BasBQ
Beef en Steak

BBQ Moestuin topic

Hier het zelfde, De paprika’s gaan dit jaar wel hard. Ik heb voor dit jaar 2 peperplanten, Een Spaanse Peper en een Hungarian Hot Wax . De rest heb ik dit jaar alleen verschillende soorten tomaten gezaaid en paprika planten. Mede omdat ik vorig jaar een mega opbrengst had van de peperplanten waarvan ik verschillende soorten peper heb gemaakt doormidden van ze te droge in een voedseldroger. En aangezien de paprika poeder ver op is, heb ik 8 mooie paprika planten gezaaid die als kool groeien om zelf paprika poeder te maken😋
4518D8B4-185B-4F09-9D98-AF4F5AFD2DB5.jpeg
80F56A4D-2E63-4F03-9406-2C09829734EC.jpeg
46387680-DD5B-4A17-AE32-F1BB77425F6B.jpeg
F06162B5-0501-4FF2-8120-5BC2E8E68CB5.jpeg
E92F8FA2-AF7E-43D0-BE5F-3D5085A43008.jpeg
22CC65BB-D4DE-4FC2-AC09-2FE49515C9AC.jpeg
 
Wauw, geweldig die potjes met paprikapoeder. Kan je hier meer over vertellen? Hoe maak je dit?
 
Wauw, geweldig die potjes met paprikapoeder. Kan je hier meer over vertellen? Hoe maak je dit?
Hiya Beun,

Een kind kan de was doen!

Je hebt er alleen maar een voedsel droger voor nodig en geduld🤣

Als het einde van het seizoen nadert en de vruchten van de plantjes zijn rijp dan knip ik deze eraf en dan begint het monnikenwerk ( zie foto’s )
Alles klein snijden en vervolgens alles opstapelen in de rekjes van de voedsel droger.
8C86B551-449C-4432-A6FC-217840944A98.jpeg

8F80BF6B-7109-40FB-9126-1489AF9642D1.jpeg



ik heb een princess voedsel droger, die kun je overal kopen en zijn kwa aanschaf niet duur , het is geen hitech voedseldroger maar voor het geen waar ik hem voor gebruik is die perfect.

24E3966D-839D-47C3-B97C-6FFB8126539B.jpeg


Vervolgens zet ik de voedseldroger in de garage met deksel erop ( want bij het drogen komt een behoorlijke geur vrij van de pepers/paprika’s ) op 55 c en daar mogen ze dan 24 uur / 30 uur drogen.

110AA37A-0D4A-4AD4-A1A3-36EA4423FC00.jpeg


Nadat ze 24 uur / 30 uur hebben gedroogd zien ze er zo uit :

DF0FA680-C106-46DF-8817-690E77DCCACB.jpeg

FC88EAA0-0AF0-4DED-AB99-DAF6B320BBC4.jpeg


Vervolgens doe ik alles ik een elektrische grinder ( heb zelf een simpele van moulinex al jaren )

414FF916-CF2F-4693-BB75-565D426830FD.jpeg



Daar grind ik vervolgens de peper / paprika naar de gewenste gallamiezen en doe ik alles in glazen potjes met label en voila je hebt homemade peper / paprika poeder

De 3 potjes wat je op de vorige post zag zijn 3 peper soorten. De een is gemaakt van Spaanse Peper , de gele is gemaakt van de Lemon Drop Peper ( die is hier favoriet! Die heeft een citrus smaak aan zich en is lekker over steake 😋) en het rechterpotje is Buena Mulata das een zeldzaam ras peper die kleurt in het begin paars waarna die door kleur naar roze om vervolgens door te kleuren naar rood , moet wel zeggen dat dat een stevig pepertje is .
41D28F44-B702-4C97-8C2C-30AFFD63D951.jpeg
4C82F141-4295-4272-B4F9-897B5C98ABB4.jpeg


Voor paprika poeder te maken geld het zelfde principe als voor peper “ poeder “ te maken zoals hier boven staat beschreven.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Je zou dit ook in de oven kunnen doen hoor, maar dan ben je wel heel lang je oven kwijt, maar is wel niet aan te raden, omdat de "stoom" er eigenlijk niet uit kan, dan zou je de oven eigenlijk moeten openzetten. Een dehydrator is wel aan te raden en veel gemakkelijker om te gebruiken.
 
@Sticky Fingers bedankt voor de post. Echt heel gaaf om te zien!
Het is voor mij ook puur hobby zoiets. Ik vind het wel leuk na al die maanden wat je er liefde in stopt ook wat nuttigs ermee kunt doen. Van de tomaten maak ik lekkere tomatensoep en pizza saus en de rest snack ik zo gaande weg op.
 
Het is voor mij ook puur hobby zoiets. Ik vind het wel leuk na al die maanden wat je er liefde in stopt ook wat nuttigs ermee kunt doen. Van de tomaten maak ik lekkere tomatensoep en pizza saus en de rest snack ik zo gaande weg op.
Klinkt super. Heerlijk om er zo mee bezig te zijn.
 
Het is voor mij ook puur hobby zoiets. Ik vind het wel leuk na al die maanden wat je er liefde in stopt ook wat nuttigs ermee kunt doen. Van de tomaten maak ik lekkere tomatensoep en pizza saus en de rest snack ik zo gaande weg op.

Leuk zo’n uitleg! Ik zit er aan te denken om een voedseldroger te kopen omdat ik nu best vaak de oven er voor gebruik.
 
Leuk zo’n uitleg! Ik zit er aan te denken om een voedseldroger te kopen omdat ik nu best vaak de oven er voor gebruik.
ik persoonlijk vind het wel handig zo een voedseldroger. Al moet ik wel zeggen dat ik hem alleen gebruik voor mijn pepers en paprika’s te drogen, voor iets anders gebruik ik hem niet, en dan zo een dure voedseldroger te kopen voor die paar keer in het jaar dat ik hem gebruik werkt die prencess voedseldroger geweldig ( Princess 112380 Voedseldroger ) deze gebruik ik al jaren.
 
De san marzano tomaten beginnen te komen

IMG_1236.jpg


De zoete puntpaprika's beginnen ook maar moeten hier nog wat kleur krijgen
De gewone paprika hangt er maar 1ntje voorlopig, we shall see
De kerstomaatjes daar kan ik er dagelijks nu wel 5 a 10 van plukken
 
Ik heb een vraag voor de ervaren kwekers.
Ben voor het eerst pepers aan het kweken, rode pepers. Ben begonnen eind april, begin mei. De planten groeien goed, maar er komen geen bloemetjes aan en dus ook geen pepers.
Ben ik te laat begonnen, of moet ik nog meer geduld hebben?
 
Ik heb een vraag voor de ervaren kwekers.
Ben voor het eerst pepers aan het kweken, rode pepers. Ben begonnen eind april, begin mei. De planten groeien goed, maar er komen geen bloemetjes aan en dus ook geen pepers.
Ben ik te laat begonnen, of moet ik nog meer geduld hebben?
Dat kan meerdere oorzaken hebben, slecht zaad, het is te koud ( peper planten houden van warmte ) een bloem van de peperplant is iets moois deze kan zich zelf bestuiven. En in princiepe heb je daar geen bijtjes voor nodig.

Wat ook een oorzaak zou kunnen zijn is bloesemrot dit wordt veroorzaakt door een calcium te kort in de grond. Wat ook wellicht een oorzaak kan zijn is dat je in het begin van de kweek te veel of juist te weinig water hebt gegeven. Dit geeft stress aan een peperplant. Het zijn nogal eigenwijzen planten die je net als een vrouw met gevoel moet behandelen 😉 Ik kweek al meer als 10 jaar pepers en begin meestal in januari/ februari , ik gebruik ook geen fancy kweekast ofzo, gewoon oldskool op de verwarming in de wintermaanden in eierschalen.
( omdat we in Nederland een kort groei seizoen hebben ) dan begin ik heel basis door de zaadjes ( meestal een stuk of 3 ) in een eierschaal te toen met beetje cocopit ( in eierschalen zit calcium wat goed is voor peperplant) en vanuit daar ( ligt eraan welke peper je gaat kweken want elke pepersoort heeft een andere kiemtijd en warmte nodig om te ontkiemen )

66C8F24E-F358-4B8E-8933-316C2A273AE9.jpeg

Dit was is februari dit jaar ( staan ook al tomaten planten tussen )

als plantje een stengel heeft met 2 blaadjes en dan een erboven, plant ik ze om naar een potje, en zo plant je ze steeds om tot ze groot en sterk zijn, vervolgens zet ik ze in een grote pot waar ik ze de hele zomer inhoud. De truk met pepers is dat je ze niet TE veel water geeft ( van nature staan deze planten in landen waar het droog en warm is ) en door dat ze weinig water geeft / nodig hebben werken de planten harder waardoor ze meer vruchten krijgen en je een mooie volle plant krijgt.

Dat je nu nog geen bloempjes eraan hebt is vreemd. Het klinkt gek wat ik nu zeg , maar de zon is al eerder onder aan gaan. Dat merkt een peperplant heel goed , vooral de koude nachten van de afgelopen week doet een peperplant geen goed als die nog in opbouw is. Mocht het dit jaar niks worden gewoon volgend jaar opnieuw beginnen en vroeger beginnen 👊🏻
 
Laatst bewerkt:
De san marzano tomaten beginnen te komen

Bekijk bijlage 55736

De zoete puntpaprika's beginnen ook maar moeten hier nog wat kleur krijgen
De gewone paprika hangt er maar 1ntje voorlopig, we shall see
De kerstomaatjes daar kan ik er dagelijks nu wel 5 a 10 van plukken
Lekker man! Ik wandel elke ochtend door de tuin en eet als ontbijt in de zomer meestal tomaten 🤣
 
Voor de pepers, als je ze niet in een kast zet, probeer ze ook uit de wind te zetten, ik heb deze in een hoekje staan en dat krijgt nog heel de nacht bijna warmte van de muur, ideale plek, maar spijtig genoeg zijn mijn gekweekte plantjes nooit uitgekomen en wilden ze niet doorgroeien, misschien beetje te vroeg buitengezet overdag. In elk geval volgend jaar opnieuw. Nuja vriend van mij heeft bijna een halve serre volstaan met verschillende pepers, dus kan daar altijd wel wat pepers gaan halen, het is niet dat hij die allemaal gaat eten of zelfs kruiden van maken
 
Zo, ik ben van start voor dit jaar
Bekijk bijlage 50768
Tomaat (moneymaker, net als vorig jaar) Komkommer (Johanna)
Wat pepers: Lemon drop- Cayenne-Jalapeno-Cherry Bomb

Ik ben benieuwd. Vorig jaar alleen tomaten en aardbeien gedaan, en wat kruiden die ik altijd heb staan. Komkommer nu dus voor het eerst, net als de pepers.

Over de aardbeien, die hebben aardig overwintert. Moet ik daar nog iets aan doen verder? Er zit nog wat oud blad aan, moet ik dat weghalen, of juist mooi laten zitten?
Nou, dat ging lekker :ROFLMAO:


Ik bleek het veel te nat te hebben gehouden, waardoor er slechts enkele opgekomen zijn.
2 tomaat
2 komkommer
1 lemon drop
1 cherry bomb

Inmiddels door verschillende omstandigheden (peuter van 3 bijvoorbeeld) nog maar 1 tomaat en de cherry bomb over. Ik kreeg nog wat andere tomatenplantjes van de buurvrouw, en inmiddels moet ik daar in gaan snoeien. Wegens vakantie weer veel te laat opgebonden, en net als vorig jaar gaan ze juist dan enorm groeien.

De cherry bomb staat in een pot, en gaat gooeeed! Ik heb ze niet geteld, maar ik gok dat er 30-50 pepertjes/bloempjes aan zitten.

Volgend jaar in de herkansing. Ik zie regelmatig voorbij komen dat voor het zaaien zaadjes eerst 2-24 uur in water gedompeld worden. Heeft dat echt zin?
 
Ik zaai bijna niet, ik ga plantjes halen in het tuincentrum. En we zien dan wel.
Alleen radijsjes/peterselie zaai ik misschien. Wat ik wel doe bijvoorbeeld is van een plantje een paar zaadjes afnemen en dat gewoon in een bak zetten, komt er wat van, goed, komt er niks van, no harm done. Maar dit jaar zal dit niet meer echt lukken denk ik aangezien alles pas nu op gang komt. Vorig jaar was dit een pak eerder. Veel zal afhangen van wat September voor weer zal geven en of de nachten al veel frisser worden of niet. Voor basilicum snij ik een paar topjes af van een een plantje en die plant ik dan, zo heb ik op het einde van het seizoen wel een paar plantjes, en dat zijn altijd de beste plantjes geweest. En voor rozemarijn kan je dit ook gemakkelijk doen, takjes afsnijden grond insteken en zal wel wat worden normaliter, zet je een paar takjes zal er zeker wel eentje mooi worden. Maar dit doe je dan best wel in het voorjaar zodat tegen de komende winter de tak genoeg wortels heeft kunnen aanmaken. Ik heb hier nu zo 2 planten naast elkaar staan die je echt niet meer kapot krijgt. En is gewoon van een sterke plant gekomen van bij mijn schoonouders.

Maar in water dompelen is om te ontkiemen nee of te vergemakkelijken. Nu ik weet dat een vriend van mij met zijn serre voor al zijn plantjes deze eerst in een vochtig keukenpapier laat ontkiemen gedurende een paar dagen en dan pas plant, althans dat heb ik hem weten doen, of hij dit nog doet geen idee, zal ik dit weekend eens vragen.
 
Mijn moestuin heeft veel te weinig liefde gehad de laatste tijd waardoor d bonen het begeven hebben, deze heb ik er dan ook weer uitgehaald zodat ik daar nog wat sla e.d. kan zaaien om er nog wat plezier van te beleven. :ROFLMAO:

Ik heb de hoop dat mijn tomatenplanten nog wel te redden zijn aangezien daar nu langzamerhand wat kleine tomaatjes aan beginnen te komen. Echter heb ik niks om ze fatsoenlijk omhoog te laten groeien waardoor beide meer zijwaarts gegroeid zijn dan omhoog. Ik heb ze gisteren netjes bijgesnoeid maar ik ben benieuwd of dat krom (?) groeien nog te verhelpen is? Eventueel door middel van een klimrek? Ik zal vanavond proberen nog een foto bij te voegen voor meer duidelijkheid. 😅

B34A0D3F-E8AB-485A-90C1-51A2509B225A.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bbq-Genoten….

Hoe staat het ervoor met de plantjes na de afgelopen weken al die regen ?

De plantjes bij mij habben wel een aardige tik gehad helaas. Door de iets wat hogere temperaturen overdag en de koude nachten zijn ze gaan barsten.Volgende keer moet ik meer blaadjes laten hangen als ze in de groei zijn voor bescherming van het zonlicht.
8617F0D3-BB0E-4E25-8BC2-ED26D52D20DD.jpeg


Voor de komende dagen wordt het lekker weer voor de plantjes. Dus ik hoop dat de paprika’s die ik heb mooi verder gaan kleuren.

CA761437-153B-4125-8A78-7345082606F9.jpeg
 
Mijn moestuin heeft veel te weinig liefde gehad de laatste tijd waardoor d bonen het begeven hebben, deze heb ik er dan ook weer uitgehaald zodat ik daar nog wat sla e.d. kan zaaien om er nog wat plezier van te beleven. :ROFLMAO:

Ik heb de hoop dat mijn tomatenplanten nog wel te redden zijn aangezien daar nu langzamerhand wat kleine tomaatjes aan beginnen te komen. Echter heb ik niks om ze fatsoenlijk omhoog te laten groeien waardoor beide meer zijwaarts gegroeid zijn dan omhoog. Ik heb ze gisteren netjes bijgesnoeid maar ik ben benieuwd of dat krom (?) groeien nog te verhelpen is? Eventueel door middel van een klimrek? Ik zal vanavond proberen nog een foto bij te voegen voor meer duidelijkheid. 😅

Bekijk bijlage 56138
Ik stut met en met mijn tomaten planten Jan ( zie foto’s ) met lange bamboestokken en naar mate de tomatenplant groeid bind ik er garen om en bind ze op. Door de zware tomatenvuchten kan zo plant gaan omhellen en zo houd je dat een beetje in toom.
43A7CE39-21C4-4151-9BA7-AF0810850668.jpeg

En wat betreft het scheef groeien van je tomaten plant doe je helaas ook weinig aan. Sommige tomaten planten bij mij vraag ik me af hoe ze groeien 🤣 maar das de natuur( zie foto )

B440E4C7-F988-41A4-ACFF-C5A884B47200.jpeg
09D98F7B-B292-4BEC-AB2A-14199F50D3DA.jpeg

Wat je wel goed moet doen in het begin stadium van de groei bij een tomatenplant is dieven. Zo krijg je meer opbrengt van de tomatenplant en je kunt ze een beetje sturen kwa groei zodat je geen wild groei krijgt waardoor een mega struik ontstaat.
 
Hier is alles opgegeten door de slakken of kapotgegaan door het slechte weer, de paprika's en de komkommer hebben niets opgeleverd de tomaat leek het te redden maar die heeft het ook begeven :cry:
 
Terug
Bovenaan Onderaan