BasBQ
Beef en Steak

Weber summit charcoal grill

Vandaag een leuke bbq dag gehad met de summit kamado, redelijk simpel gehouden. Vraagje, wanneer gebruiken jullie t onderste en bovenste kolen rooster? Ik heb het bovenste nu gebruikt en weet nog niet of t bevalt. T grillen ging goed hoor maar ik krijg de houtskool niet helemaal egaal heet. Bij m’n kamado wad de kolenmand aanzienlijk kleiner in diameter. Volgende keer ga ik het onderste kolenrooster gebruiken en zie ik wel ff wat t verschil was. Een klein plaatje bij t praatje.

Bekijk bijlage 19649
Als ik de diffiuser plate gebruik met bv PP op lage temperaturen en met de pizza steen gebruik ik het onderste rooster.

Kolen rooster 1 etage hoger en de plate er uit met direct en indirect grillen op wat hogere temperaturen.

Ik ben er nu ook achter dat als ik wat maak op lagere temperaturen die minder lang hoeven te duren zoals MOINKS op een 110 graden of een cake op 160 graden, (sessies van een uur tot 2 uren) dat ik het afkan met 1 kolenmandje brandstof op de tweede etage. Ongelooflijk zuinig en weinig brandstof op zo'n diameter vind ik zelf.

Ik moet wel zeggen dat ik deze kamado aangeschaft heb omdat ik dezelfde setup (indirect met 2 kolenmandjes) als met mijn 57 weber kon inrichten. Op de 57er werkt dat gewoon heerlijk. De Summit reageert hier anders op voor mijn gevoel. Ik mis een beetje het brandende geweld op een 200 graden zeg maar. Ik denk dat de "Airflow" van een Summit gewoon wat minder heftig is denk ik. Dit verklaard het "ik krijg de houtskool niet helemaal egaal heet" denk ik.

Al met al nog veel leren ontdekken denk ik. Maar daar houd ik wel van. Het is en blijft een geweldenaar deze Summit.
 
Ja er is een onder en boven kolenrooster dus ik wilde daar ff mee experimenteren. Bij het bovenste rooster liggen de kolen echt onder het gril rooster. Dus ik had een hete kant en koude kant gemaakt. Vandaag ff mousaka van Jet op de bbq. Ook een klein experiment voor mij om met de kolenmandjes te spelen. Ik heb de kolenmandjes in het midden gezet om de aubergine te grillen, daarna de mandjes op het onderste kolenrooster naar de zijkanten geschoven en de ovenschaal in het midden gezet. Het lijkt zo wel een klein ovenschaaltje hahaha. Ook een plaatje erbij.

Het verhogingsrooster op het vorige plaatje was nog van mijn 57cm weber ketel.

F55E648C-3E00-42CD-9578-C9A87038570D.jpeg
 
Als ik de diffiuser plate gebruik met bv PP op lage temperaturen en met de pizza steen gebruik ik het onderste rooster.

Kolen rooster 1 etage hoger en de plate er uit met direct en indirect grillen op wat hogere temperaturen.

Ik ben er nu ook achter dat als ik wat maak op lagere temperaturen die minder lang hoeven te duren zoals MOINKS op een 110 graden of een cake op 160 graden, (sessies van een uur tot 2 uren) dat ik het afkan met 1 kolenmandje brandstof op de tweede etage. Ongelooflijk zuinig en weinig brandstof op zo'n diameter vind ik zelf.

Ik moet wel zeggen dat ik deze kamado aangeschaft heb omdat ik dezelfde setup (indirect met 2 kolenmandjes) als met mijn 57 weber kon inrichten. Op de 57er werkt dat gewoon heerlijk. De Summit reageert hier anders op voor mijn gevoel. Ik mis een beetje het brandende geweld op een 200 graden zeg maar. Ik denk dat de "Airflow" van een Summit gewoon wat minder heftig is denk ik. Dit verklaard het "ik krijg de houtskool niet helemaal egaal heet" denk ik.

Al met al nog veel leren ontdekken denk ik. Maar daar houd ik wel van. Het is en blijft een geweldenaar deze Summit.
Precies dit , hier ben ik nu ook mee aan het experimenteren. Erg leuk om te doen maar je wil natuurlijk niet dat het mislukt.
 
Ik ga aanstaande zaterdag eens kijken in Amersfoort. Ben benieuwd. ;-)
 
Hier goed in zijn werk te zien, vanaf 0:38
Al is het maar een filmpje van 1:27 dus je kan m net zo goed helemaal zien.

ahaaa 💡 Dankjewel. Mijn Weber Kamado staat momenteel werkeloos toe te kijken hoe ik de tuin aan het aanpassen ben. Tegels er uit, gras er in, etc. Ook een marmeren plaat op de kop getikt om een werkbank van te maken naast de Weber.
 
