Beef en Steak

BBQ Moestuin topic

@Ewald waarom voeg je na het fermenteren nog extra zout toe?
Voor conservering is die lage pH goed genoeg toch? Is dat zout toch voor conservering of doe je het voor de smaak?
Conservering en smaak.
Sambal oelek bevat ongeveer 7 tot11 % zout
Zeker de commerciele zitten hoog in zout.
Maar je gebruikt het in kleine hoeveelheden.dus daar maak ik mij niet druk om.

Voornamelijk kruiden en aromaten; sariette, bourrache, bieslook, rozemarijn (2 soorten), thijm, basilicum ( 3 soorten), peterselie, salie, origano, munt, laurier, verder aardbeien, tomaten, courgettes en rabarber, oh ja , en een druif, volgend jaar wat meer van plan, paprikas en courgettes in ieder geval en groene boontjes ook graag, maar dit jaar een beetje te laat aan de slag gegaan...

Ik heb 9 puntpaprika's van mijn plant gehaald. Alleen deze waren bijna allemaal gelijktijdig klaar.
De snack paprika's zijn niks geworden, alsook de pepers

Kerstomaten was een heel pak minder als vorig jaar, wel lekker van smaak, maar 60-70% minder volume dan afgelopen 2 jaren.
San marzano tomaten: maar een stuk of 10

Volgend jaar zet ik minstens 2 snackkomkommers, Deze waren echt lekker, maar half Juli ongeveer was het gedaan met die planten, spijtig genoeg.
Basilicum was ook een ramp dit jaar. 1 plantje was ok, normaliter neem ik gewoon een paar takjes van een plant en zet die gewoon in een pot en dat zijn altijd de beste. Dit jaar 1 plantje dat ik gekocht hebt dat wat geworden is, de rest was gewoon niks. Zelfs de munt was een complete ramp
Die slechte periode in Juli (zeg maar de hele maand) heeft denk ik veel planten de nek omgedaan.

Volgend jaar:
2 kerstomaten
2 peper (sugar candy en habaneros ofzo) en misschien nog een jalapeno ofzo
1 puntpaprika
2 san marzano platen

En ga volgend jaar eens courgette in een grote kuip proberen, heb hier nog een metserskuip van 60l staan wie weet.

En qua kruiden 2-3 basilicum (gebruiken we veel, 2x pasta per week en 1x pizza normaliter), oregano, tijm (die is niet kapot te krijgen), bieslook, pijpajuin, munt.

Er zitten al wat pepers ingemaakt in de koelkast en heb wat zaden te drogen gelegd.
De Mexicaanse laffe pepers zijn eindelijk voorzichtig aan het rijpen. Van de hetere gele pepers is elke dag iets te oogsten. Volgend jaar ga ik eerder beginnen en ga ik met meer soorten aan de gang.

20231008_114503.jpg

Er zitten al wat pepers ingemaakt in de koelkast en heb wat zaden te drogen gelegd.
De Mexicaanse laffe pepers zijn eindelijk voorzichtig aan het rijpen. Van de hetere gele pepers is elke dag iets te oogsten. Volgend jaar ga ik eerder beginnen en ga ik met meer soorten aan de gang.

Bekijk bijlage 58939
Wanneer begin je met het kweken van je pepers ? Ik zelf begin altijd met zaaien eind januari begin februari. Het klinkt raar om zo vroeg te beginnen met zaaien van pepers. Maar ik doe dit met een reden en dat is dat wij geen lange zomers hebben waar de pepers goed kunnen rijpen. Ik doe dit al jaren op deze manier met mijn peperplanten en ik heb altijd rond einde van september de oosttijd van de pepers.

Nieuw jaar, nieuwe poging.
Vorig jaar wegens grote verbouwing het gezaaide spul allemaal wat verwaarloosd. Nu pro bezig met een warmtemat op de extra verkregen dakbouw waar wel genoeg licht binnenkomt. Kijken of het beter gaat dit jaar

IMG_20240213_174059_HDR.jpg

Nieuw jaar, nieuwe poging.
Vorig jaar wegens grote verbouwing het gezaaide spul allemaal wat verwaarloosd. Nu pro bezig met een warmtemat op de extra verkregen dakbouw waar wel genoeg licht binnenkomt. Kijken of het beter gaat dit jaar

Bekijk bijlage 62078
Lekker bezig zo vroeg in het seizoen!

Ik zelf ben ook volop bezig met de kweek:

D4C1666A-9EFE-4F77-9068-EBA26C170A5C.jpeg

7 verschillende tomaten rassen en een paar peper plantjes

IMG_1144.jpeg
Heey leuk jullie zijn ook al bezig! Ik had twee weken terug de eerste zaadjes in de zaaitray gezet. Afgelopen weekend mij weer vreselijk moeten beheersen bij Vreeken Zaad in Dordrecht 😁 Die zaadjes zitten ook al weer in een tray. Alles staat nu happy in de vensterbank onder een groeilamp. De plantjes links zijn niet eetbaar ;)

IMG_1145.jpeg

Mooie LED groeilamp. Zo gekocht?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Handig ding idd.

Een wietplantage is toch geen punt meer vandaag?
Rood licht achter een raam kan tot veel vervelender misverstanden leiden

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Hier zijn de eerste 55 peperplantjes ook gezaaid. Er komen nog een paar soorten bij om de selectie mild tot heet compleet te maken. Hopelijk dit jaar wat meer soorten die het doen. Vorig jaar vooral veel jalapenos en cayennepepers waarmee een hoop potten groene en rode sambal zijn gemaakt.

Bekijk bijlage 62328
Ben heel benieuwd hoe ze er nu bij staan 😄

Ben heel benieuwd hoe ze er nu bij staan 😄
De eerste 9 zijn overgepot en staan nu in de serre voordat ze uiteindelijk naar buiten mogen. De rest moet nog even wachten tot ze iets groter zijn. Er zijn een paar soorten slecht tot niet opgekomen dus ik heb er een aantal opnieuw gezaaid en nog 1 nieuw soort toegevoegd dus dat is nog afwachten. Ik denk dat het sambalfabriekje in september wel kan gaan draaien als ze zo blijven groeien hoor 😉.

96540515-ABFA-4A3F-AAE8-07631B777A18.jpeg

39847627-869B-42A4-AFEC-4E872C5F9D73.jpeg

Staan die bij jou al buiten ? Want komende week vind ik het in de nacht toch nog wat te koud worden. Vandaag/morgen eventueel zondag nog ok, maar vanaf maandag gaan we terug naar 6 graden in tijdens de nacht (misschien frisser).

Hier begint het ook al te jeuken

Ik heb dit jaar hier in de garage al het volgende staan
- jalapeno
- ongekende chili soort
- 2x kerstomaten (verschillende types)
- 1x snack paprika
- 1x san marzano tomaten
- 1x punt paprika
- 1x mini komkommer (morgen nog 2 gaan halen)

En verder plant ik nog wel wat pijpajuin, bieslook, peterselie en munt en basilicum maar dat is ten vroegste in mei.
Van een vriend krijg ik ook nog een "sugar rush" chili plantje en hij ging nog een habanero en nog 2-3 andere soorten voorzien, een middelmaat op de scoville schaal. Hij heeft zelf ook carolina reapers en scorpion staan, maar dat is leuk om eens te "proberen" (zeker niet aan te raden voor mensen die niet tegen extreem pikant kunnen), maar dat is totaal niet nodig voor mij. Liever zo een sugar rush, die je rustig ergens kan op doen bijvoorbeeld, niet pikant genoeg, doe je er een 2de bij en problem solved. Voor veel mensen is een sugar rush al teveel.

Maar ik speel dus "vals" en ga gewoon plantjes kopen in de winkel :) Maar op die plantjes staan dus al jalapeno's op, snack paprika's die eigenlijk al zogoed als rijp zijn. Dus wil niet te lang wachten om naar buiten te verhuizen

Laatst bewerkt:
Staan die bij jou al buiten ?
Ja, al een tijdje. In de avond / nacht als het weer 10c of daar boven is zet ik de plantjes buiten, dan kunnen ze harde. Maar ik moet je wel bekennen dat ze zondag avond naar binnen worden gezet want het wordt in de avond / nacht koud.

Ik heb dit jaar niet veel peper plantjes. Ik heb de vriezer nog vol liggen met pepertjes van vorig jaar 😅
Van een vriend krijg ik ook nog een "sugar rush" chili plantje en hij ging nog een habanero en nog 2-3 andere soorten voorzien, een middelmaat op de scoville schaal. Hij heeft zelf ook carolina reapers en scorpion staan, maar dat is leuk om eens te "proberen" (zeker niet aan te raden voor mensen die niet tegen extreem pikant kunnen)
Een Carolina Reaper een Scorpion zijn leuke peper plantjes, deze heb ik ook al eens gekweek:

F30BCCE4-FA8E-4384-A3CF-383D1D230858.jpeg

Ik vind dit ook wel een leuk pepertje : Buena Mulatta

67301631-CB70-4E31-B9A0-AA181E4A6B5D.jpeg

Terug
Bovenaan Onderaan