Beef en Steak

Wie heeft er interesse in een kant en klare Heatermeter?

Nosmo zei:
structor zei:
In principe zou je toch de config files ook goed kunnen zetten als je weet waar je een vast ip mag plaatsen in het thuisnetwerk... Even als brainstorm idee...

Het gaat om het aanmelden van de wifi op het thuis netwerk van de gebruikers. Tevens heeft iedereen andere instellingen. Ik ben niet van plan om voor iedereen een custom config file te maken en die dan ongetest mee te geven.
En dan ook nog korte handleiding "port forwarding" .
Natuurlijk werkt de HM ook "stand-alone" , maar via wifi en dan evtl. nog als je buiten je eigen huis bent, al is het maar voor een demo, is wel cool zoals een aantal van ons inmiddels weten uit eigen ervaring.
Ik denk dat het nog wel eens druk zou kunnen gaan worden in de shoutbox over een tijdje.... ;)

Waar vind ik de huidige handleiding, kan ik die eens doorlezen, ik ben bang dat dit voor mij ook een probleem gaat worden.

Hier vind je de offici?le info, op diverse forums is natuurlijk nog meer te vinden als je zoekt op een specifieke foutmelding of probleem.

Dat is het mooie van de HM4.1, daar maakt het niet meer uit. Ik denk dat Bryan naar me geluisterd heeft;). De 3.3V van de PI is niet meer verbonden met de HM print.

Even een korte update;

Vrijwel alle onderdelen zijn besteld en betaald. Ik verwacht dat vanaf vandaag er regelmatig een postbode op de stoep staat met een pakketje HM onderdelen.
De RPI's komen vandaag binnen, de Mouser onderdelen maandag en de blowers woensdag. De 3D printer draait ook overuren en ik verwacht dat de kastjes begin volgende week klaar zullen zijn. Alle andere onderdelen behalve de printjes zijn ook al verzonden, de probes bestel ik in kleine batches om invoerrechten te ontwijken dus die zijn nog niet allemaal besteld.

Er zijn nog twee mensen die niet betaald hebben en met wie ik nog geen contact heb gehad over uitstel. Mijn verzoek is om in ieder geval voor as. zondag het geld over te maken op mijn rekening of anders even contact met me op te nemen als het wat later wordt.

Super, dat gaat lekker snel zo. Ik heb inmiddels mijn vrouw zo ver gekregen dat ik de HM voor mijn verjaardag krijg, zij zag er de lol ook wel van in :)

pipo1000 zei:
het lijkt er op dat de 4.1.2 boarden ook een probleem hebben met gewone temperatuur sensor en niet alleen met thermocouples. Veel ruis door problemen met ground hum. Om het goed te krijgen moet je 'hakken' in het board.

http://tvwbb.com/showthread.php?41426-The-Development-Log/page18

weet niet of het verstandig is om de spullen nu al te kopen, er komt een 4.2 update.....  :-S

Ik heb toch even mijn gedachten aan Bryan Mayland voorgelegd;

Bryan, how bad is this problem in real live conditions? I am going to build 14 heatermeters for members of our local Dutch BBQ forum and I have 15 HM4.1 boards already in transit from China to the Netherlands. I would hate to trash them and spend more money on the revised boards, not to mention the extra delay. Non of these heatermeters will use thermocouples.

When I look at your drawings I notice that you don't use a 100nF capacitor between pin 20 (AVcc) and pin 22 (AGND). In the reference designs and also in the Arduino schematics a capactior is used between these pins. Also I notice that C3 is connected to pin 21 (AREF) and GND, in the reference designs pin 21 is not connected at all.

Anyway, keep up the good work and I hope you will find an easy fix for the HM4.1 boards.

Dit was z'n antwoord;

I've used a v4.1 a couple of times without the fix and wouldn't have even known there was a problem if Tom hadn't pointed it out. Adding the white wire fix solved his problem and reduced the noise levels significantly. You can't really see the noise in actual unmodified HeaterMeters unless the ADC is at the edge of its sampling range. ET-732 probes with 10k resistors are bad at room temperature for example. This is because HeaterMeter uses 512 measurements per second per probe to compute the value so the noise is sort of averaged out.

Long story short, I wouldn't worry about it but I'd definitely use ET-72/73 probes and add the white wire fix.

EDIT: Forgot about the rest. Yeah HeaterMeter hasn't had decoupling on AVCC ever and it hasn't been a problem. The AREF capacitor is connected because the datasheet says it "can improve noise immunity". I have added one to AVCC on my test board and it makes no difference. I haven't tried removing the AREF one though, I'll try that this weekend. The datasheet also recommends a 10uH inductor to connect AVCC which we don't have. In other Atmel datasheets they recommend 10uH coupling to the supply in general, and using a ferrite bead with 50ohm impedence @ 20MHz. None of this stuff was on any of my previous boards, which never showed any issues which makes me hopeful that I can get by without it with clever positioning on this board. There's just not enough room to put the proper components in the proper place on any v4 series HeaterMeter board.

Dus samenvattend: Ja er is een probleem, maar als we ET73 probes gebruiken en als ik de "white wire" modificatie maak zullen we er in de praktijk geen last van hebben. Ik zal nog even aan hem vragen of een andere kleur draad niet beter werkt.  ;)

Piet, you're doing an excellent job for the members of this forum!
Thanks for your efforts  ;)

Ik heb iig in de gaten, dat de uitbesteding aan jou voor het bouwen, de juiste keuze is geweest.
Echt klasse Piet  >:D<

Mac

Ik heb net te horen gekregen dat ??n van de deelnemers om persoonlijke redenen liever afziet van zijn heatermeter. Omdat de meeste onderdelen van zijn HM al onderweg zijn is cancelen geen optie meer dus is zijn HM vanaf nu beschikbaar voor een andere liefhebber.

Het gaat om een zwarte HM4.1 incl. 2probes een blower en een adapterplaatje voor een BGE-XL. De Heatermeter wordt compleet gebouwd en getest geleverd incl wifi stick en 12V netvoeding.
Eventueel kunnen er nog extra probes bij geleverd worden.

De prijs voor de HM set is ?184,70 als je de adapter niet wil gaat er ?2,70 vanaf.
2 Extra probes komen op ?22,--

Stuur me maar een PB als je ge?nteresseerd bent.

VERKOCHT

NOOOOO ik wilde er ook 1 :(

Maakt niet uit, gewoon te laat gezien hehehe.
nu ga ik toch maar alles los kopen.
printplaat komt er aan.

Heb jij een goed adres waar ik de onderdelen kan kopen ?
Of gewoon via mouser ?

De boards komen uit China, maar dat is alleen interessant als je er meerdere besteld, anders wordt het veel te duur.

Ook OSHpark is op dit moment lastig want daar moet je er minimaal 3 bestellen, dat wordt ook duur. 

Maar het goede nieuws is dat ik 20 boards besteld heb, en ik heb er maar 14 nodig, je zou er eentje van mij kunnen kopen ;) Ik verwacht dat de boards over een week of twee binnen zijn. Reken op een euro of 8.

Thanxs voor het aanbod.
Alleen 2 klikjes te laat :(

net een board besteld bij oshpark, nu wel per stuk te koop.
Wel duurder dan bij jou. ach niks meer aan te doen :(

mu de rest bij elkaar sprokelen :D

Is dat een 4.1 of een 4.0 board?

Jij hebt 4.1 boards Piet?

Terug
Bovenaan Onderaan