BasBQ
Beef en Steak

Zeeuws spek (brood beleg)

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859
Ik heb een luxe probleem.
En ik denk dat ik hier wel een paar metgezellen kan vinden. Je struint door het brood beleg in je favoriete super markt en denkt..
"Hmm... Dunne plakken.. Geen rook.. kan ik zelf beter"
En je laat alles liggen en gaat naar huis met iets wat je zelf niet maakt.

Om deze reden laatst dus al een flinke portie grill worst gemaakt (echt nooit meer van de supermarkt), en vandaag dan eindelijk weer Zeeuws spek. Ik heb al eens 2 sessies geplaatst op dit forum maar het blijft zo leuk en lekker dat ik hopelijk ook wat nieuwe aanwas inspireer om zelf aan je broodbeleg te beginnen, de meeste ingrediënten heb je toch al in huis.

We beginnen met een mooi stukje buikspek van precies 1,5 kilo. Dat was makkelijk afwegen.
Marinade/pekel per kilo;
18g nitrietzout
10g zoet paprika poeder
5g bruine suiker
3g grof gemalen zwarte peper
3g uienpoeder
1g fijn gemalen foelie
50ml zoete ketjap

Zoals meneer Wateetons zegt, echte Zeeuwse ingrediënten dus.. :censored:

Daarmee smeer je het buikspekje in, in het vacuum en lekker een weekje in de koelkast laten leven. Vergeet hem niet elke dag eventjes om te draaien.
58BEB9A0-BB9B-4CA6-86CE-E1782D8FA6E3.jpeg

19E08271-0F47-4353-9F44-1D7081D13217.jpeg


Een weekje later de BGE aangestoken en klaar gemaakt voor 150-180 graden indirect.
Dit keer met een blokje appel.
0E525162-1CBE-4054-AFC1-80D341844E8A.jpeg


Het buikspekje uit de zak gehaald en een beetje droog gedept. Prikker erin en naar buiten. Lekker weertje was het op papa dag.
A137C292-51C4-44A5-BCD8-909B74882D97.jpeg

8C7C89B2-7C42-40BA-AFB3-15A1DD276FA5.jpeg


En binnen speelde ik met de Kids verder terwijl het eitje het werk deed.
0FDD8320-8A57-45EE-800E-808496B84E53.jpeg

Piep!!! Klaar.
C8C385BE-A506-4DAE-B858-23428E71F38E.jpeg

Rook fantastisch.
Helemaal de "moeite" waard weer.
Terug gekoeld.
Helaas duurde dat wat langer en heb ik het snijden even naar de volgende dag geschoven.. Voor broodbeleg om wat dunnere plakken te maken is koud snijden wel het fijnst, en zorgt voor het mooiste resultaat. Nog even geduld dus.

Volgende dag. Kids op bed en eindelijk tijd om te snijden.
7400436A-A23B-4DE9-931D-0352A9407D47.jpeg


Deze keer geprobeerd wat langere plakken te maken en dat lukte geweldig.
AB2D264F-3727-49A9-95D9-487EA574A034.jpeg

88C2D2EE-2955-48AC-AC39-1D9F5C410C7C.jpeg

En we sneden door en we sneden door
63AD264D-7148-4C6A-8DFF-42AE6C5D0D80.jpeg

8393096E-C309-4E11-9A8F-E161FCE09092.jpeg


Schitterend resultaat al zeg ik het zelf. Weer een hele mooi vet/vlees verhouding en tekening in dit stukje buikspek van de makro. En ja, spreekt voor zich maar toch; oh wat lekker.

De komende tijd zijn mijn boterhammen weer de lekkerste van het kantoor.

Bedankt voor het lezen!
 
Dat ziet er geweldig uit... moet ik ook nodig weer eens maken.

geniet er van !
 
Ik heb dit jaar met baconday voor het eerst gerookt ontbijtspek gemaakt en dat smaakt zeker naar meer! Deze Zeeuwse variant ga ik de volgende keer proberen.

C14C5B30-A7DC-4BB2-B156-0010573772F0.jpeg
 
Lekker man! Ik heb ook nog een paar pakjes in de vriezer op zolder. Gelijk even eentje halen :)
 
Dat ziet er weer heerlijk uit Sander.

Hoe lang is het ongeveer houdbaar?
 
Hoe lang is het ongeveer houdbaar?
Het is uiteindelijk gegaard varkensvlees, dus zo lang als jij je pulledpork max bewaard?
Als je het vacumeerd langer..
allemaal moeilijk om te zeggen.
plakjes mooi dakpansgewijs op elkaar leggen en vacumeren.
Ik durf er geen tijd aan te hangen maar gevacumeerd en ingevroren durf ik het na 4-5 maanden echt nog wel te eten.

en een ontdooide portie lekker met een weekje op hebben denk ik.
 
Het is uiteindelijk gegaard varkensvlees, dus zo lang als jij je pulledpork max bewaard?
Als je het vacumeerd langer..
allemaal moeilijk om te zeggen.
plakjes mooi dakpansgewijs op elkaar leggen en vacumeren.
Ik durf er geen tijd aan te hangen maar gevacumeerd en ingevroren durf ik het na 4-5 maanden echt nog wel te eten.

en een ontdooide portie lekker met een weekje op hebben denk ik.
Ja, inderdaad.

Zal niet anders zijn dan bij “normale” vers beleg.
 
Zal niet anders zijn dan bij “normale” vers beleg.
Nee inderdaad. Sterker nog, ik denk dat het in de supermarkt meer te lijden heeft voordat het op jouw boterham gaat, dan dat je er zelf mee bezig bent geweest.
 
Bij mij lukt het nooit om het 4 maanden in de vriezer te laten liggen :unsure:
 
Ziet er goed uit! Die wil ik ook nog eens maken. 🤤
 
Lekkere voorraad Sander 🥰 dat heb je weer mooi gedaan, ik ben gek op Zeeuws spek, vooral die "brokken" die je vaak bij een slager op de toonbank zie staan en dan zelf nog moet snijden en die snij je altijd te dik 😄
 
Mooi werk Sander.
Stuur maar een pakketje op.weet ik wel raad mee. 😋
 
Ziet er heerlijk uit! zelf ook al vaak zitten denken om een zelf boterhamvlees te gaan maken.
Als je de kilo prijzen van het supermarkt beleg bekijkt kan het ook nog eens goed goedkoper uitpakken (eigen tijdsbesteding niet meegeteld)

Ben wel benieuwd of er meer recepten zijn voor broodbeleg...
 
Vaak kom je wel goedkoper uit, al is dat niet een heel groot verschil. 2 kilo vlees verwerken is natuurlijk voor een supermarkt niet rendabel en die volumes zijn zo veel groter daar dat die lager in prijs kunnen uitkomen.
Daairntegen is het wel veel lekkerder vind ik.
Ziet er heerlijk uit! zelf ook al vaak zitten denken om een zelf boterhamvlees te gaan maken.
Als je de kilo prijzen van het supermarkt beleg bekijkt kan het ook nog eens goed goedkoper uitpakken (eigen tijdsbesteding niet meegeteld)

Ben wel benieuwd of er meer recepten zijn voor broodbeleg...
Al een tijdje speelt in mijn hoofd om 'gebraden gehakt' zelf te maken. zo moeilijk kan het niet zijn toch..?
Weer iets hoger op t lijstje :)

Grillworst zie je ook erg veel hier op t forum en helemaal de moeite waard.
Boterhammenworst zal hier niet voorbijkomen want die ziet geen grill..
Volgens mij heb ik wel een recept voor Katenspek in mijn boek (Over Charcuterie).


Edit:
Gebraden gehakt is natuurlijk gewoon grillworst in het groot. :rolleyes: :rolleyes: 🤷‍♂️
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan