Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Fijn, dacht al dat het aan mij lag :) Door gebruik komen we achter dat soort dingen, gelukkig is het allemaal klein spul.
 
noskos zei:
Door gebruik komen we achter dat soort dingen, gelukkig is het allemaal klein spul.
Jup klopt, ik ga ook proberen het tag verhaal komend weekend op te pakken kijken of dat ook te verbeteren is.

Btw: Ik was ook blij om te zien, dat vanmiddag alles soepel doorliep ondanks dat de controller site uit de lucht was.
 
Maar dat hadden we toch al getest door een niet bestaand server adres in te voeren? Daar was ik niet zo bang voor :)
 
Ik heb me net geregistreerd omdat ik vanuit het domotica forum werd doorverwezen door Structor :-)

Is de lijst met onderdelen nu geheel compleet? Jeenodes heb ik nog een stuk of 10 van liggen. (heb reeds al wat draaien ivm domotica dus).
Dan wil ik ook wel proberen om even een werkend setje te maken.

Enige extra uitdaging die ik heb is dat ik het wel integreren in de huis automatisering (domotiga.nl) die ik gebruik. Waaronder het bevoorbeeld omroepen van de status van je bbq :-)

 
jjbakker zei:
Ik heb me net geregistreerd omdat ik vanuit het domotica forum werd doorverwezen door Structor :-)

Is de lijst met onderdelen nu geheel compleet? Jeenodes heb ik nog een stuk of 10 van liggen. (heb reeds al wat draaien ivm domotica dus).
Dan wil ik ook wel proberen om even een werkend setje te maken.

Enige extra uitdaging die ik heb is dat ik het wel integreren in de huis automatisering (domotiga.nl) die ik gebruik. Waaronder het bevoorbeeld omroepen van de status van je bbq :-)
Hey welkom, de eerste lijstjes met onderdelen van mij zijn waren al compleet. Felix wilde een groepsinkoop regelen, waar ik verwacht dat jij niet aan mee gaat doen ;).

Hoe wil je integreren met domotiga, wil je dit op de server doen? Of wil heb je reeds een node draaien met een netwerk kaart waar domitiga statussen vanaf leest?

Kortom waar in onderstaand plaatje wil je gaan integreren:
bbq_overview.png
 
Ik gebruik nu een Jeelink in een Raspberry PI (waar domotiga ook op draait). Dit is nu de ontvanger.

Mooiste is om het daar aan te koppelen.
 
Je rasp pi is dan feitelijk wordt dan een soort van masternode. Ga je dan zelf de configuratie / run parameters ook vanuit je domotica beheren? Wil je dan nog uploaden naar de server?

In mijn setup is de masternode rechstreeks aan het internet en is er 2-weg communicatie tussen server en masternode. De masternode is niets meer dan een doorgeefluik. Mijn domotica software gaat ooit nog een keer koppelen maar ik ga het doen op de server. Initieel was wat nu server is een onderdeel van mijn domotica software ;).

In principe moet jij dan op je rasp-pi de messages die verstuurd worden decoden en daar wat mee gaan doen. Waarschijnlijk moet je dan ook messages gaan bufferen. Mijn masternode heeft om het zo te zeggen geen geheugen en schuift alle berichten zo snel mogelijk door naar de server om er daar wat mee te gaan doen.



 
Even de inleiding van deze post Felix vroeg me of ik even zijn 12V deel wilde reviewen. Ik antwoord even hier, zodat ik even mijn methodiek hier kan vastleggen voor eventuele latere bouwers. Als side effect kunnen meerdere mensen even kritisch meekijken of ik iets over het hoofd zie.

Om dit soort schema's te valideren doe ik het volgende. Ik zet het schema, de uitwerking as is en de pin-out van de jeenode naast elkaar. Om dit te verduidelijken heb ik simpelweg even een screenshot gemaakt van mijn desktop.

felixreview.png


Vervolgens ga ik dan gestructureerd alle knopen in het schema af. Ik heb dat hier even verduidelijkt door in het groen de knopen te nummeren (P1 t/m P5).

P1 - moet 2 verbindingen hebben, (de irq pin en de een kant van r6), deze klopt dus
P2 - moet 2 verbindingen hebben (de andere kant van r6 en de Gate van de Fet die zit op pin1 (zie onder)), deze klopt

P3 - moet 3 verbindingen hebben (de source van de FET pin 3, de GND, en de condensator, deze is gepolariseerd dus de witte kant), deze klopt maarrrrrrrr ik zie niet waar je de verbinding tussen de gnd en de jeenode gnd hebt liggen, deze moet er wel zijn!!!!
P4 - moet 4 verbindingen hebben (de drain van de FET pin 2, de diode (ook richtingsgevoelig), de -kant van de foodprobe, de +kant van de condensator), deze klopt dus niet, jij hebt je fan tussen 12V en gnd hangen!
P5 - moet 3 verbindingen hebben (de 12V, de +kant van de diode, de +kant van de foodprobe), deze klopt.

