Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Van de week weer even verder, de spulletjes voor de montage van de FAN zijn ook binnen.

Afgelopen dagen eerst even wat verjaardag perikelen afgehandeld :D
 
Ik ben de afgelopen dagen ook nog wat bezig geweest. Ik heb een werkende remote. Ik kan temperaturen volgen en een setpoint versturen. Nu moet ik de serverkant nog hierop aanpassen want je ziet dit nog niet terug in je sessie. De remote moet nog qua hardware op de batterij print aangesloten worden en een knopje krijgen om tussen batterij en 220 te schakelen. Waarschijnlijk komen er ook nog een paar schermpjes bij, maar goed hij is nu al bruikbaar.
Gister ben ik nog bezig geweest om mijn grote fan nog van een behuizing te voorzien. Mijn kleine fan leek heel veel moeite te hebben om de 110 graden te halen. Vandaag de oorzaak gevonden er stond een enorme laag water in mijn WSM  ::). Maar goed de behuizing is ongeveer voor de helft gereed, ik has gehoopt om hem vandaag af te ronden, maar ook hier sociale verplichtingen.
 
Ik ben ook bezig met een combinatie van dit project en de heatermeter. Ik ben nu aan het kijken naar de probes en ik kom een opmerking tegen over het upgraden van de ikea Fantast thermometers. Wat houdt dit precies in, welke NTC zou gebruikt moeten worden in combinatie met welke configuratie?
 
Ik heb dit helaas nog niet in de bouwhandleiding gezet (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/diy/bbq-controller-bouw-gebruikshandleiding/).

Het komt er op neer dat je de NTC van de probe vervangt door een andere, Felix heeft volgens mij de juiste NTC's al besteld en deze upgrade al doorgevoerd. Wellicht dat hij je even verder kan helpen, dan neem ik het ook direct een de bouwhandleiding op. Dan houden we ook een beperkter topic met de detail informatie.

Maaruhh vertel eens over je projectje ;)
 
Mijn projectje is momenteel gebaseerd op een losse Arduino Uno verbonden met een Raspberry Pi, met daar naast de losse uitbreidingen die nodig zijn voor het uitlezen van de probes. Voorlopig draai ik daar nog Heatermeter 4.0 op omdat dat het snelst te installeren was. Wellicht als het goed werkt dat ik nog een ga kijken naar jullie systeem, want het ziet er wel erg leuk uit :)

Ik heb nu een chinese digitale thermometer, welke ik ook wil inzetten voor dit project. Ik kon tijdens het testen geen weerstand meten, dus ik denk dat er een Thermocoupler in zit. Maar aangezien een nieuwe NTC snel geplaatst is, heb ik een extra thermometer besteld welke ik wil voorzien van een correcte NTC. Als dit werkt zal ik dit ook delen.
 
Heb even wat onderzoek gedaan naar NTC's en de bijbehorende Steinhart-Hart coefficients. Met deze rekenmodule deze kun je op basis van 3 temperaturen met bijbehorende weerstand de informatie berekenen die je nodig hebt voor de controller/heatermeter. Bij Vishay staat hier een mooi overzichtje van in de specsheet.

Als het goed is krijg ik vanmiddag deze NTC binnen: NTCLG100E2104JB THERMISTOR, NTC Helaas heeft deze slechts een meetbereik van -40 tot 200 graden celcius en een afwijking tot +/-5%, maar voor het testen is dit voorlopig voldoende.

Als ik het goed gedaan heb, zou, volgens de rekenmodule hierbovende, de a, b en c waarde de volgende moeten zijn:
a= 6.2697905E-4
b= 2.2684215E-4
c= 7.563561E-8

Ik ben benieuwd.
 
Even een vraagje,

waarom gebruiken je niet een pt100 of pt1000 in plaats van een ntc of ptc

mvg marc
 
Lol, ik begrijp hier geen kont van!! :P ??? ::)
 
pt100 of pt1000 is een weerstand die linieer is aan de temperatuur. en 100 ohm bij 0 graden geeft en 0,385055 ohm per graden stijgt

met een simpel versterkertje is een zeer hoge resolutie haalbaar ik heb hier al eens een ina2126 voor gebruikt.( 2X ina126)
met een 12 bit adc waardes meten tussen 30 en 50 graden en tussen 0 en 100 graden met een msp430 microcontroller .

als ik langs de pt100  ademde dan zag ik de waarden schommelen  .

mvg marc

 
Op zich interessant maar je hebt hiervoor wel extra componenten nodig, dus je complexiteit voor het solderen (wat ik zo simpel mogelijk wil houden om dit project voor zoveel mogelijk mensen behapbaar te houden). Plus je kosten nemen ook met 4 euro toe, ik zag ook geen temperatuur geissolleerde mantel, maar ik heb niet lang gezocht.

Maar op zich voor de mensen die zich hier niet door tegen laten houden, zou dit een optie kunnen zijn.
 
nee hoor ik heb het met een ina gedaan zo dat ik geen software schaal hoef aan te passen . maar je kunt ook het  zelfde schema aan houden als voor een ntc  en dit kun je ook reken kundig op lossen .  het verschil is dat de pt liniaar is ende ntc niet

ik regelde de de ina af door een 10 slagen potmeter op 100 ohm te zetten  en de uit gang spanning op 0 volt af te regelen met de ref weerstand en daar na op 138 ohm en de uit gang spanning op 3,3 volt te zetten met de versterking van de ina  .

mvg marc

 
Klinkt goed, maar is dit een makkelijkere manier dan de bestaande techniek uit te buiten zoals deze er nu ligt? Er zijn veel probes die werken op basis van een NTC. (Maverick, Ikea Fantast, en vast ook wel de nodige andere.)

Een update over mijn test met de NTC. Ik heb nu een nette thermometer op basis van de NTC. Als ik alleen met het de rekenmodule zoals die een paar berichten terug staat de abc-waarden bereken, dan geeft hij de Fahrenheit waarde weer in plaats van Celcius. Of dit aan Heatermeter of aan de rekenmodule ligt durf ik niet te zeggen. Ik heb nu de celciuswaarden ingevuld terwijl hij rekent met fahrenheit en Heatermeter geeft nu de juiste info aan.

De juiste waarden voor de Vishay NTCLG100E2104JB zijn:
A=0.00063010907
B=0.00022639486
C=7.6958942e-8
 
In dit draadje loopt technisch (zeer) inhoudelijk en meer bbq gewenst idd een beetje door elkaar.

Daarnaast zitten ook nog functionaliteiten in het server deel die ook voor gewone gebruikers zonder controller handig zijn (zoals een online bbq-sessie registratie systeem, die op dit forum ontsloten wordt (zie mijn signature voor mijn bbqcount en klik er maar eens op). Het merendeel van mijn sessies zijn zonder controller gedaan.
Ik zie nog wel wat meer dingen die ik wil toevoegen:
* todo lijst
* recept rating / recept gemaakt (en dat naar dit forum ontsluiten)
 
Emiel, heb je de grotere FAN weer op dezelfde wijze aangesloten? Plaatje gevouwen etc? Of op een andere wijze?
 
Volgens mij werkt het goed :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan