Beef en Steak

BBQ controller Discussie

circuitje is vandaag afgebouwd; moet gewoon goed zijn.
helaas geeft de  jeenode die het vorige week goed deed nu helemaal niets meer; geen reactie op seri?le monitor, kan ook geen sketches meer uploaden.
De andere node doet het nog wel.....BALEN....

na het wisselen van de atmel chip was al snel duidelijk dat deze kapot is.
even kijken waar deze te koop is.

En opgelost!!
was inderdaad een kapotte ATMEGA...
 
HAHAAA!!!
Ik kan het niet geloven..... het begint er echt op te lijken!!!

JOEHOE!

als ik via een sessie aanmaak en ik geef als setpoint 100 op; dan springt de fan gelijk aan.
geef ik als setpoint 18 op dan gaat de fan uit.

Nog geen grafieken; maar dat lijkt me niet zo moeilijk meer....
 
een beetje teasen mag toch wel... :P
 
allereerst excusses voor mijn late instap in dit topic..
zeer interesant, maar voor een absolute noob op electronica en controllers een beetje te hoog gegrepen :(
blijf het wel volgen en hoop dat als het uit de beta fase komt er een beschrijving komt die ik begrijp (met plaatjes enzo) solderen zal wel lukken
groot respect voor de mensen die dit ontwikkelen

 
alvon bedankt voor het kicken van dit topic. Het is weer een tijdje stil geweest hier, ik heb het even heel druk gehad op mijn werk met vrij veel overwerk.

Ik ben sinds vanavond weer bezig om dit project op te pakken. Voor de korte termijn zijn er een aantal dingen die echt moeten:
  • de server heeft beperkt geheugen en bij tijd en wijle heeft sql al het geheugen gepakt waardoor de webserver stopt, ik heb inmiddels sql server beperkt qua geheugen gebruik
  • vanwege is het verstandig wat performance optimalisaties door te voeren, er zal her en der wat gecached moeten worden. Met name de countertjes kunnen gecached worden, waardoor de server ontlast kan worden
  • omdat de server nog niet veel gebruikt wordt, heb je soms dat je als eerste gebruiker een wat trage reactie hebt. Dit zou eenvoudig te herstellen moeten zijn (door alles te pre-compilen) echter als ik dit doe klapt mijn menu component. Mijn menu component zal ik vervangen door een stukje eigenbouw (het is niet echt rocketscience wat we nodig hebben). Zodra dit af is, verwacht ik dat bij het relatief lage gebruik we veel sneller worden.
  • Felix heeft wat problemen om zijn controller aan te sluiten. Dit lijkt in zijn api-key te zitten, echter zeker weten doe ik het niet. Op dit moment wordt een gebruiker met foutieve api-key zonder logging geweerd. Er moet dus logging toegevoegd worden om dit soort problemen te gaan tackelen. Dit item heeft top prio, want Felix komt binnenkort buurten.

Daarnaast staan er nog wat andere dingen op mijn ietwat langere termijn
  • afronden tag-cloud
  • stephen and me, list bcc code
  • verder uitwerken android client
  • uitwerken van een bluetooth connectie

Als er nog wensen zijn hoor ik het wel.
 
structor zei:
Als er nog wensen zijn hoor ik het wel.

die heb ik wel, zo'n contoller lijkt me geweldig, zou er ook wel een willen, maar ik kan zelf echt helemaal niks qua solderen enz.
hoe kan ik er dan aankomen?
 
De oplettende gebruiker heeft wellicht gezien dat er een nieuwe versie geplaatst is op de server. Voor de eindgebruiker zijn er niet al te veel veranderingen, maar er is zeker het een en ander gefixed. Changes zijn:
  • Er is logging voor controllers toegevoegd zodat er voor de beheerders wat meer analyse mogelijkheden zijn bij problemen
  • Er zijn wat beveiligingsgaten gedicht in de beheerder module
  • De nog niet volledig afgeronde cloud-tag is toegevoegd (anders moest ik deze verwijderen ;)
  • Het menu is herschreven, zodat de site ge-precompiled kan worden, hierdoor zou de performance van de site veel beter moeten zijn

 
structor zei:
Nou ik kan solderen, ik kan ook spullen bestellen, dus ik zie wel een oplossing Leo ;). Ik ga even Felix vragen of hij nog het een en ander gaat bestellen.

als dat gaat gebeuren zou ik ook graag op de lijst komen voor eventuele bestellingen
 
De kans dat er hier binnenkort een WSM of UDS gaat komen hier wordt volgens mij steeds groter :D Misschien wordt het dus langzamerhand ook tijd om eens een controller te gaan bouwen dus ;)

Mijn soldeerervaring is minimaal, zeg maar niveau handvaardigheid middelbare school :D Maar ach.. als ik dat zo lees moet het desondanks vast lukken, dus ik ga daar gewoon voor! :) Nadeel is dat mijn electronica ervaring ook zo goed als nihil is, maar vindt dat wel interessant... Betekent echter wel dat ik e.e.a. in redelijk duidelijke schema's zal moeten hebben voordat ik aan de slag kan...

