Hallo Rogier, ik kan mijn ervaring wel met je delen. Even een dikke disclaimer, ik ben werkzaam (als BBQer) bij de Weber Original Store in Amersfoort en heb de afgelopen jaren dan ook vrijwel niet meer met Kamado's gewerkt.
Ik heb een Big Green Egg gehad van 2009 tot 20019 en een Black Bastard (ja zo heette ie toen) van 2013 tot 2018. Vooral de bastard is niet meer te vergelijken met de huidige versie (gelukkig maar). Tegenwoordig grill ik eigenlijk alleen nog maar op Weber's (en open vuur).
In vergelijking met een keramische barbecue is Summit Charcoal een stuk lichter. Qua barbecueën doet hij vrijwel hetzelfde als een keramische barbecue op één ding na. Hij is heel makkelijk in te stellen qua temperatuur. En dan bedoel ik zowel naar boven als naar beneden. Het sturen gaat ook nog eens behoorlijk rap.
Weber is wat later gekomen met een Kamado model en heeft dus wat slimme dingen afgekeken/bedacht die er op mijn BGE of Basterd niet zaten. Zo is het vilt in 2 minuten te vervangen, heeft het model met tafel een handig rekje voor de diffuser plate en heeft hij standaard een pitt controller hole.
De Summit Charcoal (voorloper Summit Kamado) blijft in ieder geval ook lekker lang op temperatuur. Hier heeft een keer 3 dagen aangestaan op 100 graden. Hou er wel rekening mee dat ze best fors zijn.