Waar je bij dit soort schema's goed op moet letten. Is dat GND, 12V en 3.3V verzamelposten zijn die eigenlijk meer punten hebben dan het schema-tje wat je controlleert. Bij P5 zeg ik dus 3 vebindingen (dit klopt voor het fan control schema'tje), echter de 12V moet ook aangesloten zijn op de pwr pin van de jeenode. Dit heb je dus goed gedaan, die staat op je breadboard.
Kijk ik dan naar je 3.3V deel, dan weet ik dat je een tekenfout hebt gemaakt, want ik weet dat jullie de 3.3V woensdag wel op de jeenode aangesloten hadden. Dit zie ik dus niet terug op je tekening.

Bovenstaande geldt dus ook voor de spanningsdeler van de foodprobes, die heb ik maar 1x getekend, maar heb je dus 4x op je breadboard, dus met het tellen van je verbindingen naar b.v. de 3.3V moet je hier goed rekening mee houden!

Ik heb dus 2 verbeterpunten ik heb deze ingekleurd met paars. Ik hoop dat ik mijn controle methodiek duidelijk heb uitgelegd. Bij vragen trek aan de bel.

TO220-MOSFET.jpg
 
Kijk ! dat is heldere uitleg!
heb net de ether card in elkaar  :)

nu testen
 
ik kreeg geen prik op de controller; ook niet op de jeenode (3,3v+gnd).
had de mod van het carrierboard wel uitgevoerd.

heb nu 5V direct op de jeenode gesoldeerd (alsof het niets is); even afgekeken van jouw tekening...

resultaat; 3,3V op de jeenode en knipperende lampjes op de ethernetcard..... JOEHOE!!!


alleen nog geen respons van  het ingegeven IP adres.
DHCP server heeft niets uitgedeeld.


ben nu network monitor van MS aan het installeren om te kijken of er iets op het LAN gebeurt.
 
Goeie tip!!
 
kreeg alleen als output:


[master]
wcomms InitDoConfigureREGISTERMSG
 
FelixH zei:
kreeg alleen als output:


[master]
wcomms InitDoConfigureREGISTERMSG
Dat betekent dat je netwerk kaart het wel doet anders had je het bericht "Failed to access Ethernet controller\n" gezien, denk ik. Aan de andere kant had ik een berichtje verwacht met SRV en dan een ip adres.
Uhm ik kom er even op terug. Kun je bij de masternode in de WebCommunication.cpp in de methode  WebCommunication::DoConfigure
Code:
	wirelessComms.RegisterMsgReceived(WirelessMessageReceivedHandler);
	if (ether.begin(bufferSize, mymac) == 0) 
	{
		print_P(PSTR("Failed to access Ethernet controller\n"));
	}

naar
Code:
	wirelessComms.RegisterMsgReceived(WirelessMessageReceivedHandler);
	Serial.println("hier");
	if (ether.begin(bufferSize, mymac) == 0) 
	{
		print_P(PSTR("Failed to access Ethernet controller\n"));
	}
	Serial.println("hier2");

Ik de ether.begin call initialiseert de netwerk kaart, "hier" staat dus vlak voor de initialisatie. "hier2" staat dus na de initialisatie. Als de ethercard het goed doet maar het niet doet, maar wel communiceert verwacht je de failed melding. Anders dan moeten even verder denken. Je hebt wel goed gekeken naar al je soldeer verbindingen. Het feit dat je knipperende lampjes hebt, betekent namelijk haast dat je netwerk kaartje het (bijna) doet. Ik zou dus eerst de seriele lijnen even nakijken.
 
als ik de node opstart zonder netwerkkaart dan zie ik in de seriele monitor hetzelfde.
op het netwerk wordt geen IP aangevraagd; ook geen netwerkverkeer te zien vanaf het ip van de ethercard.
ping reageert ook niet.
 
done:
nieuwe output:

[master]
wcomms InitDoConfigureREGISTERMSG
hier
 
Ok de jeenode kan dus niet goed met je chip praten. Van de jeenode site hier haal ik het volgende:

Only the following pins are connected:
IRQ - on leftmost header (not essential)
GND - on leftmost header
PWR - on leftmost header
RST - on middle header (not essential)
MOSI - on middle header
MISO - on middle header
SCK - on middle header
B0 - on middle header

Je zult dus nu even de spanning er af moeten halen en van elk van de pootjes op de jeenode, meten of de verbinding er ook ligt op de netwerk kaart. Dus alles in elkaar laten zitten en dan met je zwarte probe op de jeenode op de irq pin (zie pin out van eerder van deze avond) en dan op de ethercard met de rode. En zo even deze zes aflopen. Als al deze verbindingen er netjes liggen vanaf de headers gezien. Dan kan of een soldeer foutje op je jeenode zitten of op je ethercard. Je carierboard is nu sowieso goed.

Ik verwacht dat je een van de pinnetjes ergens niet lekker vast hebt gesoldeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan