Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Goede tip Email. Wellicht kun je dat ook oplossen met een terugloopklep? Dan hoef je de afsluiter ook niet meer te bedienen en zakt de temperatuur in de Q ook sneller als hij te hoog komt.
 
Ep Woody zei:
Goede tip Email. Wellicht kun je dat ook oplossen met een terugloopklep? Dan hoef je de afsluiter ook niet meer te bedienen en zakt de temperatuur in de Q ook sneller als hij te hoog komt.

Inderdaad goede tip, ga ik de volgende keer proberen (als ik er aan denk).

Ik heb ook over een klep zitten nadenken (de pingpongbal methode) dat was vooral toen ik nog met de OTS bezig was. Ik heb het gevoel dat de WSM niet zo snel te heet wordt en ook weer eenvoudig te temperen is als ik dat vergelijk met de OTS.

Voor het geval dat je de deksel er af haalt of om een andere reden de temp weer wilt laten zakken is z'n klep zeker handig. Maar is het tijdens normaal gebruik niet zo dat je fan vaker aan het werk moet omdat er dan zo goed als geen lucht naar binnen komt als de fan uit staat? Ik heb gister zelfs ??n van de andere roostertjes een paar mm open gezet omdat anders de fan constant op ~30% zat.

Met de heatermeter kan je ook een servo aansturen om een klep te bedienen. Misschien kan die ook reageren op lid open. Het is natuurlijk wel behelpen als je elke keer de kraan open en dicht moet zetten =))

 
Lekker belangrijk dat die fan op 30% staat te draaien! ik denk dan altijd had hij maar geen fan moeten worden. Er gaan vanzelf genoeg kolen gloeien dat hij niet continue hoeft te draaien. Ik heb dus alle schuiven dicht en de top vent op iets minder dan de helft.
 
Aan de andere kant, het is helemaal niet verkeerd dat die ventilator veel draait cq blijft draaien. Is beter dan telkens in/uitschakelen.

En wat ook handig is, is dat je ruimte houdt voor bijregelen. Als hij standaard op 30% draait heb je nog 70% over, maar kan hij ook langzamer draaien. Dat is beter dan dat hij meestal op 0% staat.
 
structor zei:
Lekker belangrijk dat die fan op 30% staat te draaien! ik denk dan altijd had hij maar geen fan moeten worden. Er gaan vanzelf genoeg kolen gloeien dat hij niet continue hoeft te draaien. Ik heb dus alle schuiven dicht en de top vent op iets minder dan de helft.

Daar heb je een punt, en voor nog geen $5 heb je een nieuwe bij DX. Ik zal hem volgende keer gewoon z'n best laten doen, en misschien een paar extra hete briketten.  Ik had nu 15 flammy's aangestoken. Ik heb de top vent helemaal open staan, moet deze bij jou half dicht om de temp laag te houden? Ik heb tot nu toe nog niet echt het gevoel gehad dat de temp wegloopt, behalve na een x-aantal keer de deksel open doen. Voor de makreeltjes heb ik met de top vent open een temp van onder de 80 kunnen aanhouden.
 
De reden waarom je de topvent moet sluiten, is omdat je wil dat er zo min mogelijk natuurlijke trek is. Hierdoor zou het vuur moeten doven als er geen zuurstof in geblazen wordt. De controller moet dus werken om de temperatuur onder controle te houden. Dit klopt perfect met jouw gevoel dat hij meer grip heeft. Hoe verder je topvent open staat hoe meer natuurlijke trek, en hoe minder controle de controller zal hebben om de temperatuur omlaag te kunnen brengen.
 
Ep Woody zei:
De reden waarom je de topvent moet sluiten, is omdat je wil dat er zo min mogelijk natuurlijke trek is. Hierdoor zou het vuur moeten doven als er geen zuurstof in geblazen wordt. De controller moet dus werken om de temperatuur onder controle te houden. Dit klopt perfect met jouw gevoel dat hij meer grip heeft. Hoe verder je topvent open staat hoe meer natuurlijke trek, en hoe minder controle de controller zal hebben om de temperatuur omlaag te kunnen brengen.

Maar natuurlijke trek heeft toch meer dan ??n gat nodig. Als onder alles (zo goed als) dicht zit dan maakt het toch niet zo veel uit hoe veel de top vent open staat? Wat ik me ook kan voorstellen is dat er wat minder warmte ontsnapt als de top vent wat dichter staat, of is dat onzin?

Structor wat gaat volgens jou gevoel beter als de top vent half dicht zit het op temperatuur brengen of het niet over de ingestelde temp heen gaan?
 
Alles is dicht, behalve de ventilator. Maar doordat er geen terugloopklep op de ventilator zit, kan de natuurlijke trek gewoon door de ventilator heen trekken.
 
Gisteravond heb ik de Steinhart-hart parameters van de KTJ thermometer opnieuw berekend. Ik zou alleen nog graag met een andere thermometer willen controleren of de gemeten/berekende temperatuur overeen komt met een andere thermometer waarvan we weten dat hij correct is.
 
Ep Woody zei:
Gisteravond heb ik de Steinhart-hart parameters van de KTJ thermometer opnieuw berekend. Ik zou alleen nog graag met een andere thermometer willen controleren of de gemeten/berekende temperatuur overeen komt met een andere thermometer waarvan we weten dat hij correct is.

Heb je al met 0 C(ijswater) en 100 C(kokend water) getest? Dat zou toch een aardige indicatie moeten zijn. Of wil je het hogere bereik testen? Als je in de buurt van Delft woont kunnen we wel een keer wat afspreken. Ik heb de Heatermeter en een losse CDN thermometer, of deze de temp perfect aangeven durf ik mijn handen niet voor in het vuur te steken ;)
 
Ik heb aan de hand van ijswater en kokend water de 2 van de 3 punten verkregen die ik nodig had voor het bepalen van de Steinhart-hart parameters. Punt 3 heb ik min of meer gegokt. (well educated guess). Als kamertemperatuur ongeveer 130 kohm is, dan zal 25 graden 100 kohm zijn.

Ik woon overigens niet in de buurt van Delft. Woon in de buurt van Apeldoorn.
 
En er zijn plekjes die 37?C zijn....  :D
 
Nee, zulke luxe apparaten heb ik niet... :) Maar heb wel een koortsthermometer en heb nog een analoge thermometer maar die is nogal onnauwkeurig door zijn grote bereik. Ga in ieder geval wel even hiermee testen en wellicht kan ik ergens een andere (maverick of fantast oid) lenen om ernaast te houden.

 
Ep Woody zei:
Nee, zulke luxe apparaten heb ik niet... :) Maar heb wel een koortsthermometer en heb nog een analoge thermometer maar die is nogal onnauwkeurig door zijn grote bereik. Ga in ieder geval wel even hiermee testen en wellicht kan ik ergens een andere (maverick of fantast oid) lenen om ernaast te houden.

De fantast kost nog geen 10 euro en is erg handig voor erbij. Het kan zomaar gebeuren dat je pit probe het niet meer doet  ;)
 
Dat probleem had ik gisteravond al ;) Aangezien mijn connectoren nog niet in een behuizing zitten was een van de solderingen losgeschoten en deden 3 vd 4 aansluitingen het niet meer...

Zal de fantast op de verlanglijst voor sinterkerstman zetten :)
 
@structor nog een vraagje over die nieuwe fan, heb je die koppeling aan de fan behuizing ook gesoldeerd of heb je die er op geschroefd?
 
O ja het solderen van een stukje buis wilde niet lukken, het buisje knapte er telkens af. Dus het gaat een klein beetje op geveild en toen er een knelkoppeling in gedraaid. Deze zit dermate strak (lees het gat was te klein) dat ik deze verder niet vast hoef te zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan