Beef en Steak

Welke soort houtskool

Veel mensen hebben het over de vieze chemische bijsmaak van Quebracho maar dat heb ik nou juist bij Marabu.
Een keer de rode doos van F&F gehad en een zak van The Bastard. Die laatse heb ik na 1 keer gebruik weggeflikkerd.

Waar ik wel over te spreken ben zijn de blauwe en zwarte dozen van F&F. De blauwe, blijft mooi constant en geeft een lichte rooksmaak. Prima sortering ook.
De zwarte (eucalyptus) zo goed als reuk en smaakloos. Brand ook mooi lang. Wel behoorlijk grote stukken (duh bigblocks). Meestal breek ik een paar stukken voor beter contact.

Vorige week bij BBQ experience centre een zak Smokin Flavours europees eiken en gamhar meegenomen.
De eiken bevalt erg goed moet ik zeggen. Mooi snel op temperatuur en reageert ook lekker vlot op zuurstof.
Gamhar staat nog dicht...
De Gamhar was vroeger hun paradepaardje, alleen toen kwam corona en beschikbaarheid. Een wat harde houtsoort dan black wattle, maar geen quebrancha. Neutraal van geur.

De Gamhar was vroeger hun paradepaardje, alleen toen kwam corona en beschikbaarheid. Een wat harde houtsoort dan black wattle, maar geen quebrancha. Neutraal van geur.
Ik ben benieuwd...aankomend weekend maar eens proberen. Beercan chicken staat op de agenda 😋

Gisteren zijn mijn 34kg Namibiaans hardhout aangekomen, even vlug gespiekt en zien er mooie brokken uit.
De doos is ook praktisch, de 2 dozen nemen minder beslag in dan een zak van 10kg.

Ik kan zeggen dat ik best goede smaakpapillen heb en ik gebruik naar tevredenheid (al jaren) Black Range Quebracho voor de langere sessies, heb trouwens nog nooit klachten gehad over vreemde smaak of luchtjes. En ik gebruik regelmatig de Restaurant houtskool van Dammers. Ook dit vind ik een prima houtskool.

De Gamhar vanavond pas geprobeerd. Op zich prima houtskool. Duurde ff voordat het goed aan was maar geeft een neutrale geur/smaak. Het knettert echter wel als een malle. Nog niet eerder zo gehad.

Ik heb helaas met de laatste drie zakken geen geluk met mn tot heden 'huismerk' Dammers (Behoorlijk gruis onderin en veel kleine flinters waardoor ik kilo's heb kunnen weggooien). En het waren nog niet eens de onderste zakken van de pallet.
Vandaar op zoek naar iets 'beters'.
Vandaag de F&F Appelhoutskool en de Eucalyptus binnen gekregen. Uiteraard direct even getest :-)
Appelhoutskool vind ik vergelijkbaar met Dammers qua branden, is fractioneel groter en hopelijk minder gruis onderin de doos. (Overigens denk ik dat een doos minder kans geeft op transportschade / breken in kleine stukken). Dat wordt overigens gedekt door de 'garantie' die gegeven wordt.
Appel is prima en snel aan te steken (Looftlighter II), prima regelbaar en heeft een licht zoete geur en weinig rook waarbij de Eucalyptus er iets langer over doet maar nog steeds kwestie van een paar minuten. Deze heeft erg weinig geur en zal ik vooral gebruiken bij L&S. Beiden probleemloos zonder knetteren of vonken aan kunnen steken.
De temperatuur van de appel kwam op 640 gr C en de Eucalyptus op 730 gr C. (Beiden gemeten na ca 20 minuten in het heetste deel).
Uiteraard is F&F wat prijziger maar als je netto meer bruikbaar houtskool hebt maakt het niet zo heel veel meer uit.

Ik heb nu de 3e doos Namibiaans Hardhout van F&F .
Bevalt ook prima Ook wel kleinere stukken maar nauwelijks gruis.

Vraag me overigens af wanneer je het gruis kan noemen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vraag me overigens af wanneer je het gruis kan noemen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik noem het gruis als het niet meer op mijn kolenrooster blijft liggen en ik het dus niet meer kan gebruiken.
De kleinere stukjes gebruik ik meestal bovenop om het vuur te beginnen. Ze hebben relatief meer oppervlak en maken onderling meer contact dus brandt mijn vuurtje sneller.

Laatst bewerkt:
Ik noem het gruis als het niet meer op mijn kolenrooster blijft liggen en ik het dus niet meer kan gebruiken.
De kleinere stukjes gebruik ik meestal bovenop om het vuur te beginnen. Ze hebben reletief meer oppervlak en maken onderling meer contact dus brandt mijn vuurtje sneller.
Ik gebruik al jaren een kick-ash kolenmand. Die heeft ruimte van zo'n 3cm tussen de spijlen schat ik.
Ook wanneer de kooltjes (bij het uitschudden van de as) daar nét niet doorheen vallen is de zuurstofdoorlating wel erg klein en reageert de Primo erg traag op de luchttoevoer.
Eigenlijk vind ik alles onder de 2,5cm dus onbruikbaar ;)

Terug
Bovenaan Onderaan