Vandaag pulled pork , deels om de weber te leren kennen en voornamelijk omdat het weer eens tijd werd hahah. Wat een stabiel ding is dit zeg! Ik kan nog niet veel zeggen over het verbruik ,dat zie ik zo meteen wel. Het ligt er nu vanaf 9:00 op, nu richting een kern van 70 graden dus het plateau in zicht denk ik. Nog lekker constant rond de 110 graden.

Wel n klein minpuntje, ik heb wat condens in de thermometer, heeft iemand dit ook?ik heb de hoes er bijna altijd overheen.

33874604-DCCA-41B3-B564-128812A30FC6.jpeg
 
Vandaag pulled pork , deels om de weber te leren kennen en voornamelijk omdat het weer eens tijd werd hahah. Wat een stabiel ding is dit zeg! Ik kan nog niet veel zeggen over het verbruik ,dat zie ik zo meteen wel. Het ligt er nu vanaf 9:00 op, nu richting een kern van 70 graden dus het plateau in zicht denk ik. Nog lekker constant rond de 110 graden.

Wel n klein minpuntje, ik heb wat condens in de thermometer, heeft iemand dit ook?ik heb de hoes er bijna altijd overheen.

Bekijk bijlage 19963

Dat ging er bij mij na 1,5 dag gebruik weer uit. Ik weet niet of het erg is maar ik ergerde mij er niet aan.
 
Vandaag pulled pork , deels om de weber te leren kennen en voornamelijk omdat het weer eens tijd werd hahah. Wat een stabiel ding is dit zeg! Ik kan nog niet veel zeggen over het verbruik ,dat zie ik zo meteen wel. Het ligt er nu vanaf 9:00 op, nu richting een kern van 70 graden dus het plateau in zicht denk ik. Nog lekker constant rond de 110 graden.

Wel n klein minpuntje, ik heb wat condens in de thermometer, heeft iemand dit ook?ik heb de hoes er bijna altijd overheen.

Bekijk bijlage 19963
Heb daar meestal ook last van. Vooral als de omgeving heel vochtig is.

Laatst heel mooi weer en ook een hele droge lucht, toen geen condens aan de binnenkant van het glaasje.

Misschien is de klok wel wat te groot
 
Ik heb online met die winkel gecommuniceerd en ben enorm goed geholpen.
Kan alleen maar veel goeds betekenen voor hun service.
Succes, en ik ben het wel eens met @BrordBQ
Ik vind het lastig om zo'n uitgave - zonder eerst ff gekeken te hebben, de BBQ aangevoeld te hebben - te doen. Vandaar dat ik naar de winkel ga.
Ook ik moet er wel even voor rijden, maar vind het wel prettig om de barbecue even in het echt te zien.

Ik ben serieus geïnteresseerd en inderdaad de kans is groot dat kijken = kopen (waarschijnlijk ook meteen een rotisserie) ;)
 
Dat snap ik heel goed, het IS ook een hele uitgave. En dan gelijk met een rotisserie erbij toe maar weer maak ons gek ,hahaha. Staat hier ook op het lijstje. Ik kan alleen zeggen voor mij geen keramische bbq meer. Hij staat hier nog steeds op 120 graden sinds vanochtend , zit nu op een kern van 76 . Mijn langste run ooit geloof ik maar ik ben er nog niet. Hoop dat de batterij van m’n igrill mini t volhoud.
 
Ik heb hem bij de Groenrijk in Tilburg gekocht. Die hebben een heule grote Weber afdeling. Misschien is dat dichterbij @Zaagmans ?
 
Dat snap ik heel goed, het IS ook een hele uitgave. En dan gelijk met een rotisserie erbij toe maar weer maak ons gek ,hahaha. Staat hier ook op het lijstje. Ik kan alleen zeggen voor mij geen keramische bbq meer. Hij staat hier nog steeds op 120 graden sinds vanochtend , zit nu op een kern van 76 . Mijn langste run ooit geloof ik maar ik ben er nog niet. Hoop dat de batterij van m’n igrill mini t volhoud.
Dat heeft niks met het materiaal van de BBQ te maken hoor.. 🤔
120 graden omgevingslucht, is 120 graden omgevingslucht
 
Ik heb hem bij de Groenrijk in Tilburg gekocht. Die hebben een heule grote Weber afdeling. Misschien is dat dichterbij @Zaagmans ?
Kom uit Zutphen, dan is Tilburg niet dichterbij ;-) Heb al een afspraak ingepland staan met de weberstore (want dat moet nu nog), dus Amersfoort it is ;-)
 
Ik heb gisteren een gekocht (een vroeg verjaardagscadeau aan mezelf). Opgepast als je een VW Golf of iets vergelijkbaars hebt, de doos raakte niet in de wagen ...:rolleyes:
 
Terug
Bovenaan Onderaan