Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Ep Woody zei:
De configuratie van HM is flink uitgebreid, oa de low alarm en high alarm. Maar ook dat na een alarm een andere setpoint ingesteld wordt.

De instellingen van de probes neem ik nu niet over. PID instellingen ook niet.

Ik ga dat niet in mijn controller overnemen het low alarm, ik ga dat gewoon op de server regelen. Ik laat de controller liever druk zijn met temperaturen meten en de fan regelen ;)
 
Kleurindeling is al een grote verbetering.

Alarmtemperaturen zijn ook niet heel belangrijk. Maar je vroeg of er dingen mistte. Belangrijkste onderdelen zitten er nu in.
 
Ok ga ik de kleuren zo implementeren!

Ik bedoelde dus dat het low temperatuur alarmpje niet op de controller ga implementeren op de server is een heel ander verhaal. Die mag zwaarder tillen ;)

Gebruik jij de site inmiddels ook voor je niet controller sessies? Is daar het eventueel actief houden van een sessie nog een  (zinnige)  feature? Ik doe redelijk veel high&fast sessie waar ik vaak geen controller gebruik, maar dan kun je nog wel je status delen.

En een handmatige sessie, dwz een sessie waarbij je zelf de temperaturen kunt invoeren. Voor de 'niet-controller' gebruikers, maar dan kun je wel de grafieken laten zien, is dat nog wat????
 
Ik heb de laatste tijd alleen maar low en slow sessies gedaan. Volgende week wel een keer.

Heeft zo'n grafiek toegevoegde waarde?
 
Wat nog wel prettig zou zijn, is dat je kunt aangeven dat je een HM hebt. Zo hoef je een aantal instellingen niet te doen. (Probes bv en standaard /luci in de URL)

En het is misschien wel handig dat de probes een waarde kunnen doorgeven als ze "uit" staan, zodat je geen 0-waarden in de grafiek krijgt.
 
Ik neem niet de abc steinhart-hart waarden over vanuit de controller site. Dat is toch een punt wat je een keer instelt, als het goed is.

Je kunt probes uitzetten, maar ik moet ze in de upload-request plaatsen, en met een waarde vullen. Wat ik laatst deed was 1 probe tijdelijk lostrekken, maar dan stuurt hij een 0 door.
 
Ep Woody zei:
Ik neem niet de abc steinhart-hart waarden over vanuit de controller site. Dat is toch een punt wat je een keer instelt, als het goed is.

Eens! Probes doe ik ook niet per sessie instellen. De HM heeft ook meer mogelijkheden wat dat betreft, je kan daar ook zelf waardes in vullen of aanpassen ipv een preset gebruiken.

Geeft je toch te denken zoiets. Zullen er mensen zijn die per sessie een geschikte probe uitkiezen, ribs-probe pp-probe, brisket-probe .... sinds ik dit forum volg sta ik nergens meer van te kijken, sterker nog ik doe er zelf aan mee :D
 
Aan de andere kant, het is erg eenvoudig om vanaf de controllersite instellingen door te geven aan de HM. Dan kun je alle instellingen doorgeven. Wat dan wel handig is, is om de standaard methode van instellen van de HM over te nemen, ipv iets nieuws te implementeren. Wat dan wel handig is, is dat je bepaalde settings kan overrulen, of kan zeggen, gebruik de instellingen van HM.

Qua keuze van de probe per soort vlees. Ik kan me voorstellen als je een korte probe hebt dat je die voor de ribs en kleinere stukken vlees wil gebruiken, terwijl grotere stukken vlees liever een langere probe hebben.
 
Op de server kant kunnen ook zelf probes aangemaakt worden. (Wellicht is dit een admin-only feature)

IsVDY-ca1GPy6YqdjmbLwNRQVe7VcumZFhZD1ZcU8IE=w612-h222-p-no


Het instellen van probes doe je niet bij het opstarten van een sessie, maar bij het opslaan van je configuratie.

Als er al een standaard manier is om dit te regelen, kan ik vanaf de server hier op aansluiten. Dan kun je kiezen of je het locaal of op de forum server gaat doen.
 
Weet ik, maar ik negeer die instellingen helemaal omdat we in eerste instantie aangegeven hadden dat we het net zo handig vonden om dat op de HM zelf in te stellen.

Je kunt de heatermeter instellen met de volgende parameters : Heatermeter set paramters De exacte methode van verzenden van de informatie moeten we even kortsluiten, maar dat komt wel goed.

Even een kleinigheidje, de R heb je nu per probe ingesteld. De Steinhart-hart parameters zijn niet afhankelijk van de R die je gekozen hebt. Wellicht is het handig om ook de R te verplaatsen naar het scherm waar je je probe kiest. (en meteen de kop alarm aan te passen naar probe-type?)
 
structor zei:
Ep Woody zei:
Nee, setpoint (Pit) is 105, dan is 100 tot 110 groen, 90 tot 100 en 110 tot 120 oranje, 90 en lager en 120 en hoger rood. Of het een vast aantal graden moet zijn of een percentage dat is nog het volgende punt.

Foodprobes zijn iets lastiger, omdat je op een bepaald moment wil stoppen. Dus een lijn op de alarm-punt lijkt mij het mooist en geen kleuren.
Dat gaat niet lukken ik heb 3 kleurvlakken...

Dus pit zou je kunnen doen:
blauw: 90-100
green: 100-110
red: 110-120
pit.png


Voor food (alarm=80):
blauw: 70-79
groen: 79-81
red: 81-90

uV9RaDVaCHZjvZIFUMgGiU69lohpnJnsyLqUytKP_VM=w340-h308-no


Geen kattenhater btw, maar een van mijn mormels liep over het toetsenbord heen op het verkeerde moment ;)

Ik ben even aan het spelen geweest met de meters en dit is mijn suggestie:

De pitprobe zou op de volgende manier weergegeven kunnen worden:
pittempvoorbeeld_zps3bd955ed.png


De foodprobe als volgt:
Probetempvoorbeeld_zps880e8ba2.png


Sorry voor de lange quote/post.
 
Als ik al dit soort berichten langs zie komen vraag ik me af of ik wel aan zo'n geautomatiseerd geval wil beginnen....
Snap er niks van :-O
 
Rene we willen je zeker niet intimideren, we willen het zo makkelijk mogelijk maken in het gebruik.

Als je nu een sessie hebt lopen dan zie je op de controllerserver het volgende

2013-01-05_MacaroniFatty.png


Naast je temperatuur grafiek die wat langzamer bijgewerkt wordt, zie je ook de huidige temperaturen naast de grafiek. Omdat de controllerserver door mij ontwikkeld wordt kunnen we de weergaves zelf bepalen. Ep vond dat de bovenstaande weergave verbeterd kon worden en dat is waar we nu over discussieren.

Als je wilt kunt je nu al kijken welke functionaliteit de forumcontroller server heeft, zie onderstaande quote (als je op de quote kop drukt zie je meer ook een help van alle schermen). Je mag natuurlijk ook even een accountje aanvragen, dan kun je al even rondkijken. Deze forumcontrollerserver vormt ook de integratie met dit forum, dus Ep zijn eerste PP sessie werd hier live bijgewerkt door deze server.

structor zei:
De forum webserver

Doel:
  • Configuratie van je controller
  • Opslag data
  • Weergeven huidige bbqsessie
  • Weergeven van voorgaande sessies
  • Ook opslaan van controllerloze sessies is mogelijk
  • Social grilling, je sessies / steven&me escapades delen op dit forum

De webserver is te bereiken op http://controller.bbqgenootschap.nl/ en is beperkt beschikbaar. De reden hiervan is dat de software nog niet af is en we de groep van testers (nog) klein willen houden.

[list type=decimal]
[*]Ga naar http://controller.bbqgenootschap.nl/
[*]Klik op register
[*]Kies een inlognaam en vul de gegevens in
[*]je krijgt daarna een e-mail, met een link klik hierop (nu weet ik dat je e-mail adres correct is)
[*]bij bevestigen krijgen de admins nu eerst een mail (nu alleen ik nog)
[*]deze moeten je account goedkeuren
[*]dan kun je inloggen
[/list]

De webserver is mogelijk gemaakt door Kloenie waarvoor enorme dank!

Heb je nog vragen stel ze gerust, we willen je graag verder helpen.
 
Nah, dat trekken aan katten vind ik niet zo geschikt...

Ik twijfel nog een beetje over het blauwe stuk voor de alarm temperatuur.  Daar zit geen extra informatie, in mijn ogen, het enige wat je daarmee wil, is je eindpunt tonen, en eventueel aangeven dat je boven je max zit.

Ik weet even niet hoe de fan-speed nu getoond wordt, maar als dat nog met gekleurde gebieden is, is mijn voorstel om die kleuren weg te laten en een gewone schaal van 0-100 aan te houden.
 
Estetisch vind ik het allemaal vloeken qua kleuren. Kunnen we geen verloopje doen. Geel oranje rood oid. Of alleen rood voor het te hete deel?

En dat blauwe middenknopje op de wijzer????

:D
 
Terug
Bovenaan Onderaan