Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Binnen niet al te lange tijd ga ik hier ook aan knutselen.. heb gisteren even een Arduino bordje besteld en mijn ontwikkel omgeving ingericht om alvast wat te kunnen gaan spelen en wat kennis en ervaring op te doen.. Dit als opstapje naar de Jeenode later zodat ik me dan al iets meer comfortabel binnen de materie voel :)

En de afgelopen dagen even met Emiel ge-pb'd hierover, maar daar mag Emiel het verslag van brengen :D
 
Goed nieuws!
 
Ik heb met Rutger vorige week wat heen en weer ge-pbt. Rutger wilde graag een controller hebben waarin locale bediening opgenomen zit. In principe heb je daar een paar opties
1) Bij de controller in doen. De controller is per slot van rekening een heatermeter light
2) Bij de controller wat knopjes toevoegen (zeg maar een soort van bbq guru nano)
3) Een derde kastje toevoegen en deze voorzien van een display en een paar knopjes.

Bij optie 3 bouw je dus een mixup tussen een maverick en een controller. Dit idee spreekt mij het meest aan, dat past het mooist bij modules bouwen. Natuurlijk krijg je wel wat extra kosten, maar tegelijkertijd ook wat voordelen. Binnen bediening en bij regen minder elektronica buiten. Ik heb vanavond even zitten kijken hoeveel moeite het zou kosten om een dergelijke node op te bouwen en ik denk dat het erg eenvoudig is, eigenlijk zijn alle legoblokjes te bestellen en ook de voorbeeld code ziet er erg eenvoudig uit. Zie op jeelabs voor meer details.

Voor de plaatjes liefhebbers deeplink ik even naar een plaatje van de jeelabs site:
DSC_0721.jpg


Qua kosten moet je aan het volgende denken:


Dus voor zo'n 49 euro voeg je een module voor lokale bediening toe, wederom alle onderdelen in Nederland gehaald met enkele onderdeels prijzen (lees je kunt goedkoper op e-bay of in bulk).



 
Gaaf!!! Mooie uitbreiding, word ik vrolijk van. Is dit ook met een wedstrijd zonder internetverbinding te gebruiken?
 
Ik heb het ng niet gebouwd hoor alleen uitgezocht voor Rutger. En ja dit is standalone te gebruiken, je kunt ook een controller met alleen deze display module bouwen.
Ik denk dat ik binnenkort deze ook ga bouwen gewoon voor de fun. Deze hoeft niet heel ingewikkeld te worden.
 
Ik had zelf ook al zitten kijken en gezien dat het niet al teveel moeite zou moeten kosten. Morgen krijg ik als het goed is mijn arduino + breadboard binnen. Als ik dan de spullen voor de Jeenode bestel dan kan ik gelijk even een RF shield voor de Arduino erbij bestellen en deze al met de controller koppelen. Vanuit mijn debug omgeving kan ik dan alles al gewoon zetten/uitlezen, dus dan is het een kwestie van een lcd erbij en wat knoppen en hij is compleet.. En dan kan ik die Arduino eventueel ook weer vervangen voor een jeenode om het wat kleiner te maken...
 
zijn de inkooplijstjes voor de controller (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2554.msg43881#msg43881) en de masternode (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2554.msg43883#msg43883) nog steeds actueel?
Ik ga dan denk ik even een bestelling doen voor beiden, met daarbij nog een RF12 module voor de Arduino. Vanuit China (DX) is er al een lcd+buttons onderweg om dan op de Arduino te temp te gaan controleren, dus dan kan ik het cirkeltje gelijk rond maken...

edit: nevermind... bestelling is gedaan.. mocht er nog iets missen dan merk ik dat vanzelf wel :D
 
Alle Jeenode spullen zijn nu binnen.. Ik ga maar eens een soldeeravondje inplannen om de jeenode's alvast in elkaar te zetten, waarna ik de rest eerst even via een breadboard kan gaan proberen...

flamin firefighter zei:
Deze ntc voor een Ikea probe is helaas niet meer beschikbaar bij Conrad.. heb je misschien nog alternatieven die ook zouden moeten werken? Want als ik zo naar de Conrad status kijk lijkt het alsof hij ook niet meer beschikbaar komt
 
Rocker zei:
Alle Jeenode spullen zijn nu binnen.. Ik ga maar eens een soldeeravondje inplannen om de jeenode's alvast in elkaar te zetten, waarna ik de rest eerst even via een breadboard kan gaan proberen...

flamin firefighter zei:
Deze ntc voor een Ikea probe is helaas niet meer beschikbaar bij Conrad.. heb je misschien nog alternatieven die ook zouden moeten werken? Want als ik zo naar de Conrad status kijk lijkt het alsof hij ook niet meer beschikbaar komt

Ik niet ik heb twee maverick probes (voor dit project besteld, 1 pit probe en 1 foodprobe) en ik heb 2 ikea probes in gebruik voor voedsel en daar hoeft deze mod niet voor.
 
Ik heb nog een ntc over
 
hmm, of ik moet heel snel solderen en je voor zijn met software schrijven :D
 
Yippie
 
Moor werk hoor.
Hopelijk komt alles vlot op de rit voor rest van ons om de definitieve versie te bouwen.

Mac
 
ziet er mooi uit.
als thuis weer rust is zal ik me ook weer is bezig houden met de controller.
 
Ik heb zaterdag ook mijn eerste stappen gezet en de eerste Jeenode in elkaar gesoldeerd.
Heb besloten om van al mijn acties en knelpunten een blog bij te houden, zodat dit mogelijk ook weer door anderen gebruikt kan worden als stappenplan.

http://bbqcontroller.blogspot.nl/


edit: overigens is de controller.bbqgenootschap.nl uit de lucht kennelijk, want het forum blijft erom 'ballen'
 
Terug
Bovenaan Onderaan