BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm

 

Koenietjuh

Vuurmaker
Berichten
59
De temperaturen zijn weer gedaald, dochter is geboren dus vrouwlief mag weer koud gerookte zalm en de voorraad was op. Dus goede reden om een zalmzijde te roken.

Bij de Sligro mooie zalm (2kg) gehaald en in de zout (480gr), basterdsuiker (320gr) en dille (8 tl) gelegd en overgoten.
De zalm was een mooi groot stuk!
24 uur in de koelkast zodat het vocht eruit komt.
Dag erop goed afgespoeld en droog gemaakt en weer nachtje in de koelkast.
Dag erop CSG gevuld met red ceder houtmot. M'n vader moest voor een klant poort maken met rood ceder, dus afval hout was zeer goed gebruikt. Het houtmot rook heel zoet en vrouwlief was zeer tevreden tot nu toe!
De CSG met theelicht aangemaakt en zalm op de grill. Nu wachten (ong. 8 uur).
Zalm ligt nu in de koelkast te rusten. Ik kon het niet laten om wat te proeven en was heerlijk! Iets zoeter dan roken op beuk.

Vrouwlief na het proeven nog steeds tevreden!!
72f58bcb9d52b64381254e63a8873626.jpg
9162f7e6de4d04e2f6785326d608c044.jpg
fb452d16bbdee0f7796bc9dff6edc09f.jpg
8e99ed184a5747c164741658bef2d1cd.jpg
730fb64edd4d8e172b53baac1820e407.jpg
4ac08015fd1874b3b145b224dfff0db6.jpg
b86d97233eeceb120d74a67853a0f660.jpg
e2f427a0c3ef7ccacb540db4fe152e5e.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie dochter. Wat een klein prulleke is het nog he?
Of is die zalm zo groot? :)

Maar ik was eigenlijk op zoek naar "het recept". Je hebt het in het receptendeel geplaatst, dus moet het ook een recept zijn en dat is het niet.
Lees de regels er maar eens op na.
Ik denk dat dit meer iet is voor charcuterie.

Maar evengoed, het lijkt me heerlijk, en nogmaals gefeliciteerd.
 
Ziet er prima uit ik had best een stukje willen proeven.
Je hebt rood ceder gebruikt van de timmerman moet je wel mee uitkijken want ik denk dat dat hout van over de grens komt en wellicht behandeld is tegen allerlei schimmels e.d. en da's nou niet zo gezond denk ik. :unsure:
 
Daar worden heel veel mensen vrolijk van.
 
Mooie zalm.
Dit is geen recept en hoort derhalve niet thuis in recepten.
Ik verplaats deze naar charcuterie, in het barbecue gedeelte
 
Mooie zalm.
Dit is geen recept en hoort derhalve niet thuis in recepten.
Ik verplaats deze naar charcuterie, in het barbecue gedeelte
Excuses! Bedankt voor het verplaatsen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Mooie moot zal zo naast dochter lief

Gefeliciteerd en beide weer van zalm kunnen genieten nu
 
Gefeliciteerd!

Apart dat cedar. Het is mij altijd geleerd om zeker geen cedar te gebruiken voor roken. (cedar plankje uitgezonderd, maar dat is niet echt roken)
We hebben hier een veel planken liggen, de buitenkant van de bomen, dus iets rond en gebruik ze voor de open haard aan te maken.
Ik had al 's wat zaagsel opgevangen en een beetje door de rookmot gemengd, maar ik ga nu dan s proberen om alleen cedar te doen.
Pijnboom is ook niet goed, schijnt, maar ik heb net een paar black forest hammen gemaakt die moesten gerookt worden met pijnboom snippers.
Gelukkig heb ik meer verstand van eten :giggle:😸
 
Voorzichtig de zalm geprobeerd. Zalm was heerlijk en m'n maag heeft er niks van geleden voorkeur gaat wel uit naar beuk als rookmot!

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Het is mij altijd geleerd om zeker geen cedar te gebruiken voor roken. (cedar plankje uitgezonderd, maar dat is niet echt roken)

Dat volg ik niet goed Ken, volgens mij is het van belang dat het hout niet behandeld is met verduurzamingsmiddelen, denk aan tuinhout dat geïmpregneerd is bijvoorbeeld. Onbehandeld Cedar kun je juist heel goed gebruiken als rookhout. Waarom is roken op een plankje niet echt roken? Tuurlijk als je het plankje vooraf nat maakt dan ben je meer aan het stomen, maar uiteindelijk gaat dat plankje dan ook wel roken hoor.

Ik heb zelf ook van kersen en appelhout het zaagsel van stammetjes opgevangen en dat kun je prima gebruiken als rookmot. Voor zalm vind ik een mengsel van beuk en eik de winnende combinatie. Leg er de volgende keer ook eens een stukje kaas bij voor een uurtje of twee. Ook heerlijk!

Van harte Koenie, met je mooie zalm en natuurlijk de geboorte van je dochter!
 
Dat volg ik niet goed Ken, volgens mij is het van belang dat het hout niet behandeld is met verduurzamingsmiddelen, denk aan tuinhout dat geïmpregneerd is bijvoorbeeld. Onbehandeld Cedar kun je juist heel goed gebruiken als rookhout. Waarom is roken op een plankje niet echt roken? Tuurlijk als je het plankje vooraf nat maakt dan ben je meer aan het stomen, maar uiteindelijk gaat dat plankje dan ook wel roken hoor.

Ik heb zelf ook van kersen en appelhout het zaagsel van stammetjes opgevangen en dat kun je prima gebruiken als rookmot. Voor zalm vind ik een mengsel van beuk en eik de winnende combinatie. Leg er de volgende keer ook eens een stukje kaas bij voor een uurtje of twee. Ook heerlijk!

Van harte Koenie, met je mooie zalm en natuurlijk de geboorte van je dochter!
Vanwege de hars
https://wisconsinfirewood.com/blog/what-wood-not-to-use-for-smoking/

of google: cedar & smoking
En het plankje is niet echt roken, heel kort.
google cedar en smokinglink
Cedar genoeg hier :)

IMG_6431 2.jpg
 
De hars, ja dat snap ik inderdaad.
Toch opmerkelijk, ik rook er vaak op.
Zalm, slavinkjes, worst, heerlijk.
 
De hars, ja dat snap ik inderdaad.
Toch opmerkelijk, ik rook er vaak op.
Zalm, slavinkjes, worst, heerlijk.
We hebben genoeg keuze van allerlei andere soorten hout van het snoeien, dus volg ik adviezen van ervaren mensen maar ik gooi er wel stiekem wat cedar door hier en daar. De geur is heerlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan