BasBQ
Beef en Steak

BBQ Moestuin topic

dat ziet er allemaal heerlijk uit! ik heb dit jaar eindelijk weer eens een houten bak op poten in de tuin staan met gele en rode cherry tomaatjes, snoep paprika en mijn meest gebruikte kruiden (rozemarijn, tijm, oregano en munt) tegen de slakken heb ik koperfolie om de poten gezet, maar ik moet nog elke ochtend en avond een rondje om een paar van die beesten te verwijderen en een stuk te laten vliegen.
ik weet niet of het al genoemd is, maar ik luister een podcast getiteld "moestuin advies" zeker de moeite waard voor de tuinders onder ons. wie weet welke tips er nog uit gehaald kunnen worden.
 
1e batch augurken van ruim 1,8 kilo. in de zuurkoolpot.
over een week de zuurgraad checken en dan weet ik ongeveer hoelang ze totaal mogen fermenteren.
ik vermoed 2 a 3 weken.
DSC_3531.JPG


DSC_3532.JPG


DSC_3534.JPG
 
Kwam nog een kilootje augurken in de planten tegen die zich verdekt hadden opgesteld.
Die mogen achter het glas.

DSC_3552.JPG
 
Iemand enig idee wat deze stippen zouden kunnen zijn op de kerstomaten ?

IMG_1996.jpg


Heb ik nog niet gezien en kan er ook niet direct iets over vinden. Vorige week nochthans eerstje takje eraf gehaald en die waren al lekker
 
Lijkt op "Stip" ontstaat als er een botrytis spore ontkiemt op je vrucht.
Hopen op droger en beter weer.
Als het zo nat blijft zal het tomaten seizoen buiten van korte duur zijn.
Phytophthora en Botrytis liggen kunnen dan makkelijk om zich heen grijpen.
 
Thanks, had zo al een vaag vermoeden dat het geen goed teken was. Kan dit de de rest van de plant beïnvloeden of is het alleen die tak ?Voor de rest ziet die plant er wel gezond uit, maar zal het in het oog houden.

Mijn mini komkommers aan de andere kant (daarnet de 3de gegeten) beginnen te komen. En ik heb nog nooit zo een mooie peterselie gehad, normaliter altijd direct opgevreten. Mijn jalapeno's en andere pepers beginnen ook zeer goed te gaan. de 2x Basilicum plantjes zijn ongelooflijk veel basilicum aan het geven. Maar dat komt ook wel mede doordat ik dit jaar toch regelmatig ga snoeien. Anders laat ik het gewoon zijn gang gaan en snij ik hele stengels af, nu beetje meer selectief en werkt dus veel beter.
 
Correct snoeien doet groeien 😉
Volgend jaar ga ik ook met een tuintje beginnen
Nu enkel wat kruiden in pot.
 
Thanks, had zo al een vaag vermoeden dat het geen goed teken was. Kan dit de de rest van de plant beïnvloeden of is het alleen die tak ?Voor de rest ziet die plant er wel gezond uit, maar zal het in het oog houden.

Mijn mini komkommers aan de andere kant (daarnet de 3de gegeten) beginnen te komen. En ik heb nog nooit zo een mooie peterselie gehad, normaliter altijd direct opgevreten. Mijn jalapeno's en andere pepers beginnen ook zeer goed te gaan. de 2x Basilicum plantjes zijn ongelooflijk veel basilicum aan het geven. Maar dat komt ook wel mede doordat ik dit jaar toch regelmatig ga snoeien. Anders laat ik het gewoon zijn gang gaan en snij ik hele stengels af, nu beetje meer selectief en werkt dus veel beter.
Botrytis kan je aangetaste delen weg snijden of in smeren met bij talkpoeder.
Phytophthora is meestal geen redden meer aan je plant gaat dan vrij snel slap.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Eindelijk gaan ze het echt doen! De Fresno (opstaande pepers) begint al te kleuren en de (nog niet) gele Spaanse pepers moet opgebonden worden zoveel hangen eraan. Ook voor het eerst Habanero pepers, die deden vorig jaar helemaal niets. De Padron pepers groeien ook lekker, die mogen eerdaags op de bbq. Deze staan echter wel in de kas, de pepers op het buitenterras hebben nog niet eens bloemetjes dus die lopen flink achter. Hopelijk met het mooie weer gaan ze nu ook een spurt maken.

A53BD678-4ABB-4174-9AED-538985129009.jpeg


8F4F72FB-63BF-44F9-9350-586A3092A41B.jpeg
 
Wat een naar jaar. Het slechte weer en de slakken hebben het ook bij mij niet beter gemaakt.
2 van de 6 courgettes hebben het overleefd, en die doen het fantastisch. Al een tiental geoogst, en er zullen er ook nog wel zoiets vanaf gaan komen.
IMG_20240824_094843545.jpg
IMG_20240824_094855338.jpg


De tomaten doen het ronduit slecht. Kan ik misschien 1x soep van maken. 2 van de 8 planten hebben de slakken overleeft.
IMG_20240824_094927753.jpg


Mijn aardbeien gingen goed, maar de rupsen hebben keihard toegeslagen.
IMG_20240824_094936072.jpg


Peper doet het mwah. Een paar pepertjes die wellicht nog geoogst kunnen gaan worden. Moet het wel ff mooi weer worden.
IMG_20240824_094945399.jpg
IMG_20240824_094952292.jpg
IMG_20240824_095005176.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan