Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Helaas geen vooruitgang vandaag.
As weekend in de herkansing.
 
Tuurlijk!
Komt goed.
 
Ik had Felix nog beloofd stap voor stap het inschieten van firmware uit te leggen. Ik doe dat even via het forum, zodat het voor later herbruik beschikbaar blijft.

Ik ga even uit van een windows machine, heb je een andere machine voeg aub jouw handleiding toe, zodat we straks een complete handleiding krijgen.

Installatie
[list type=decimal]
[*]Download de arduino ide hier
[*]Ik heb de zip uitgepakt in My Documents
[*]Ik heb de zip uitgepakt in My Documents
[*]Maak een directory genaamd "Arduino" aan in My Documents
[*]Pak library.zip uit in de net aangemaakte Arduino
[*]Pak JeeSharpBBQControl.zip uit in de net aangemaakte Arduino
[*]Pak JeeSharpMaster.zip uit in de net aangemaakte Arduino
[*]Ga nu naar My Documents\arduino-1.0.x en dubbelklik arduino.exe
[*]Ga naar  File\Preferences
[*]Vul daar bij sketchbook location c:\users\{jouw naam}\Documents\Arduino
[*]Sluit het dialoog (met ok natuurlijk)
[*]Ga naar tools\board selecteer hier Arduino duemilanove w ATMega 368
[*]Ga naar tools\programmer selecteer hier avr isp mkII
[*]Ga naar tools\serial port selecteer hier de poort waar je programmer op zit
[/list]

Flash guide
[list type=decimal]
[*]Ga naar File\Sketchbook en selecteer JeeSharpBBQControl / JeeSharpMaster
[*]Klik op het pijltje naar rechts (tooltip) upload
[*]Je programma zal dan eerst gecompileerd worden en vervolgens geupload
[*]Na succes volle upload, ga naar tools\serial monitor beide programma's laten via serieel duidelijk weten dat ze leven.
[/list]

Ik zal morgen even screenshots van succesvol starten van beide nodes posten.

De broncode van beide nodes heb ik rechtstreeks aan Felix beschikbaar gesteld. Deze is gewoon bij mij op te vragen, ik ga deze in een later stadium publiek posten.
 
Klopt de masternode.zip?
Hier staan 6 files in. In de IDE krijg ik wel een sketchbook van JeeSharpBBQControl.zip maar niet de JeeSharpMaster.

Edit:
Bij het compilen van de BBQControl krijg ik errors:
Storage.cpp.o: In function `eeprom_write_word':
c:/program files (x86)/arduino/arduino erw 1.0.3/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/avr/eeprom.h:347: undefined reference to `__eewr_word'
c:/program files (x86)/arduino/arduino erw 1.0.3/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/avr/eeprom.h:347: undefined reference to `__eewr_word'
Storage.cpp.o: In function `eeprom_write_block':
c:/program files (x86)/arduino/arduino erw 1.0.3/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/avr/eeprom.h:403: undefined reference to `__eewr_block'
c:/program files (x86)/arduino/arduino erw 1.0.3/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/avr/eeprom.h:403: undefined reference to `__eewr_block'
Storage.cpp.o: In function `eeprom_read_block':
c:/program files (x86)/arduino/arduino erw 1.0.3/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/avr/eeprom.h:285: undefined reference to `__eerd_block'
Storage.cpp.o: In function `eeprom_write_word':
c:/program files (x86)/arduino/arduino erw 1.0.3/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/avr/eeprom.h:347: undefined reference to `__eewr_word'
Storage.cpp.o: In function `eeprom_write_block':
c:/program files (x86)/arduino/arduino erw 1.0.3/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/avr/eeprom.h:403: undefined reference to `__eewr_block'
Storage.cpp.o: In function `eeprom_read_block':
c:/program files (x86)/arduino/arduino erw 1.0.3/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/avr/eeprom.h:285: undefined reference to `__eerd_block'
c:/program files (x86)/arduino/arduino erw 1.0.3/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/avr/eeprom.h:285: undefined reference to `__eerd_block'
c:/program files (x86)/arduino/arduino erw 1.0.3/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/avr/eeprom.h:285: undefined reference to `__eerd_block'
Storage.cpp.o: In function `eeprom_write_block':
c:/program files (x86)/arduino/arduino erw 1.0.3/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/avr/eeprom.h:403: undefined reference to `__eewr_block'
c:/program files (x86)/arduino/arduino erw 1.0.3/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/avr/eeprom.h:403: undefined reference to `__eewr_block'
c:/program files (x86)/arduino/arduino erw 1.0.3/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/avr/eeprom.h:403: undefined reference to `__eewr_block'
c:/program files (x86)/arduino/arduino erw 1.0.3/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/avr/eeprom.h:403: undefined reference to `__eewr_block'

 
Masternode is ook maar 6 bestanden.

masternode.png


Heb je wel de juiste atmel geselecteerd staan (stap 12)
 
ok: 2 stappen verder.
Heb versie 1.0.4 in gebruikt (Windows 8).

Sketchbook wordt nu wel gezien; ligt aan de naam van de uitgepakte zip; dit moet zijn: JeeSharpMaster
Board moet zijn: Arduino duemilanove w ATMega 328

Compileren van controller-nodr gaat goed; upload voltooid.
Compileren van master-node gaat goed; upload voltooid.

Na upload geven beide sketchbooks:
avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00

ff pause:
als ik met shift+upload doe dan krijg ik debug info.
ik zie dan: avrdude: usbdev_open(): did not find any USB device "usb"
moet ik zelf even zoeken waarom dat zo is.
 
erg irritant!
via de seriele monitor zie ik de demo sketch; als ik t geef doet de node dit.


upload begint niet eens:


avrdude: Version 5.11, compiled on Sep  2 2011 at 19:38:36
        Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
        Copyright (c) 2007-2009 Joerg Wunsch

        System wide configuration file is "C:\Users\fhuntele\Documents\Arduino\arduino-1.0.1\hardware/tools/avr/etc/avrdude.conf"

        Using Port                    : usb
        Using Programmer              : stk500v2
avrdude: usbdev_open(): did not find any USB device "usb"


Vergeet ik soms iets; moet de demosketch er eerst uit?
 
Sorry ik zat een filmpje te kijken. Demosketch kan blijven staan. Je moet eerst even uitvinden op welke comport je usbbub zit. Kijk in je windows device management en zoek je seriele porten op. je usbbub zit hoog in de usbbub porten. En verdwijnt als je hem eruit trekt.

Ik wil ook wel meekijken via een googlehangout.
 
Heb de goede com poort. Via putty krijg ik op com8 een goede. Ook via de serial monitor van de IDE krijg ik een goede sesie.

Moet de jeelabs node ook binnen device management te zien zijn?


Ik kan eventueel via gotomeeting/gotoassist mijn desktop delen. Ergens in de middag?
 
Emiel heeft vanmiddag even meegekeken een zijn brein gepijnigd.
Probleem zat in mijn laptop (mogelijk Windows8).

Via een andere laptop zijn de nodes voorzien van de firmware.
We zijn dus een klein stapje verder; maar nog niet klaar.

we komen er wel; alleen met kleine stapjes...
het is een leuke wandeling...;-)

huidige stand van zaken:
controllernode geeft:
[bbq]
setup
UCID,HeaterMeter,20120628B
loadcfg
setup done
HMSU,225,U,U,U,U,0,0,0
HMSU,225,U,U,U,U,0,0,0
HMSU,225,U,U,U,U,0,0,0
HMSU,225,U,U,U,U,0,0,0
HMSU,225,U,U,U,U,0,0,0
HMSU,225,U,U,U,U,0,0,0
HMSU,225,U,U,U,U,0,0,0
HMSU,225,U,U,U,U,0,0,0


dit lijkt er (volgens mij) op dat er geen probe data binnenkomt.
er is 1 probe aangesloten.

in de masternode heb ik de webcommunication.h aangepast en voorzien van de voor mij relevante IP adressen.
vervolgens 5 volt aangesloten op het carrierboard.
helaas geen antwoord op ping. lampjes van ethercard branden niet.
mogelijk een slechte soldering hier.

vanavond meer.
 
Je print daar je setpoint, 4x temperatuur, fanspeed, fanspeedavg,lidopenresumecountdown.

Je hebt een U voor je temperatuur, dat betekend dat de temperatuur niet berekend kan worden. Heb je de probe op de pitprobe staan? Zet er anders ook even een multimeter op en meet even de spanning tussen de weerstand en je probe:
meetprobe.png


Je probe is simpelweg een weerstand die varieert met de temperatuur, de 10K is dat niet de microcontroller meet ook de spanning en correleert deze aan de 10k weerstand en rekent zo de temperatuur uit. Ik neem aan dat je er een fantast probe aan hebt hangen en ik neem ook aan dat je nog niet de ikea probe waarden er in hebt geschoten??? Als je dan al wel iets meet zal het niet de juiste temperatuur zijn ;)

Maar je hebt gewoon progress!!!!
 
geen prik op de nodes.
heb 12v op de diode; 0,1v op de transistor.
 
Probleem van Windows8 gevonden.
Na installatie van de laatste versie van de VCP (Virtual Com Port) drivers kan ik vanuit Windows8 een sketch compileren en uploaden naar nodes.

Ik heb ze hier gevonden: http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm
 
bb5_zps109e13b7.png


heb je hier wat aan?
metingen zijn verricht zonder jeenode erop.
 
Nee, je moet de jeenode er even op prikken. Ik ben het meest geinteresseerd wat de jeenode meet, dus op de niet 3.3V kant van je 10k weerstand. Dat is per slot van rekening waar de temperatuur gemeten wordt ;)

Welke probe had je er op gezet?
 
ik heb de pitprobe aangesloten.

bb6_zpsa49d84a0.png
 
Wacht even, even dingen nalopen. Zet je multi-meter op 0-20V gelijkstroom. Druk de zwarte meetprobe op een gnd aansluiting (b.v. de 3e pin van links op h1). En meet nu de spanning nog een keer, ik ben met name geinteresseerd naar de 2e pin van rechts op H1.

Daar zit als het goed is je pit probe aanvast, is dit niet zo dan is het geen ramp. Je kunt het dan nog in de software ompatchen(maar het zou handiger zijn als je daar je pit probe op zet ;))

Meet ook voor de zekerheid even je 3.3V pin na (4e pin van links op h1).
 
Terug
Bovenaan Onderaan