BasBQ
Beef en Steak

Weber summit charcoal grill

Heeft iemand getest hoe warm de buitenkant wordt van dit mooie apparaat ivm kindere? Ja ik weet dat ze het ook moeten leren maar toch.

Gr Spijkie
Hallo Spijkie! De bovenkant is een stuk koeler dan een normale ketel.
De onderkant wordt even heet 🔥
 
Ik ben wel erg benieuwd naar de ervaringen met dit toestel in vergelijking tot de reguliere keramieke barbecues. Zelf ben ik al een poos aan het twijfelen tussen een bastard en dit weber model. Persoonlijk zie ik eigenlijk veel meer voordelen in de weber ten opzichte van een keramieke barbecue. Maar dat is op papier. Ben benieuwd of iemand praktijk ervaring kan delen van de weber kamado ten opzichte van een karamiekr barbecue.
 
Hallo Rogier, ik kan mijn ervaring wel met je delen. Even een dikke disclaimer, ik ben werkzaam (als BBQer) bij de Weber Original Store in Amersfoort en heb de afgelopen jaren dan ook vrijwel niet meer met Kamado's gewerkt.

Ik heb een Big Green Egg gehad van 2009 tot 20019 en een Black Bastard (ja zo heette ie toen) van 2013 tot 2018. Vooral de bastard is niet meer te vergelijken met de huidige versie (gelukkig maar). Tegenwoordig grill ik eigenlijk alleen nog maar op Weber's (en open vuur).

In vergelijking met een keramische barbecue is Summit Charcoal een stuk lichter. Qua barbecueën doet hij vrijwel hetzelfde als een keramische barbecue op één ding na. Hij is heel makkelijk in te stellen qua temperatuur. En dan bedoel ik zowel naar boven als naar beneden. Het sturen gaat ook nog eens behoorlijk rap.

Weber is wat later gekomen met een Kamado model en heeft dus wat slimme dingen afgekeken/bedacht die er op mijn BGE of Basterd niet zaten. Zo is het vilt in 2 minuten te vervangen, heeft het model met tafel een handig rekje voor de diffuser plate en heeft hij standaard een pitt controller hole.

De Summit Charcoal (voorloper Summit Kamado) blijft in ieder geval ook lekker lang op temperatuur. Hier heeft een keer 3 dagen aangestaan op 100 graden. Hou er wel rekening mee dat ze best fors zijn.
 
Hoi @BramBBQ bedankt voor je reactie, goede info. Enige waar ik nog een beetje twijfel over heb is de gevoeligheid met betrekking tot buiten temperaturen. Het lijkt me dat een keramische daar een stuk minder gevoelig voor is dan deze weber, maar dat is echt op gevoel gebaseerd.
 
De buitenkant wordt niet echt heel warm, je kan er vrijwel altijd nog je hand op leggen. Behalve als je je rooster aan het affikken bent op 500 graden. Dan wordt hij wel wat warmer.
 
De buitenkant wordt niet echt heel warm, je kan er vrijwel altijd nog je hand op leggen. Behalve als je je rooster aan het affikken bent op 500 graden. Dan wordt hij wel wat warmer.
Volgens mij bedoelt Rogier, hoe gevoelig is de summit voor weersinvloeden van buiten? Kamado's kunnen ook in de kou prima op temperatuur blijven en weinig fluctueren qua temperatuur.
Hoe houdt de summit zich in slecht weer, is die dan ook nog net zo stabiel in temperatuur?

Ik merk bijvoorbeeld met mijn WSM en ketel dat ik, op een dag waarop het goed waait en koud is, veel meer fluctuatie zie (logisch want enkel wandje geëmailleerd staal) in temperatuur.
 
Volgens mij bedoelt Rogier, hoe gevoelig is de summit voor weersinvloeden van buiten? Kamado's kunnen ook in de kou prima op temperatuur blijven en weinig fluctueren qua temperatuur.
Hoe houdt de summit zich in slecht weer, is die dan ook nog net zo stabiel in temperatuur?

Ik merk bijvoorbeeld met mijn WSM en ketel dat ik, op een dag waarop het goed waait en koud is, veel meer fluctuatie zie (logisch want enkel wandje geëmailleerd staal) in temperatuur.
Aha, daar kan ik vrij kort over zijn. Vrijwel geen invloed. Mooiste voorbeeld is 2 pulled pork sessies achter elkaar (hé je moet wat in Corona tijd) met 1 lading kolen voor in totaal 32 uur. De Summit Charcoal/kamado blijft perfect branden om de gewenste temperatuur. Met een ketel heb je een stuk meer last van de buitentemperatuur, met een Summit vrijwel niet.
 
Aha, daar kan ik vrij kort over zijn. Vrijwel geen invloed. Mooiste voorbeeld is 2 pulled pork sessies achter elkaar (hé je moet wat in Corona tijd) met 1 lading kolen voor in totaal 32 uur. De Summit Charcoal/kamado blijft perfect branden om de gewenste temperatuur. Met een ketel heb je een stuk meer last van de buitentemperatuur, met een Summit vrijwel niet.
Dat klinkt erg goed ! Was er inderdaad ook benieuwd naar
 
De grote vraag: wanneer komt die? Ben verder totaal niet ongeduldig oid 😇
Ergens deze maand dacht ik. Tot voor kort kon je deze nog pre-orderen maar ik zie op de site van Weber dat hij nu niet leverbaar is. Ook lijkt de prijs wat omhoog te zijn gegaan, deze lag de laatste keer iets lager dacht ik.

E2232754-0E11-45D7-9251-BDD9A2201387.jpeg
 
Ik zag ze onder de 1000 euro. Het kan zijn dat Weber hier de adviesprijs hanteert en de handel de marktprijs. Je krijgt wel een kamado die eigenlijk niet kan breken en goed te tillen is. Wat ik erover heb gelezen/gezien is dat het een prima ding is en goed werkt. Moet ie wel stabiel zijn.
Ik ben ook aan het kijken als de problemen met mijn everdure 4k opgelost worden.









j
 
Ergens deze maand dacht ik. Tot voor kort kon je deze nog pre-orderen maar ik zie op de site van Weber dat hij nu niet leverbaar is.

Ik heb hem in februari in de pre-order besteld bij de Weber Store in Amersfoort. Kreeg je er ook een pakket bij waar oa de premium hoes bij zat. Daar was die iets goedkoper dan op de Webersite zelf.
Nu las ik alleen op de Facebook-groep van de Summit dat Weber de uitlevering in Amerika naar mei heeft verplaatst 😱 😭
 
Ik heb hem in februari in de pre-order besteld bij de Weber Store in Amersfoort. Kreeg je er ook een pakket bij waar oa de premium hoes bij zat. Daar was die iets goedkoper dan op de Webersite zelf.
Nu las ik alleen op de Facebook-groep van de Summit dat Weber de uitlevering in Amerika naar mei heeft verplaatst 😱

Hall Evelien, ik werk bij de Weber Original Store in Amersfoort. De planning is vooralsnog nog steeds maart 2021 (voor de mensen die hem besteld hebben). Als het later dan maart word zullen we je contacten.
 
Hall Evelien, ik werk bij de Weber Original Store in Amersfoort. De planning is vooralsnog nog steeds maart 2021 (voor de mensen die hem besteld hebben). Als het later dan maart word zullen we je contacten.
Bedankt voor je antwoord! Ik wacht rustig af, de inbouw is toch niet af haha.
 
Bedankt voor je antwoord! Ik wacht rustig af, de inbouw is toch niet af haha.

Het gaat iets langer duren, maar de data worden wel steeds harder. In de week van 12 april (had eesrst per ongeluk mei opgeschreven) (+/- van een week) gaan we de eerste batch uitleveren!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bram, dan klopt het bericht niet wat ik van de weberstore heb ontvangen. Of is er een andere datum voor de mensen met een pre order?

Gr Spijkie
 
Het gaat iets langer duren, maar de data worden wel steeds harder. In de week van 12 mei (+/- van een week) gaan we de eerste batch uitleveren!
Oooooooh zo lang nog 😔
Had er al een beetje rekening mee gehouden, hoopte op 19 april wat Rob afgelopen zaterdag in de store zei. Maar we wachten (on)geduldig verder af.
 
Hallo Bram, dan klopt het bericht niet wat ik van de weberstore heb ontvangen. Of is er een andere datum voor de mensen met een pre order?

Gr Spijkie
Ik zie nu een mail in de spam (die mail is niet ongewenst!), daar staat inderdaad de week van 12 april! Denk idd voor de pre-orders? Dat is in ieder geval goed nieuws als dat lukt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan