nee je zegt dat het niet zo erg is want het is niet bij je thuis.
 
Ik denk dat het probleem bij de productie zit. Ze moeten meer leveren dan ze aankunnen. Er moet dusdanig snel gewerkt worden dat ze geen tijd krijgen om dit goed te doen. En terug komen ze niet in china dus die hebben geen probleem.
 
Ik denk dat het probleem bij de productie zit. Ze moeten meer leveren dan ze aankunnen. Er moet dusdanig snel gewerkt worden dat ze geen tijd krijgen om dit goed te doen. En terug komen ze niet in china dus die hebben geen probleem.

Ze gaan een beetje ten onder aan hun eigen succes lijkt het inderdaad. En de achterstand die ze opgelopen hebben tijdens de coronacrisis zal de kwaliteit ook niet ten goede doen.

Ik heb zelf een modelletje van net voor de coronacrisis, en daar ben ik wel blij om als ik dit topic zo volg...
 
Ik ben sinds 2 weken ook in bezit van een Bastard Large Urban. In de topvent zit een heel klein beetje speling, nog geen millimeter als ik het inschat. De onderste kitnaad van het toevoerrooster is niet helemaal netjes afgewerkt, met een heel klein gaatje erin.
Ondanks dat is de kamado toch elke keer uit gegaan, na zowel korte hete sessies als lange op lage temperatuur.
Wel via de klantenservice een reparatieset gehad (en een receptenboek).
 
Ik kreeg vorige week aardig wat commentaar op mijn KJ video waarin in stelde dat de Bastard een middenklasse Kamado is. Dat werd me door een aantal Bastard eigenaren niet in dank afgenomen.
Het is een mooie kamado, de urban uitvoering vind ik nog steeds heel erg fraai. Maar gezien mijn eigen ervaringen en alle berichten hier en in de Bastard groep op FB blijf ik toch bij dat standpunt.
 
Ik kreeg vorige week aardig wat commentaar op mijn KJ video waarin in stelde dat de Bastard een middenklasse Kamado is. Dat werd me door een aantal Bastard eigenaren niet in dank afgenomen.
Het is een mooie kamado, de urban uitvoering vind ik nog steeds heel erg fraai. Maar gezien mijn eigen ervaringen en alle berichten hier en in de Bastard groep op FB blijf ik toch bij dat standpunt.

voor mijn persoonlijk is Basterd ook geen A-merk maar eerder een B-merk (middenklasse), geef ik je groot gelijk in.

Wat me toch opvalt bij KJ is dat het topvent probleem maar niet opgelost raakt, ze geven wel telkens een nieuwe dop, maar met hetzelfde probleem.
Daar zou ik persoonlijk ook niet gelukkig van worden...
Bij Basterd zijn de problemen inderdaad wel wat groter, maar ik merk dat bij alle merken buiten BGE en KJ er wel heel wat problemen zijn.
De laatste tijd hier ook zeer veel klacht over Grill Guru.
 
Ik kreeg vorige week aardig wat commentaar op mijn KJ video waarin in stelde dat de Bastard een middenklasse Kamado is. Dat werd me door een aantal Bastard eigenaren niet in dank afgenomen.
Het is een mooie kamado, de urban uitvoering vind ik nog steeds heel erg fraai. Maar gezien mijn eigen ervaringen en alle berichten hier en in de Bastard groep op FB blijf ik toch bij dat standpunt.

Ik ben het deels met je eens Dennis.
Wat betreft jouw eigen gebruikservaringen: daar kan (en wil) ik natuurlijk niks tegen in brengen. 😋
Qua bouwkwaliteit en accessoires heeft KJ duidelijk een voorsprong op The Bastard, dus daarin zou je ook kunnen zeggen dat KJ A-klasse is.
Ook qua prijs zit KJ toch wel een segmentje duurder, dus ook dat is meer A-klasse.

Echter de problemen met The Bastard die hier beschreven worden zijn volgens mij echt productie problemen (slechte kit, rammelende topvents, slecht gebogen bottomvents).
Met andere woorden: als de productie kwaliteit goed op orde is, spelen de problemen niet.
Bij KJ zijn/waren ook problemen met het afbladderen van de verf op de topvent, maar daarmee is het niet ineens een B-klasse.
 
Op mijn Bastards:
- Onderschuif die niet aansluit en daardoor lucht lekt. Dat schijnt beter te zijn op de nieuwe modellen.
- ellende met de dop en ook de opvolgers geven problemen.
- kapje over de veren verroest na 2 jaar
- haarscheur in de firebox base
- gescheurde handgreep
- schimmelend tafeltje buiten
- tafeltje dat in mijn droge schuur in de verpakking stond, beschimmeld.

En dan heb ik nog wat dingen waar ik persoonlijk als gebruiker niet vrolijk van word, maar dat ligt aan mij en wat ik fijn vind.

Ja, er schort het eea aan kwaliteitscontrole. Maar dan nog verhelp je sommige problemen niet mee die ontwerptechnisch of qua materiaalkeuze niet handig waren.

En dan hoor ik heel wisselende dingen over de klantenservice.

Maar is het dan een slechte kamado? Nee, zeker niet. Maar er zijn veel verbeterpunten en dingen die beter opgepikt kunnen worden. En een hoop van de klachten kun je ook weer oplossen, tafeltjes in de lak, kapje in de hammerite, BGE df andere dop erop, railtjes van de onderste schuif aantikken etc. Maar de meeste mensen kopen een kant en klare kamado en geen doe het zelf project.
 
voor mijn persoonlijk is Basterd ook geen A-merk maar eerder een B-merk (middenklasse), geef ik je groot gelijk in.

Is wel grappig, het is nog niet zo héél lang geleden dat men KJ lang niet tot de top rekende.
Dat hebben ze toch goed gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan