Even een pb-tje van felix openbaar antwoorden, omdat dit anderen wellicht ook gaat helpen. Felix gaat binnenkort solderen en wilde detail foto's en of een aansluitschema. Ik beschrijf in deze post alleen de bbq-controller, de masternode is goed beschreven op de jeenode site.
Dit is de bbq-controller, zonder jeenode.
Links boven heb je de 4 chasis delen voor het aansluiten van de foodprobes (de 2.5mm tulp aansluitingen). Rood zit aan de + kant, blauw zit aan de aarde kant (is overal zo).
Dan heb je een led kastdeel, wat niet in de Bill Of materials zat, dus ga je overslaan (had ik nog liggen). Als je een wilt en je komt naar de voorjaarsmeeting neem ik die voor je mee
Dan heb je de 3.5 mm tulp plug voor de ventilator meest rechts dus.
Onder het printje heb je de voeding, dit is 12V. Deze leidt ik meteen naar de fancontrol omdat je elders op de print geen 12V nodig hebt, behalve op een punt naar de jeenode (daar waar de spanningsregelaar zit)
Van de zijkant zit het er redelijk complex uit, maar in werkelijkheid is het 4x een simpele spanningsdeler voor de temperatuur probes en 1 x fan control.
De spanningsdeler van de temperatuur probe is:
De moeten we dus 4 keer gaan opbouwen op het printje, hiervoor begin je met H1-H4 uit te zetten op het printbordje zodanig dat de jeenode er straks in geprikt kan worden (tip: prik de headers op de jeenode en dan in 1 keer op je print). De headers zijn op onderstaand plaatje H1-H4, vanaf nu noem ik dit plaatje stikkervel.
Nu de printheaders staan kunnen we 4x de spanningsdelers opbouwen.
Je begint bij R1, die plaats je op de 2e pin van rechts (AIO op de jeenode). De andere kant plaats je dusdanig dat je alle 4 de spanningsdelers op de 3.3V lijn kunt aansluiten. Ik heb even een pijtlje getrokken tussen de R1 en R3. De 3.3V lijn moet je ook (eenmaal) op de 3.3V pin op de header zetten. Bij mij is dit H3.
Dan ga je naar R2, ook die komt op de 2e pin van rechts. Mijn R2 zit verstop onder de dradenspagetti en heb ik van H2 naar rechts buiten van H4 laten lopen. Aan de onderzijde van H3 en H4 loopt mijn 3.3V lijn.
R3 zit op de 2e pin van links (let op links) en R4 plaats je op de de 2e pin van links op H4. Verbind alle 3.3V kanten van de weerstanden aan elkaar.
Als dit klaar is laten we de spanningsdeler voor wat hij is, de rest van de spanningsdeler zijn de blauwe en rode draden die je naar Fp (Pit probe, sorry had Pp moeten zijn
) en P1-P3 lopen. Deze zitten voorlopig alleen maar in de weg.
Dan gaan we de Fan control opbouwen:
Je begint met de FET, ik heb deze niet benoemd in bovenstaand plaatje ( :-[), maar dat is het component met het zwarte pijltje er uit. Op het stikkervel heb ik deze wel met FET aangeduid.
De rechterpoot is de aarde. De onderkant in het FAN control schema. De bovenste pin in het schema zit in het midden van de FET. Van deze poot moet je nu de enige diode aansluiten, let op een diode is richtingsgevoelig. De FET moet aan de zwarte kant aangesloten worden. De kant van de diode waar het witte balkje zit sluit je aan op de 12V. De diode staat dus in sper richting.
Nu gaan we de condensator C1 plaatsen. Let op deze condensator is gepolariseerd en is dus richtingsgevoelig. De poot waar het streepje op zit sluit je aan op de aarde, bij mij lijkt hij dus gek te staan, het streepje staat op links. Ik heb het pootje aan de onderkant omgebogen naar het meest rechter pootje van de FET. Het andere pootje van de condensator zit vast aan de middelste poot van de FET vast en dus ook aan de diode.
Dan hebben we nog een weerstand te gaan R6 op het stikkervel. Ik heb deze weerstand bijna niet ingekort, als je heel goed kijkt op het stikkervel zie je deze lopen naar de meest linkse poot van de FET aan de bovenkant van de print. De andere kant van de weerstand gaat naar de meest rechtse pin op de header (IRQ op de jeenode).
R5 is dus van de LED en slaan we over. Die is namelijk afhankelijk van de LED die je gaat toepassen.... De mijne is veel te zwaar en mijn LED brand dus te zwak :
Dan ga je aan de spagetti gaan werken. Om draden te solderen is het makkelijk ze niet al te ver te strippen en eerst even *licht* te vertinnen, ze moeten nog door de gaatjes heen
Sluit alle op elke header een blauwe draad aan.
H1 - 3e PIN van links
H2 - 3e PIN van links
H3 - 3e PIN van rechts
H4 - 3e PIN van rechts.
Al deze draden moeten dus op elkaar aangesloten zijn als de Jeenode op de header geklikt zit.
Nu de rode draden:
H1 - 2e PIN van rechts
H2 - 2e PIN van rechts
H3 - 2e PIN van links
H4 - 2e PIN van links
De rode draden zitten dus aan de weerstanden vast.
De andere kanten knip je nu op maat, weer hetzelfde recept kort strippen en licht vertinnen. Rood gaat op de pin die het verst in de header gaat. Blauw op de andere zijde.
Sluit nu de voedingsdraden aan op het voedingschasis deel. Ik heb de voedingsdraden helemaal naar de rechterkant gebracht, daar waar de FAN control zit. De blauwe draad sluit je aan op de pin van de condenstator met het streepje. De andere blauwedraden moeten hiermee verbonden zijn!
De rode draad van de voeding sluit je aan op de diode aan de kant waar de witte band zit. Vervolgens soldeer je nog een rode draad hieraan vast en deze breng je naar de FAN chasis pin. Tenslotte zorg je nog dat vanaf dit punt een draad richting de power pin. Ik heb een draadje gesoldeerd van dit punt naar de meest rechtse pin op H4. (staat niet op het stikkervel). Wel op onderstaand plaatje.
Op dit chasis deel sluit je nog een blauwe draad aan en breng deze naar de andere kant van de diode.
Even ter inspiratie zo ziet mijn onderkant er uit:
Plaats nu de jeenode op het tussen printje.
Nu komt het meest belangrijke, pak je multimeter zet deze op de diode stand en meet of je de schema's goed verbonden hebt. Controleer ook of de voeding goed op de powerpins van de jeenode staat. Ik meet altijd alles door dus zowel aan de jeenode kant, als aan de tussenprint kant.
Klaar..
@Felix: loop dit verhaal even nauwkeurig na. Maak even aantekeningen tijdens het opbouwen, dan kan ik het eventueel nog aanpassen voor anderen.