Beef en Steak

Welke soort houtskool

Ik heb gebruikt en de volgende ervaring:

Dammers: Meuk, knettert en knalt waar je bij staat. Bovendien voornamelijk gruis. Nooit meer.
Welke Dammers, black wattle of marabu?
Met black wattle nog nooit veel last gehad van knetteren zo heel af en toe, knallen nog nooit.
Soms walmen (pyrolisatie), maar dat hebben bijna alle houtskool soorten in meer of mindere mate.
Europees hardhout heeft daar naar mijn ervaring het minste last van.
Ik gebruik Dammers al 14 jaar. (Gemiddeld meer dan 200 kilo per jaar) Dus een beetje ervaring emee heb ik wel, niet dat ik 1 ongelukkige zak heb gestookt.
Marabu gebruik ik niet.
 
Ik begrijp volkomen waarom je black wattle gebruikt, maar iedereen heeft toch wel eens de onderste zak van een pallet gehad. Veel kleine stukken en gruis. Dat ligt niet aan een specifieke houtskool.
De zakken gele zakken van Hanos vind ik ook wel goed.

Maar wat ik ook fijn vind aan een hardere houtskool, dat deze beter lijkt te reageren op de controller (ja luie bbq'er 😝). Ik ga volgende keer eens eucalyptus bestellen, kijken wat dat doet.
 
Laatst bewerkt:
Twan heeft de Hubo in Groenlo niet wat houtskool liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zweer bij de zakken van het Spaanse Josper; de Aromatic Lump Hardwood. Sligro heeft, vooral in de winter en in het voorjaar, meestal wat liggen en dan neem ik wat zakken mee. Ik zie het gedurende de zomermaanden helaas niet meer liggen. Als ik geen Josper voor handen heb dan gebruik ik ook graag de kolen van Dammers. Ik heb zo'n beetje alles gebruikt en geprobeerd de laatste jaren maar deze twee blijven mijn voorkeur hebben.
 
Veel mensen hebben het over de vieze chemische bijsmaak van Quebracho maar dat heb ik nou juist bij Marabu.
Een keer de rode doos van F&F gehad en een zak van The Bastard. Die laatse heb ik na 1 keer gebruik weggeflikkerd.

Waar ik wel over te spreken ben zijn de blauwe en zwarte dozen van F&F. De blauwe, blijft mooi constant en geeft een lichte rooksmaak. Prima sortering ook.
De zwarte (eucalyptus) zo goed als reuk en smaakloos. Brand ook mooi lang. Wel behoorlijk grote stukken (duh bigblocks). Meestal breek ik een paar stukken voor beter contact.

Vorige week bij BBQ experience centre een zak Smokin Flavours europees eiken en gamhar meegenomen.
De eiken bevalt erg goed moet ik zeggen. Mooi snel op temperatuur en reageert ook lekker vlot op zuurstof.
Gamhar staat nog dicht...
 
Veel mensen hebben het over de vieze chemische bijsmaak van Quebracho maar dat heb ik nou juist bij Marabu.
Een keer de rode doos van F&F gehad en een zak van The Bastard. Die laatse heb ik na 1 keer gebruik weggeflikkerd.

Waar ik wel over te spreken ben zijn de blauwe en zwarte dozen van F&F. De blauwe, blijft mooi constant en geeft een lichte rooksmaak. Prima sortering ook.
De zwarte (eucalyptus) zo goed als reuk en smaakloos. Brand ook mooi lang. Wel behoorlijk grote stukken (duh bigblocks). Meestal breek ik een paar stukken voor beter contact.

Vorige week bij BBQ experience centre een zak Smokin Flavours europees eiken en gamhar meegenomen.
De eiken bevalt erg goed moet ik zeggen. Mooi snel op temperatuur en reageert ook lekker vlot op zuurstof.
Gamhar staat nog dicht...
De Gamhar was vroeger hun paradepaardje, alleen toen kwam corona en beschikbaarheid. Een wat harde houtsoort dan black wattle, maar geen quebrancha. Neutraal van geur.
 
De Gamhar was vroeger hun paradepaardje, alleen toen kwam corona en beschikbaarheid. Een wat harde houtsoort dan black wattle, maar geen quebrancha. Neutraal van geur.
Ik ben benieuwd...aankomend weekend maar eens proberen. Beercan chicken staat op de agenda 😋
 
Gisteren zijn mijn 34kg Namibiaans hardhout aangekomen, even vlug gespiekt en zien er mooie brokken uit.
De doos is ook praktisch, de 2 dozen nemen minder beslag in dan een zak van 10kg.
 
Ik kan zeggen dat ik best goede smaakpapillen heb en ik gebruik naar tevredenheid (al jaren) Black Range Quebracho voor de langere sessies, heb trouwens nog nooit klachten gehad over vreemde smaak of luchtjes. En ik gebruik regelmatig de Restaurant houtskool van Dammers. Ook dit vind ik een prima houtskool.
 
Terug
Bovenaan Onderaan