Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Je kunt je probes gewoon doorfluiten met je usb-bub aangesloten, alleen de fan gaat niet zo hard draaien ;)

De jeenode krijgt via de pwr pin de 12V, die pin wordt op het jeenode bordje naar een spanningsregulator geleid die van het voltage gebied 5-12V  3.3V maakt (12V weet ik zeker ondergrens niet ;)). Dus jij sluit de bovenkant van de spanningsdeler gewoon aan op de pin van de jeenode waar 3.3V naar gaat
 
structor zei:
Hmmm vind ik even lastig vanaf afstand.

Je zou even kunnen kijken of het seriele gebeuren werkt, dat heb ik even overgeslagen :)

Dus je zou kunnen proberen met de arduino ide met de serial monitor te kunnen communiceren met de jeenode

Code:
set?pc0

Zie voor extra optie zie serialcomms.cpp de methode waar je naar moet kijken is: HandleCommandUrl.

dank voor je vertrouwen en mijn kennis en kunde...
maar deze gaat echt een stap te ver.. sorry
 
Geen probleem, ik weet niet waar je grenzen liggen ;)

Ik dacht dat je de serial monitor in de arduino ide al gevonden had?

Het (veel te uitgebreide) stappen plan:
1) sluit usb-bub op jeenode aan
2) start de ide
3) start de serial monitor via tools\serial monitor
4) daar zie je programma output
5) je kunt daar ook opdrachten typen

Alle opdrachten die door de controller ondersteund worden staan op https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki/URLs-and-Commands. We hebben per slot van rekening een aangepaste heatermeter.... Dus even specifiek...

set?pcN=A,B,C,R,TRM
Set the probe coefficients and type for probe N. A, B, and C are the Steinhart-Hart coeffieicents and R is the fixed side of the probe voltage divider. A, B, C and R are floating point and can be specified in scienfific noation, e.g. 0.00023067434 -> 2.3067434e-4. TRM is either the type of probe OR an RF map specifier. If TRM is less than 128, it indicates a probe type. Probe types are 0=Disabled, 1=Internal, 2=RFM12B. Probe types of 128 and above are implicitly of type RFM12B and indicate the transmitter ID of the remote node (0-63) + 128. e.g. Transmitter ID 2 would be passed as 130. The value of 255 (transmitter ID 127) means "any" transmitter and can be used if only one transmitter is used. Any of A,B,C,R,TRM set to blank will not be modified. Probe numbers are 0=pit 1=food1 2=food2 3=ambient


Ik heb dit zelf ook nooit getest maar het zou moeten werken. Als ik nog een keer zo'n bluetooth chipje bestel moet ik dit nog een keer debuggen. Maar hiermee kun je volledig praten met de controller, ik heb dit zelf ook nooit getest. Ik heb slechts de heatermeter aangepast voor werken via RF....

Als ik nog niet duidelijk genoeg ben, hoor ik het wel. Het is voor mij ook einde van de dag dus mijn teksten kunnen best wat warrig zijn ;)

Totaal unrelated: heb je een android phone, ik ben een test projectje bezig ;) ;)
 
Mijn grenzen zijn al behoorlijk verschoven...:-)
Met de info die op Github wiki kom ik al een stukje verder.

ik "jouw" setup gebruik je een 1k weerstand en de volgende setting:
4.37E-04, 0.000258396, 9.06E-08 //ikea fantast


Op tvwb.com gaf FlaminFirefighter het volgende aan:

c1 = 0.0012555249, c2 = 1.5671315E-4, c3 = 3.2210954E-7
I use a 50k fixed resistor with the Ikea probes...



Is er een relatie tussen die zwaarte van de weerstand en de in te vullen waarden?
Zijn de waarden van Arwin om te rekenen naar de 1k weerstanden? Zo ja; hoe?
(of is het zo simpel als delen door 50? (denk het niet... :P ))

Vandaag helaas weinig tijd om te proberen.
Morgen meer.
 
FelixH zei:
Mijn grenzen zijn al behoorlijk verschoven...:-)
Met de info die op Github wiki kom ik al een stukje verder.

ik "jouw" setup gebruik je een 1k weerstand en de volgende setting:
4.37E-04, 0.000258396, 9.06E-08 //ikea fantast


Op tvwb.com gaf FlaminFirefighter het volgende aan:

c1 = 0.0012555249, c2 = 1.5671315E-4, c3 = 3.2210954E-7
I use a 50k fixed resistor with the Ikea probes...



Is er een relatie tussen die zwaarte van de weerstand en de in te vullen waarden?
Zijn de waarden van Arwin om te rekenen naar de 1k weerstanden? Zo ja; hoe?
(of is het zo simpel als delen door 50? (denk het niet... :P ))

Vandaag helaas weinig tijd om te proberen.
Morgen meer.

1k? nee 10k

meetprobe.png


De waarden die ik aangeef heb ik zelf bepaald met een standaard ikea probe en een 10K weerstand. Wat ik me van de discussie op tvwb.com herinner was dat ook de ntc aangepast is om het bereik te veranderen. Standaard meten de probes van ikea in het voedsel bereik ok en in het pit bereik wat minder.
 
heb het even uit mn hoofd gedaan.
zal de weerstanden morgen even nameten en controleren of deze 10k zijn (zou zo  maar kunnen).
 
FET vervangen; check of R1, R2, R3 en R4 10k zijn; waarden op de rode lijn is 3,3V (gemeten met zwart op gnd van H1 en rood op R1)
Begrijp er niets van. Heb 2 probes aangesloten.

heb in storage.cpp alle waarden aan/uit gehad.
bestand opgeslagen; opnieuw geupload; geen verandering.
Andere jeenode gepakt en deze voorzien van image; zelfde symptoom.

HMSU,225,86.4,U,87.7,U,0,11,20
HMSU,225,86.4,U,87.7,U,0,11,18
HMSU,225,86.4,U,87.7,U,0,11,16
HMSU,225,86.4,U,87.7,U,0,10,14
HMSU,225,86.4,U,87.7,U,0,10,12
 
Felix probeer eens de probes in kokend water te zetten en laat het dan rustig afkoelen. Een van de probes sluit je dan op de fantast aan. Kijk even of hoe je temperatuur profiel er uit ziet. Even in excel bij houden.
 
ok; ga ik vanavond proberen.
nog wat extra, wellicht relevant;

als ik de USB-BUB niet aansluit dan heb ik 11v op R1 (ik gebruik dan de grond van de FET).
als ik de gnd van H1 gebruik heb ik 32mV op R1 en ook op AIO

 
Dat klinkt niet goed. Je hebt alles op het breadbord? Zet dan de 12v rechtstreeks op de pwr van een van de jeenode porten. En de r1 op een van de 3.3v aansluitingen van de jeenode. Hetzelfde voor de gnd. Het fan ircuit kan wel even weg.

De fan kan even achterwege blijven. Ik wil anders ook kijken of ik nog een bordje voor je controller kan opbouwen. Volgens mij had ik zo'n beetje alles nog wel liggen.

 
Emiel!! Goeie gedachte!!
Ik heb nergens een lijntje van de GND van de jeenode naar de GND lijn van de  12v!!!!

Maakt het uit of deze van h1, h2, h3 of h4 komt?
 
Straks ff testen.
Dat zou de 'missing link' kunnen zijn.
 
Uhhhh... Houston... We have got a PROBLEM...
12v er af... Usb er uit...

12v op power... R1 op 3.3v...

12v aangesloten...
Usb er in...
Laptop gaat in 1 keer uit, en wil niet meer aan....o jee


Weer een grens bereikt....:-(



 
Uhm hier komt wat mosterd na de maaltijd nooit voeding en voeden via usb... Als je op 12v wilt werken en usb aan wilt sluiten moet je even de handleiding van de usb bub en de jeenode doorlezen.

Maar de 12v heb je eigenlijk alleen nodig voor fan.

Voor je laptop even de voeding eraf, even laten liggen. En weer aansluiten, kruisje slaan en aanzetten....
 
tssss... (denk aan het geluid van een de spreekwoordelijke sisser)....
laptop en usb poort zijn gelukkig niet kapot....

laatste poging met GND van de jeenode doorgelust naar 12v.

ben er zo langerzamerhand wel een beetje klaar mee
 
en helaas....  :( :( :(

ik ruim de boel op en ga ff andere dingen doen de komende dagen.
 
FelixH zei:
tssss... (denk aan het geluid van een de spreekwoordelijke sisser)....
laptop en usb poort zijn gelukkig niet kapot....

laatste poging met GND van de jeenode doorgelust naar 12v.

ben er zo langerzamerhand wel een beetje klaar mee

Je moet niet te snel willen. Vooral bij een proto printje moet je opbouwen, daarna met een multimeter alle verbindingen controleren. Even puntsgewijs even je schematje bij langs lopen. Ik heb dat net visueel bij jouw breadbordje ook gedaan schema even op een papiertje en dan verbindingen af tekenen.

Als je verbindingen er liggen, dan werkt je printje. Dan kan je de controller even controleren. Ik heb dat destijds gedaan door de 12v er af te laten en de usbbub aan te sluiten en die te laten voeden. Daarna heb ik de probe aangesloten en water aan de kook gebracht. Met een tweede fantast mee meten.

Je bent er bijna.

Daarom riep ik ook in het begin dat een kant en klare print makkelijker was. Dan hoef je feitelijk alleen netjes de onderdelen vast te solderen en ben je klaar... Nu heb je de moeilijke, maar wel leerzame route gehad ;D.
 
Voor wat betreft die vaste weerstand van 1K, 10K of 50K; die waarde zit verwerkt in de formule waarmee de controller de temperatuur berekent. Het maakt niet zo veel uit hoe groot je die waarde maakt zolang je hem in de formule maar hetzelfde hebt staan als wat je gebruikt hebt. Kort weg komt het erop neer dat de variabele weerstand in je probe bij 25graden Celsius een bepaalde waarde heeft en daar pas je de vaste weerstand min of meer op aan. Door die vaste weerstand aan te passen kun je het gebied waarin je meting nauwkeurig is wat fine-tunen.

Het is wel belangrijk dat je de draadjes van je probe goed aansluit, bij de maverick is dat precies andersom als bij de fantast. Wanneer je dit verkeerd hebt krijg je allemaal vreemde waardes als je de probes of de kabel aanraakt. De metalen mantel van de probekabel wordt namelijk ook gebruikt als aansluiting.

Verder is het misschien een idee om even heel simpel ??n temperatuurcircuitje (dus de vaste weerstand, en een probe) te maken en eens kijken of je die uit kunt lezen.

 
Terug
Bovenaan Onderaan