Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Ik ben ook wel blij dat het daar gewoon aan ligt. Kennelijk waren mijn gebruikte functies toch wat deprecated :) Of zou er op zijn minst nog aanvullende logica omheen moeten (terwijl het eigenlijk gewoon een verbouwing was een een voorbeeld uit de library)
 
Had jij de sketches voor controller/masternode al op de controllersite gezet?
 
Nee, ik deel deze momenteel met Felix via google drive. Het delen via de controller site staat wel op mijn agenda, maar ik wil dan ook gelijk een paar kleine bugjes op de controller site mee pakken en dat nieuwe projectje trekt ook ;)
 
Heb de sketches inmiddels gehad van Emiel, en na wat compileer problemen door een missende library ook aan de praat gekregen. Vanmorgen geupload naar de Jeenode, en via de serialmonitor krijg ik een overzicht van ingestelde temperatuur, fanspeed, etc.. Alleen aangezien er nog geen probes aanhangen zijn het lege waarden :D
Vraagje aan Emiel.. ingestelde temp zie ik op 225 staan, Fahrenheit neem ik aan dan.... Kan hij ook op graden Celsius ingesteld worden via een config sectie? Of moet die vertaling op de frontend gedaan worden?
 
Inprincipe kun je deze waarden remote instellen (via een RF berichtje), ik heb ook een testformulier (windows) die via je masternode het bericht naar je controller stuurt.

Maar het kan natuurlijk ook even tijdelijk hard coded zie storage.cpp, de hoofd letter F vervangen door C doet wat je wilt (even uit mijn hoofd). Ik heb in onderstaand voorbeeld ook even de waarden van je probes staan, standaard staan ze op maverick et-72's ook instelbaar, maar als jij nu even ikea probes er in wilt hebben weet je welk regeltje je uit moet quoten en welk regeltje inquoten ;)

Code:
DEFAULT_CONFIG PROGMEM = 
{ 
        EEPROM_MAGIC,  // magic
        225,  // setpoint
        6,  // lid open offset %
        240, // lid open duration
        { 4.0f, 3.0f, 0.01f, 5.0f },  // PID constants
        false, // manual mode
        100,  // max fan speed
        'F'
};

// EEPROM address of the start of the probe structs, the 2 bytes before are magic
#define EEPROM_PROBE_START  64

static const struct  __eeprom_probe DEFAULT_PROBE_CONFIG PROGMEM = {
        "p", // Name if you change this change the hardcoded number-appender in eepromLoadProbeConfig()
        PROBETYPE_INTERNAL,  // probeType
        0,  // offset
        -40,  // alarm low
        -200, // alarm high
        0,  // unussed1
        0,  // unussed2
        {
                //2.3067434e-4,2.3696596e-4,1.2636414e-7  // Maverick ET-72
                        5.36924e-4,1.91396e-4,6.60399e-8 // Maverick ET-732 (Honeywell R-T Curve 4)
                        //8.98053228e-4,2.49263324e-4,2.04047542e-7 // Radio Shack 10k
                        //1.14061e-3,2.32134e-4,9.63666e-8 // Vishay 10k NTCLE203E3103FB0
                        //4.37E-04, 0.000258396, 9.06E-08 //ikea fantast
                        ,1.0e+4
        }
};
 
Ok, er is dus wel rekening mee gehouden in de code, daar ging het me vooral om. 't kon namelijk zijn dat het fanspeed algoritme anders de mist in zou gaan bijvoorbeeld
 
Mijn display is gisteren binnen gekomen vanuit China... dus gelijk even gekeken of ik hem aan de praat kon krijgen... Dat ging gelukkig redelijk vlot, net zoals het verwerken van de input van de buttons
Helaas loop ik nu tegen een uitdaging op om zowel het display als de rf module tegelijk aan te sluiten, aangezien ze beide pin 10 nodig hebben in de huidige libraries, zie ook weer: http://bbqcontroller.blogspot.com/2013/06/nieuwe-uitdagingen-display-rf12.html
 
Niet op nog een controller + remote, maar wel een remote waarmee de controller volledig te bedienen is... Oftewel, je zou dan kunnen kiezen tussen een masternode of de remote om je controller aan te sturen (of beide). Zo kan je ook volledig autonoom werken als je zonder internetverbinding zit, of de sessie niet wilt delen.

De communicatie verloopt daarbij uiteraard op dezelfde manier, via RF. Een Jeenode zou ook weer kunnen dus, maar aangezien ik hier toch al een Arduino had liggen wilde ik die daarvoor inzetten. En het display met pushbuttons is dan om de temperatuur uit te kunnen lezen en in te kunnen stellen.
 
Zo mijn display is ook gearriveerd. Inmiddels gesoldeerd en ik heb versneld een minimaal programma geschreven om te kijken of alles ok was. Dit keer heb ik voldoende opbouw foto's geschoten voor eventuele nabouwers, komt in de howto guid op een later moment. Eerst tijd voor een ploatie:
20130703_215940.jpg


En nu als de sodemieter de code afmaken :D
 
NICE :D
 
Lekker dat 'ie binnen is Emiel! En die summersale klinkt ook aantrekkelijk, eens kijken of ik nog wat nodig heb :D
 
Ik ben vandaag weer even aan de klus geweest. Ik had gehoopt wat verder te zijn, maar ik moest ook zwembadjes vullen en aanperkende speeltjes opzoeken opblazen etc. Maar goed ik mocht dus zo nu en dan even in de garage aan de klus. Ik ben bezig geweest een kastje te maken voor de remote.

Eerst even gaatjes geboord, daarna vijlen vijlen tot het scherm paste. Vervolgens met hotglue 4 boutjes vastgelijmd op de hoekjes.
20130707-_MG_9043.jpg


Als het schermpje is geplaatst ziet het er dan zo uit:
20130707-_MG_9045.jpg


En van voren:
20130707-_MG_9044.jpg


Ik had ook nog knopjes willen plaatsen, maar tja toen kwam Steven ook nog langs te buurten. Nou ja Rome is ook niet in 1 dag gebouwd zullen we maar zeggen.
 
Lekker aan het hobbie?n :D
 
Ik zit nog even te twijfelen of ik dit project ga nabouwen of dat ik de Heatermeter 4.0 ga bouwen.

Heatermeter heeft dan een ingebouwde website met api mogelijkheden voor zover ik het kan bepalen.

Ik heb nog een zooi jeenodes liggen, maar ook raspberry's :)

 
Als je jeenodes hebt liggen schreeuwt dit om de niet heatermeater variant. Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen btw. Maar ik kies ervoor om meer in modules te denken. Ik heb dus een netwerk module, een controller module en een remote(display) module in opbouw. Dit is bij de heatermeter min of meer gecombineerd. Mijn masternode (de netwerk module), heeft eveneens de api mogelijkheden. Daarop wordt ook de forum integratie gekoppeld, dit is dan ook meteen een belangrijk verschil tov de heatermeter ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan