BasBQ
Beef en Steak

Foto topic van het Dutch Bacon Weekend 2013

Dat ziet er goed uit!
 
Hier dan ook mijn bijdrage voor dit memorabele weekend;

Van de week een stukje standaard bacon gemaakt om uit te proberen en dit was sneller weg dan ik met mijn ogen kon knipperen. Wist nu wel dat het makkelijk te maken is en belangrijker, dat je je vingers goed moet beschermen anders eet je ze erbij op :)

Voor dit weekend besloten het Zeeuws spek van Mike te maken. Afgelopen woensdag een stuk van 1kg (veel te weinig natuurlijk) met alle ingredi?nten in een Ziploc gemikt en met dagelijks draaien tot vanochtend laten liggen. Vanwege verjaardagen alleen vanochtend tijd om de Q op te stoken, dus van lang uitslapen is het niet gekomen.

Ziplocje uit de koelkast en het spek met papier wat droog gemaakt.
20130911_211249.jpg

20130915_095705.jpg


Ruim een uur op de Q met een paar handjes appel rookhout snippers tot het de 72 graden aan tikte.
20130915_102657.jpg

20130915_114023.jpg

20130915_114034.jpg


Stiekem meteen een stukkie afsnijden om te proeven en daarna voor een paar uur in de folie, terwijl wij op verjaardagsbezoek zijn.
20130915_173716.jpg


Thuis gekomen de boel in plakjes snijden en in porties verdelen
20130915_173801.jpg

20130915_175316.jpg

20130915_202147.jpg

20130915_202154.jpg

20130915_204129.jpg


Man...man....wat is dit lekker!! Mijn vrouw en de twee kleine piranhas in huis krijgen een grote grijns en lichtjes in de ogen.
Tegelijkertijd realiseer ik me dat ik het nooit meer naar mijzelf kan verantwoorden om nog Zeeuws spek in de winkel te halen. Echt balen.....nu moet ik het zelf vaker maken :p
 
Ziet er dik uit Danny!! :)
 
Zo je kijkt ff niet en meteen komen er weer mooie creaties voorbij. Volgens mij is dit een inspirerend weekje geweest voor veel mensen  :D !
 
Wat een heerlijke creaties allemaal. Net voor de eerste keer eigen gefabriceerd bacon geproefd :D. Wat een smaak zeg. :p. Verheug me al op de volgende sessie. Hier mijn foto's. Heb het standaard recept gebuikt.

7b41e1b9ec429e7710dc139ad33dc199_zps5c6565f9.jpg


2daf262d3c36814298c76f45361190fd_zps3c68e77d.jpg


951a50bc077dc4fda1784654c22f0047_zps4413b35a.jpg


c6fdfd5a1eb6d9c62d0fefae53dab790_zps1f0e9023.jpg


7dce39d3cd5196ebc7fbc34ced260cf5_zpsc8fdb25b.jpg


fbc005aae415ca993f0a626d9dfb6562_zps2fd34010.jpg


d12cd3089f5f66ee1f779f6fbcc35cbc_zps79baefb5.jpg
 
structor zei:
@Danny heb je ook een snijmachine, of kun jij zo netjes uit het handje snijden?
Ik heb idd ook een snijmachine Emiel. Een cheap-ass dingetje van het merk Donna (Sligro) wat al meebuigt wanneer je er te indringend naar kijkt. Tot mijn verbazing is het spek het eerste wat dat ding een beetje fatsoenlijk wist te snijden :)
 
Ik ben blond he, dus vergeef me Danny....
Is Zeeuws spek hetzelfde als het Walchers spek van Mike? Ik koop daar nl wel eens een stukje van bij de slagert, om dan stiekem en snel op te kanen.... Dus als dit NOG lekkerder is, moet ik toch maar aan de bak.
 
Als ik het zo lees, dan is Walchers een meer pikante variant en gaat er andere kruiden doorheen.

Ik heb dit recept gebruikt:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1832

Keuze voor mij was dat deze maar 3 dagen gepekeld/gemarineerd hoefde te worden, aangezien ik geen 7 dagen meer de tijd had voor het standaard of Walchers recept :)
 
OK, iedereen die mee heeft gedaan en zijn resultaten hier heeft gepost heeft als het goed is een plakje bacon ontvangen ;) Mocht ik je per ongeluk hebben over geslagen, laat het dan even weten, graag met een verwijzing naar je resultaten (ik word ook een dagje ouder ;) ) en dan maak ik het alsnog in orde.

Iedereen die ook aan bacon badge wil, volgende jaar, het tweede weekend in september heb je weer de kans :D
 
WHEEEE! Een bacon badge! :)
Daar doe je het voor! ;)
 
Nosmo zei:
structor zei:
Ziet er heerlijk uit Piet, je slechte planning had dat te maken met iets wat je een week eerder had moeten doen ;)

Volgens mij zijn de gevulde kastanje champignons het recept van BoldEagle of niet?

Nee, de slechte planning is weten dat je lokale slager geen varkensbuik met zwoerd op voorraad heeft, en dan vrijdagmiddag niet kunnen krijgen wat je hebben wilt. Als ik een dag eerder geweest was had ik het nog kunnen bestellen. :(

Geert had deze champignons gemaakt op de laatste meating, ik weet niet beter dan dat het zijn recept is.

Voor de goede orde: Ik had deze inderdaad gemaakt op de laatste meating, maar het recept heb ik begin dit jaar gelezen in een draadje van Boldeagle/Mike!
Dus laat daar s.v.p. geen verwarring over zijn dat ik het zou claimen!  Ik heb Nosmo/Piet op zijn verzoek uit de losse pols de manier waarop ik ze maak wel doorgegeven. Geestelijk vader blijft echter Boldeagle!
 
RedFox zei:
Nosmo zei:
structor zei:
Ziet er heerlijk uit Piet, je slechte planning had dat te maken met iets wat je een week eerder had moeten doen ;)

Volgens mij zijn de gevulde kastanje champignons het recept van BoldEagle of niet?

Nee, de slechte planning is weten dat je lokale slager geen varkensbuik met zwoerd op voorraad heeft, en dan vrijdagmiddag niet kunnen krijgen wat je hebben wilt. Als ik een dag eerder geweest was had ik het nog kunnen bestellen. :(

Geert had deze champignons gemaakt op de laatste meating, ik weet niet beter dan dat het zijn recept is.

Voor de goede orde: Ik had deze inderdaad gemaakt op de laatste meating, maar het recept heb ik begin dit jaar gelezen in een draadje van Boldeagle/Mike!
Dus laat daar s.v.p. geen verwarring over zijn dat ik het zou claimen!
Nee joh, ik was gewoon nieuwsgierig of jij een mooie variant had verzonnen ;)
 
Dominique zei:
Ik ben blond he, dus vergeef me Danny....
Is Zeeuws spek hetzelfde als het Walchers spek van Mike? Ik koop daar nl wel eens een stukje van bij de slagert, om dan stiekem en snel op te kanen.... Dus als dit NOG lekkerder is, moet ik toch maar aan de bak.

Als ik jou was, zou ik het een keer zelf maken.
Zo lekker.
 
Cool....een nieuwe badge :p

Mike v R zei:
Als ik jou was, zou ik het een keer zelf maken.
Zo lekker.
Dit kan ik zeker bevestigen, want het is echt super lekker!
Vandaag lekker wat brood met eigen gemaakt spek erop mee naar het werk. Kijken of de geur mijn collega's een beetje prikkelt ;)

Bedankt voor het recept Mike. Is top!
 
YEAH! Nieuwe badge! Whiiiiiiiihoew! Thx people!

Gezien al de maakbare soorten bacon/rookspek hier kunnen we er volgend jaar beter een baconMAAND van maken!  :))
 
El Fumarole zei:
YEAH! Nieuwe badge! Whiiiiiiiihoew! Thx people!

Gezien al de maakbare soorten bacon/rookspek hier kunnen we er volgend jaar beter een baconMAAND van maken!  :))

Dat zal me dokter leuk vinden. =))
 
Mike v R zei:
Dominique zei:
Ik ben blond he, dus vergeef me Danny....
Is Zeeuws spek hetzelfde als het Walchers spek van Mike? Ik koop daar nl wel eens een stukje van bij de slagert, om dan stiekem en snel op te kanen.... Dus als dit NOG lekkerder is, moet ik toch maar aan de bak.

Als ik jou was, zou ik het een keer zelf maken.
Zo lekker.

Dat ga ik dan zeker eens snel doen, het ziet er zoooooo lekker uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan