Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Het editen van een simpele log gaat nog niet zo te zien? Heb er eentje aangemaakt, met daarin een enkele regel tekst. Dubbelklikken erop laat de details zien, maar geen mogelijkheid om te wijzigen. Selecteer ik de regel in het grid en klik op edit, dan komt er een popup met daarin enkel een checkbox, maar waar ik geen idee van heb wat die checkbox betekent :D (en er is dan nog een commit/cancel button)

En ook eens kijken of mijn BBQ count dan werkt nu...

edit: niet dus...
Mijn share ID is 4, en heb het nu zo toegevoegd in mijn signature
Code:
Bbqcount 2013: [color=red][bbqcount]{4}[/bbqcount][/color]

Wat dan dit oplevert:
Bbqcount 2013: [bbqcount]{4}[/bbqcount]

Maar ook als ik even ID=1 pak, dan wordt er niks getoond, alsof de BBCode niet geparsed wordt..
 
Je moet de accolades even weghalen.

Code:
[bbqcount]4[/bbqcount]
Rockers count: [bbqcount]4[/bbqcount]
Mijn count: [bbqcount]1[/bbqcount]




Die checkbox is voor (multi)-delete in de overzichtspagina. Ik moet nog even kijken hoe die pop-up uit te zetten is ;).

Alle acties die mogelijk zijn op een pagina zitten onder (probeer ik) de action toolbar.

rocker.png
 
structor zei:
Je moet de accolades even weghalen.

Code:
[bbqcount]4[/bbqcount]
Rockers count: [bbqcount]4[/bbqcount]
Mijn count: [bbqcount]1[/bbqcount]
Die had ik ook al geprobeerd, maar ik zie dat het nu wel werkt in elk geval :D
 
Rocker zei:
structor zei:
Je moet de accolades even weghalen.

Code:
[bbqcount]4[/bbqcount]
Rockers count: [bbqcount]4[/bbqcount]
Mijn count: [bbqcount]1[/bbqcount]
Die had ik ook al geprobeerd, maar ik zie dat het nu wel werkt in elk geval :D
Preview doet het niet, vanwege de technisch gekozen oplossing. Je haalt de count's via de clientside om de laadtijd van het forum niet te benadelen. Als nadeel doet de preview het dan niet....
 
@Structor: ik neem mijn hoed af uit groot respect voor je project en doorzettingsvermogen!
 
Wat zijn de kosten voor een DIY controller? Is er een bouwpakket of onderdelenlijst met schema? Ik heb sinds zaterdag j.l. een WSM 47 staan en dat zou een leuk zelfbouw projectje kunnen zijn.
Mijn temperatuur geregelde soldeerbout ligt nog altijd ergens in een lade nadat ik vele jaren lang zelfbouw heb bedreven in hoogfrequent (HF) technologie.
Ooit op vorige locaties waar we woonden had ik een kantelmast met 3 elements beam voor korte golf en long-wire van 2 x 40meter voor de 80m band gespannen.
Als gelicenseerde "vonkenboer" (PA3CRS) vele CW verbindingen gemaakt worldwide tussen 1976 en 1994.
 
@Redfox:

structor zei:
FelixH zei:
Ik zat er aan te denken om het op de volgende manier aan te pakken:
- 3 februari open inschrijfperiode
- 12 februari sluit inschrijfperiode
- 17 februari sluit betalingsperiode
- 18 februari bestelling van de betaalde artikelen
- na ontvangst van de bestelling zal de image geflashed moeten worden
- start distributie

Via Google docs heb ik een intekenlijst online gezet (voor mij de eerste keer; dus als zaken niet werken dan hoor ik het graag).
De intekenlijst vind je hier: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0ArWenTGGyzDvdDlCd3h0NzlMeDBWMV9pWU9Gd0dNM1E&usp=sharing

In de lijst zie je ook een SMD jeenode.
Deze is al helemaal geassembleerd (door jeelabs).

De ethercard is ook een bouwkit.
Voor 15 euro wordt deze ook door jeelabs in elkaar gezet.

Ik heb verder geen belang/aandelen bij jeelabs o.i.d.

Als iemand vragen heeft of van mening is dat bovenstaande niet handig is dan hoor ik dat graag.
Of inschrijven bij felix zijn lijst

FelixH zei:
wacht even met bestellen:
1. er zijn grotere ventilatoren onderweg
2. er is een ethernet shield besteld die flink goedkoper is dan die van jeelabs.
het is echter nog niet bekend hoe (en of) deze het doet. zoals vaker bij bestellingen uit het oosten: het duurt wat langer...
ik hoop eea volgende binnen te hebben zodat we zeker weten dat de lijst compleet is.

Felix ging volgens mij aankomend weekend aan de slag met solderen, hij kan dan even valideren of alles compleet is.
 
Even een pb-tje van felix openbaar antwoorden, omdat dit anderen wellicht ook gaat helpen. Felix gaat binnenkort solderen en wilde detail foto's en of een aansluitschema. Ik beschrijf in deze post alleen de bbq-controller, de masternode is goed beschreven op de jeenode site.

Dit is de bbq-controller, zonder jeenode.

Links boven heb je de 4 chasis delen voor het aansluiten van de foodprobes (de 2.5mm tulp aansluitingen). Rood zit aan de + kant, blauw zit aan de aarde kant (is overal zo).
Dan heb je een led kastdeel, wat niet in de Bill Of materials zat, dus ga je overslaan (had ik nog liggen). Als je een wilt en je komt naar de voorjaarsmeeting neem ik die voor je mee ;)
Dan heb je de 3.5 mm tulp plug voor de ventilator meest rechts dus.
Onder het printje heb je de voeding, dit is 12V. Deze leidt ik meteen naar de fancontrol omdat je elders op de print geen 12V nodig hebt, behalve op een punt naar de jeenode (daar waar de spanningsregelaar zit)

CameraZOOM-20121124211719211.jpg


Van de zijkant zit het er redelijk complex uit, maar in werkelijkheid is het 4x een simpele spanningsdeler voor de temperatuur probes en 1 x fan control.

De spanningsdeler van de temperatuur probe is:
meetprobe.png


De moeten we dus 4 keer gaan opbouwen op het printje, hiervoor begin je met H1-H4 uit te zetten op het printbordje zodanig dat de jeenode er straks in geprikt kan worden (tip: prik de headers op de jeenode en dan in 1 keer op je print). De headers zijn op onderstaand plaatje H1-H4, vanaf nu noem ik dit plaatje stikkervel.

stikkers.png


Nu de printheaders staan kunnen we 4x de spanningsdelers opbouwen.

Je begint bij R1, die plaats je op de 2e pin van rechts (AIO op de jeenode). De andere kant plaats je dusdanig dat je alle 4 de spanningsdelers op de 3.3V lijn kunt aansluiten. Ik heb even een pijtlje getrokken tussen de R1 en R3. De 3.3V lijn moet je ook (eenmaal) op de 3.3V pin op de header zetten. Bij mij is dit H3.

Dan ga je naar R2, ook die komt op de 2e pin van rechts. Mijn R2 zit verstop onder de dradenspagetti en heb ik van H2 naar rechts buiten van H4 laten lopen. Aan de onderzijde van H3 en H4 loopt mijn 3.3V lijn.

R3 zit op de 2e pin van links (let op links) en R4 plaats je op de de 2e pin van links op H4. Verbind alle 3.3V kanten van de weerstanden aan elkaar.

Als dit klaar is laten we de spanningsdeler voor wat hij is, de rest van de spanningsdeler zijn de blauwe en rode draden die je naar Fp (Pit probe, sorry had Pp moeten zijn ;) )  en P1-P3 lopen. Deze zitten voorlopig alleen maar in de weg. 

Dan gaan we de Fan control opbouwen:
fancontrol.png


Je begint met de FET, ik heb deze niet benoemd in bovenstaand plaatje ( :-[), maar dat is het component met het zwarte pijltje er uit. Op het stikkervel heb ik deze wel met FET aangeduid.
De rechterpoot is de aarde. De onderkant in het FAN control schema. De bovenste pin in het schema zit in het midden van de FET. Van deze poot moet je nu de enige diode aansluiten, let op een diode is richtingsgevoelig. De FET moet aan de zwarte kant aangesloten worden. De kant van de diode waar het witte balkje zit sluit je aan op de 12V. De diode staat dus in sper richting.

Nu gaan we de condensator C1 plaatsen. Let op deze condensator is gepolariseerd en is dus richtingsgevoelig. De poot waar het streepje op zit sluit je aan op de aarde, bij mij lijkt hij dus gek te staan, het streepje staat op links. Ik heb het pootje aan de onderkant omgebogen naar het meest rechter pootje van de FET. Het andere pootje van de condensator zit vast aan de middelste poot van de FET vast en dus ook aan de diode.

Dan hebben we nog een weerstand te gaan R6 op het stikkervel.  Ik heb deze weerstand bijna niet ingekort, als je heel goed kijkt op het stikkervel zie je deze lopen naar de meest linkse poot van de FET aan de bovenkant van de print. De andere kant van de weerstand gaat naar de meest rechtse pin op de header (IRQ op de jeenode).

R5 is dus van de LED en slaan we over. Die is namelijk afhankelijk van de LED die je gaat toepassen.... De mijne is veel te zwaar en mijn LED brand dus te zwak  ::)

Dan ga je aan de spagetti gaan werken. Om draden te solderen is het makkelijk ze niet al te ver te strippen en eerst even *licht* te vertinnen, ze moeten nog door de gaatjes heen ;)
Sluit alle op elke header een blauwe draad aan.
H1 - 3e PIN van links
H2 - 3e PIN van links
H3 - 3e PIN van rechts
H4 - 3e PIN van rechts.
Al deze draden moeten dus op elkaar aangesloten zijn als de Jeenode op de header geklikt zit.

Nu de rode draden:
H1 - 2e PIN van rechts
H2 - 2e PIN van rechts
H3 - 2e PIN van links
H4 - 2e PIN van links
De rode draden zitten dus aan de weerstanden vast.

De andere kanten knip je nu op maat, weer hetzelfde recept kort strippen en licht vertinnen. Rood gaat op de pin die het verst in de header gaat. Blauw op de andere zijde.

Sluit nu de voedingsdraden aan op het voedingschasis deel. Ik heb de voedingsdraden helemaal naar de rechterkant gebracht, daar waar de FAN control zit. De blauwe draad sluit je aan op de pin van de condenstator met het streepje. De andere blauwedraden moeten hiermee verbonden zijn!

De rode draad van de voeding sluit je aan op de diode aan de kant waar de witte band zit. Vervolgens soldeer je nog een rode draad hieraan vast en deze breng je naar de FAN chasis pin. Tenslotte zorg je nog dat vanaf dit punt een draad richting de power pin. Ik heb een draadje gesoldeerd van dit punt naar de meest rechtse pin op H4. (staat niet op het stikkervel). Wel op onderstaand plaatje.

IMAG0311.jpg


Op dit chasis deel sluit je nog een blauwe draad aan en breng deze naar de andere kant van de diode.

Even ter inspiratie zo ziet mijn onderkant er uit:
IMAG0313.jpg


Plaats nu de jeenode op het tussen printje.

Nu komt het meest belangrijke, pak je multimeter zet deze op de diode stand en meet of je de schema's goed verbonden hebt. Controleer ook of de voeding goed op de powerpins van de jeenode staat. Ik meet altijd alles door dus zowel aan de jeenode kant, als aan de tussenprint kant.

Klaar..

@Felix: loop dit verhaal even nauwkeurig na. Maak even aantekeningen tijdens het opbouwen, dan kan ik het eventueel nog aanpassen voor anderen.
 
RedFox zei:
Als gelicenseerde "vonkenboer" (PA3CRS) vele CW verbindingen gemaakt worldwide tussen 1976 en 1994.

Morse heb ik nooit gedaan maar ik mocht wel PE1NAD voeren ;) Kwam er alleen achter dat ik liever luisterde, heb heel veel kortegolfstations gehoord.
 
Voor de mensen die nog behoefte hebben aan een andere invalshoek. Hier is de heatermeter als volledig schema:

http://capnbry.net/linkmeter/pcb/hm-4.0/HeaterMeterPI.png

https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki/HeaterMeter-4.0-Hardware

De spanningsdelers en de FAN control staan daar tussen. De voeding, christal, programmeerpoorten e.d. zitten op de jeenode, dus hoef ik me niet druk over te maken. Als extra staat er nog een aansluiten voor een grafisch display, wat ik ook weggelaten heb omdat ik dat niet nodig vind.

Ik zal binnenkort de firmware als download beschikbaar maken vanuit de controller site.

De jeenode opbouw staat beschreven in onderstaande link:
http://jeelabs.org/2010/09/26/assembling-the-jeenode-v5

Dit is welliswaar voor de V5 versie de V6 is slechts marginaal anders.
 
Thnx Structor!
ik heb er totaal geen beeld bij en heb het idee dat ik met mijn beide linkerhanden aan een mooi groot leerzaam avontuur ga beginnen...:-)
gedurende de build zal ik alles bijhouden met foto's en teksten.
 
@ PE1NAD: dat is ook leuk en toevallig Dennis dat je ook in die hobby op 2m en 70cm in dat geval ronddoolde...ik had ooit in 1972 eerst een luisternummer NL5951, daarna in vlot tempo achtereenvolgens de callsigns PD0KEE, PE1IPM en uiteindelijk PA3CRS, zeg maar de grote jachtakte voor de kortegolf banden.... 73's!!
 
Voor de geinteresseerden ik ben nu live data aan het uploaden, dus om de minuut op F5 drukken en je zou een punt extra moeten zien.

De probes liggen los op tafel, de een in de luchtstroom van mijn laptop (dus wat warmer [edit] maar ik zie dat ze nu bijna hetzelfde zijn[/edit])

Op de controller site wordt de site realtime bijgewerkt, hier nog niet. Ik moet nog even nadenken of dat impact op het forum geeft...

O ja 53 is het percentage waar de ventilator op draait (die is nu niet aangesloten). Er valt namelijk niks te regelen :D

[edit]Bij de laatste update heb ik een fuckup gemaakt de pitprobe en de foodprobe1 zijn gelijk, dit is nu hersteld maar moet nog op de server geplaatst worden[/edit]


Ik heb de log gestopt en verwijderd. De test is geslaagd, wat thuis lukte lukt dus ook naar 'onze' server. Ik ben best wel blij. Er zijn nog wel wat bugjes, maar de basis staat en de rest is niet lullen maar poetsen :D
 
Ik heb weer een nieuwe versie live gezet (0.2.5), de veranderingen zijn:

1 Dennis zijn noeste vertaalarbeid, de site is volledig beschikbaar in het Nederlands
2 De historische weergave heeft de mogelijkheid om inline je titel te veranderen
3 De logout bug van Rocker(?) gefixed
4 Fixed Pit temperatuur werd naar alle foodprobes gezet (na 0.2.3)
5 In het historische overzicht wordt de datum weergeven die bij je taalinstelling hoort

Ik ga even kijken hoe 2 uitpakt en deze eventueel ook in het homescherm toepassen, evenals op de datum in beide schermen.

Voor eventuele gasten of weinig frequente posters. De huidige software is ontwikkeling en daarom laten we alleen frequente posters op dit forum toe. Ik wil dit als ontwikkelaar graag, zodat ik weet wie toegang heeft zolang de software nog in het Beta stadium zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan