Als ik de diffiuser plate gebruik met bv PP op lage temperaturen en met de pizza steen gebruik ik het onderste rooster.Vandaag een leuke bbq dag gehad met de summit kamado, redelijk simpel gehouden. Vraagje, wanneer gebruiken jullie t onderste en bovenste kolen rooster? Ik heb het bovenste nu gebruikt en weet nog niet of t bevalt. T grillen ging goed hoor maar ik krijg de houtskool niet helemaal egaal heet. Bij m’n kamado wad de kolenmand aanzienlijk kleiner in diameter. Volgende keer ga ik het onderste kolenrooster gebruiken en zie ik wel ff wat t verschil was. Een klein plaatje bij t praatje.
Bekijk bijlage 19649
Kolen rooster 1 etage hoger en de plate er uit met direct en indirect grillen op wat hogere temperaturen.
Ik ben er nu ook achter dat als ik wat maak op lagere temperaturen die minder lang hoeven te duren zoals MOINKS op een 110 graden of een cake op 160 graden, (sessies van een uur tot 2 uren) dat ik het afkan met 1 kolenmandje brandstof op de tweede etage. Ongelooflijk zuinig en weinig brandstof op zo'n diameter vind ik zelf.
Ik moet wel zeggen dat ik deze kamado aangeschaft heb omdat ik dezelfde setup (indirect met 2 kolenmandjes) als met mijn 57 weber kon inrichten. Op de 57er werkt dat gewoon heerlijk. De Summit reageert hier anders op voor mijn gevoel. Ik mis een beetje het brandende geweld op een 200 graden zeg maar. Ik denk dat de "Airflow" van een Summit gewoon wat minder heftig is denk ik. Dit verklaard het "ik krijg de houtskool niet helemaal egaal heet" denk ik.
Al met al nog veel leren ontdekken denk ik. Maar daar houd ik wel van. Het is en blijft een geweldenaar deze Summit.