Ergens in de afgelopen 41 pagina's heb ik verschillende keren wat lijstjes langs zien komen van benodigdheden, maar wat is de laatste stand van zaken?? Is er inmiddels een duidelijke boodschappenlijst te vinden en de benodigde schema's? Misschien dat zoiets eens in een pdf gezet kan worden die dan ook op de controller site erbij kan komen? Dan weet je altijd waar je de laatste versie kan vinden... En dan eventueel gelinked vanuit de startpost?
 
Al ben ik dan vrij nieuw op dit forum, ik ben ook geinteresseerd in een controller. Ik kan solderen en programmeren (bijna klaar met mijn master studie Embedded Systems).

Het heeft voor mij geen haast, ik moet tenslotte mijn BBQ nog goed leren kennen, maar als er nog gezamenlijk inkopen gedaan worden zou ik ook graag op de lijst komen  ;D

Wat betreft programmeren zou ik jullie best willen helpen mocht er nog iets nodig zijn, echter ik ben op dit moment nog druk bezig met mijn afstudeer opdracht. Mocht ik over 2 maanden nog iets kunnen betekenen om het geheel uit te breiden of verbeteren hoor ik het graag. Altijd leuk om twee hobby's te combineren zoals structor ook al zei.
 
Totaal offtopic, maar welke talen worden er tegenwoordig nog meestal gebruikt voor embedded systemen, Koen? Nog altijd C ook?
 
Rocker zei:
Totaal offtopic, maar welke talen worden er tegenwoordig nog meestal gebruikt voor embedded systemen, Koen? Nog altijd C ook?

Voor zover ik weet meestal C en C++. Sommige applicaties vereisen stukjes assembly, maar dat is vaak maar een klein deel. De server applicaties worden vaak in een hogere taal geschreven zoals c#
 
Rocker zei:
De kans dat er hier binnenkort een WSM of UDS gaat komen hier wordt volgens mij steeds groter :D
Achterhaald ;D

Even over de soldeerskills die hoeven niet enorm hoog te zijn. Het is allemaal through-hole spul, geen smd spullen. Wat het project lastig maakt is:
  • het bbq controller deel bevat een experiment printje, wat je zelf moet opbouwen
  • de masternode bestaat uit 3 delen die juist gekoppeld moeten worden
  • de documentatie is er, maar kan hier en daar aanscherping gebruiken en staat over 41 pagina's

Dus je opmerkingen om bestellijstjes / bouwinstructies / schema's te gaan verzamelen in b.v. de start post of ergens op de controller site zijn inderdaad uitermate zinnig. Op zich zou een wiki hier best handig voor zijn, zodat bij verbeteringen we het met zijn allen beter kunnen maken.

Wat je op dit moment in de huidige vorm wel moet hebben is doorzettingsvermogen en analytisch vermogen. Je moet er ook rekening mee houden, dat er op dit moment het systeem het voor 1 persoon echt werkt (voor mij). En afgelopen weekend werkte het systeem bij mij ook niet, ik had een nieuw wireless access point neergezet en daardoor werkte de netwerk stack niet meer. Sterker nog mijn controller doet het momenteel alleen op de publieke server, mijn debug omgeving doet het momenteel niet, reden onbekend. Ik moet even een hub hebben zodat ik met wireshark goed in de weer kan om te kijken waar de netwerk pakketjes kwijt raken. (ik moet even een hub vinden, ik heb alleen maar switches  :-[)

Bij Felix is er ook zoiets aan de hand, hij komt binnenkort bij mij om zijn systeem ook volledig af te ronden en up and running te krijgen. Kortom dit is zeker nog geen afgerond project. Wat ik wel kan zeggen is dat ik er ontzettend veel plezier in heb om meerdere hobbies te combineren. Ik zou het ook ontzettend leuk vinden dat er meer mensen aanhaken en wil je daar waar ik kan verder helpen.

Ik heb onlangs met Leo ook even een korte discussie gehad hoe dit project meer bereikbaar te maken voor meerdere personen. Wat mij betreft zou je dan als allereerste toe moeten gaan naar twee printjes waarmee je de masternode en de controller mee opbouwt in plaats van een meerdere printjes. Op zich kan dat prima alleen bij elektronica is het wel zo dat je bij afname van 1 a 2 printjes de hoofdprijs betaald, je moet eigenlijk wat meer afnemen in een keer. Dat zelfde geldt feitelijk ook voor de onderdelen. Op dit moment is het uitwerken van een printje wellicht ook nog wat vroeg om eventuele verbeteringen, vanuit ervaringen mee te nemen.

Voor mezelf zit ik nog te denken aan een bluetooth uitbreiding, zodat je het systeem ook lokaal vanaf je smartfoon kunt instellen. Een tweede mogelijkheid zou nog een mogelijkheid zijn om lokaal b.v. het setpoint in te kunnen instellen met knopjes en het setpoint en de huidige temperaturen te displayen op een display. Dat zou je natuurlijk ook in een derde module kunnen regelen, zodat je het systeem modulair houdt.

Het grootste probleem bij mij in dit project is dat ik beperkte vrije tijd heb en dat voor dit project er nog best veel losse eindjes zijn. Dus als iemand stukjes werk op zou kunnen pakken zou dit handig zijn. Daarnaast vind ik features toevoegen ook te leuk (ik zit momenteel te broeden op de befaamde todo-lijstjes in de controller site zetten) en dat pakt ook weer tijd af van andere dingen die in dit project nog moeten.

@Koen: ook leuk dat je dit project tzt wilt oppakken! Ik zie ook dat je een goede achtergrond hebt om een bijdrage te kunnen leveren ;). Het zou ook een mooie afstudeeropdracht zijn ;).

Koen zei:
Voor zover ik weet meestal C en C++. Sommige applicaties vereisen stukjes assembly, maar dat is vaak maar een klein deel. De server applicaties worden vaak in een hogere taal geschreven zoals c#
Dit project is dan volledig volgens de moderne standaarden opgetuigd (C++ voor het embeded deel, C# voor de server) :D
 
Die documentatie die nu over 41 pagina's verdeeld staat.. Heb jij daarvan lokaal misschien al een iets kortere variant staan die je eventueel in pdf kan gieten? Een wiki zou daarin inderdaad heel handig zijn...

Ik ben niet vies van wat knutselen en analyseren, maar is alle code van zowel master/node als server ook beschikbaar? Want ik weet nu al dat ik bij problemen dan alles het liefst eerst lokaal ga draaien, de server even op een eigen bak zetten en gaan debuggen. Vanuit mijn werk zit ik juist sterk op het communicatie protocol (zij het dan telefonie gerelateerd, dus h323, sip en dcp) en werk ik eigenlijk enkel met C++ en C#.. Wiresharken en de netwerk stack gaan ontleden ben ik ook niet zo bang voor dus ;)

Als je het hebt over features zou ik het persoonlijk inderdaad wel prettig vinden als je de node ook lokaal in kan stellen/bedienen. Dus een display en buttons om de ingestelde temp te zien en eventueel aan te kunnen passen zou ik zeer wenselijk vinden. Zeg maar een soort combinatie tussen wat je nu hebt en de controller van Nosmo (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=667.0)
In de praktijk zet ik hem bij een lange sessie gewoon aan en ben dan in en rond het huis aan het rommelen. En dan wil je niet telkens achter een pc te gaan zitten om de temp even wat te verhogen als het te lang gaat duren voor het avondeten zeg maar ;)
 
>
>Die documentatie die nu over 41 pagina's verdeeld staat.. Heb jij daarvan lokaal misschien al een iets kortere variant staan die je eventueel in pdf kan gieten? Een wiki zou daarin inderdaad heel handig zijn...
Uhm nee, wel veel plaatjes / schema's e.d. in een folder. Nog geen samenhangend verhaal. Ik begreep wel dat Felix met iets dergelijks bezig was, toch Felix?

Op dit moment heb ik de code niet beschikbaar gemaakt. De master / controller code heb ik geen moeite mee om (beperkt) vrij te geven. De server code is een beetje ander verhaal, deze is ook redelijk sterk gekoppeld aan dit forum. En ik denk dat beheerders van dit forum hier ook een mening over hebben.

Ik heb wel testformulieren om vanaf je pc, de netwerk communicatie te doortesten. Deze code heb ik weer geen moeite mee om (beperkt) vrij te geven.

Over de combinatie van features van de controller van Nosmo en die van mij. Die van mij is een afgeleide van de heatermeter waar dus die features in zitten. Ik moet even kijken of ik de display code heb laten staan of weggesnoeid heb.

Bij een lange sessie pak ik vaak de ipad en vanwege de pc reden ben ik dus ook met een mobiele client begonnen, om dezelfde reden die jij aanhaalt.

Je kennis van wireshark en netwerk protocol zouden best wel eens heel nuttig kunnen zijn!
 
Ik heb inmiddels de beginpost weer verwijderd, ik ben inmiddels door de hele thread heen geweest en heb alle nuttige info er uit gevist. Ik ga er nu proberen een logisch verhaal van te maken. Ik hoop hierin de opbouw van de hardware, het eventuele debuggen en het gebruik van het apparaat en de forum software een plekje te geven.

Daarna mag Felix reviewen hij is tenslotte mijn eerste test slachtoffer ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan