Beef en Steak

Welke soort houtskool

Helaas zo goed als door m’n Fire Up (gele zak) heen en vond 35+ euro vrij gortig worden voor n nieuwe zak..

Net de karwei een zak ECHT professional gekocht voor high&fast. Benieuwd of t wat is voor 25 euro.

Prima ervaringen hier met ECHT
 
Vorige week een zak ECHT gekocht. Valt tot nu toe niet tegen.
 
Prima ervaringen hier met ECHT
Net de zak opengetrokken, zijn mooie stukken in ieder geval!


Momenteel bij Karwei 3 halen 2 betalen overigens!

IMG_6451.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Helaas zo goed als door m’n Fire Up (gele zak) heen en vond 35+ euro vrij gortig worden voor n nieuwe zak..

Net de karwei een zak ECHT professional gekocht voor high&fast. Benieuwd of t wat is voor 25 euro.
Ben benieuwd zie ook veel bij Sligro. Ik zelf haalde black range maar na het lezen van dit topic twijfel ik of ik niet voortaan big blocks van kamado joe ga kopen bij kolenboertje.nl
 
Big Blocks zijn top vind ik. Heb veel soorten kolen gehad, van dammers tot fire up etc. Allemaal goede kolen. Maar sinds de Big Blocks wil ik liever niets anders meer. Je doet er super lang mee, en makkelijk aan te steken.
 
Flamenco professional heeft ook zeer grote stukken.
Te groot vind ik, sla ze met hamer in kleinere delen.
Verder vind ik die kolen zeer goed.
Ook te koop bij Van Zon.
 
Iemand ervaring met de black wattle of the marabu van the bastard ? Gebruikte hiervoor altijd gele fireup zakken of dammers. Maar sinds ik een zak kamado joe bigblocks bij mijn bbq kreeg vind ik deze ook wel goed ( overigens niet hot en fast geprobeerd). Nu toe aan nieuwe houtskool, maar twijfel over dammers weer of dus de bastard/kamado joe.

Black wattle van the basterd was de eerste houtskool die mijn egg heeft mogen ervaren en die was er erg blij mee.
IMG_1072.jpeg


L&S gaat prima. Sessie van 10 uur voor pulled pork zonder bijvullen. Maar ook H&F, gaat prima. Aansteken doe ik met een looftlighter of wokkels. gaat vlug aan. Met looftlighter wel wat vonken, maar is met alle soorten houtskool.

Mooie stukken en nagenoeg geen gruis.

De zak is leeg, maar ga dit keer voor de tip uit dit draadje en neem een zak dammers acacia (black wattle).
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van het gerecht en bereidingstijd kies ik vaak welke houtskool ik ga gebruiken. De korte sessies kies ik vaak voor accacia houtskool. De wat langere sessies shortribs en of pulledpork kies ik eigenlijk altijd voor marabu houtskool. Het is wel even een zoektocht naar wat jij zelf fijn vind werken. Ik heb sinds aanschaf van een kamado echt heel veel verschillende soorten geprobeerd. Black ranch marabu en Dammers accacia zijn mijn go to's

Mijn advies zou dan ook zijn probeer diverse merken, zo kom je er vanzelf achter wat voor jou werkt
 
Ik heb maar 2 soorten die ik gebruik. Beide van Bestcharcoal. De ene is Marabu en de andere is Berk en Eik.

Ben over beide heel tevreden.
Vooral Berk en Eik is erg fijn. Makkelijk aan te steken. Is redelijk neutraal in smaak en brand mooi stabiel.

Grappig dat in t hele topic niemand berk en Eik noemt. Ben ik de enige?
 
Eik ook wel eens gebruikt .
Prima. Maar black wattle of namibian hard wood is nog al eens in de aanbieding en brand langer en beter.
Marabu ben ik vanwege het vonken bij h&f geen fan meer van

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik heb geen kamado, maar wat betreft houtskool ben ik fan van marabu, ook H&F. Dat het vonkt bij het aanmaken maakt me niet veel uit, een beetje spektakel hoort erbij! Op dit moment is de houtskool die ik het meeste gebruik white quebracho, maar uitsluitend voor biefstuk, want ik vind dat het voor andere soorten vlees (kip, varken) toch echt te veel smaak afgeven. Ik denk dat ik de huidige zak die ik heb op maak en daarna ga ik weer op zoek naar iets nieuws.
 
Ik heb maar 2 soorten die ik gebruik. Beide van Bestcharcoal. De ene is Marabu en de andere is Berk en Eik.

Ben over beide heel tevreden.
Vooral Berk en Eik is erg fijn. Makkelijk aan te steken. Is redelijk neutraal in smaak en brand mooi stabiel.

Grappig dat in t hele topic niemand berk en Eik noemt. Ben ik de enige?
Nee hoor, je bent niet de enige. Ik gebruik ook Best Charcoal Berk en Eik. Ik had in bet begin last van een vieze rooksmaak, maar dat bleek mijn onervarenheid in stoken te zijn .

Verder ben ik hier tevreden over. Voorlopig blijf ik deze gebruiken om eerst de kamado/temperatuurbeheersing goed onder de knie te krijgen. Later zal ik wel gaan varieren met andere houtskool. Dan pak il dit draadje er gewoon weer bij. O.a. Ewald heeft goede suggesties en weet waar hij het over heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-S921B met Tapatalk
 
Ik heb gebruikt en de volgende ervaring:

Dammers: Meuk, knettert en knalt waar je bij staat. Bovendien voornamelijk gruis. Nooit meer.
Big Green Egg zak (4,5kg): Kreeg ik bij de Minimax. ik vlieg er doorheen, kleine stukken ook (dan weer minder erg voor de mx)
Flames & Flavour Blauw (Namibiaans hardhout): Mijn favoriet. Duurt wat lang voordat hij aan is, maar mega stabiel en kan er alles mee. brand langzamer op kan er lang mee doen. grote stukken.
Flames & Flavour Groen (Europees eik en beuken): Besteld omdat de blauwe er een lange tijd niet was.. brand sneller, dus sneller aan en sneller op. Wel weer mooie stukken en prima werkbaar.
 
Ik heb gebruikt en de volgende ervaring:

Dammers: Meuk, knettert en knalt waar je bij staat. Bovendien voornamelijk gruis. Nooit meer.
Big Green Egg zak (4,5kg): Kreeg ik bij de Minimax. ik vlieg er doorheen, kleine stukken ook (dan weer minder erg voor de mx)
Flames & Flavour Blauw (Namibiaans hardhout): Mijn favoriet. Duurt wat lang voordat hij aan is, maar mega stabiel en kan er alles mee. brand langzamer op kan er lang mee doen. grote stukken.
Flames & Flavour Groen (Europees eik en beuken): Besteld omdat de blauwe er een lange tijd niet was.. brand sneller, dus sneller aan en sneller op. Wel weer mooie stukken en prima werkbaar.
Ook nu aan mijn tweede blauwe doos Namibian hardwood bezig.
Tot nu toe zeer tevreden.
Was eerst nog bang voor smaakjes maar top.

@Arie de Knaller : vonken bij aanmaken is me om het even. Bij mij was het tijdens het h&f een complete vuurwerkshow. Dus geen marabu meer zolang er andere opties zijn

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Had je met de zak Dammers geen pech? Heb die ook al een keer gehad en vond het prima houtskool. Richting de bodem waren de stukken niet enorm groot .aar toch zeker weinig gruis.
 
Ook nu aan mijn tweede blauwe doos Namibian hardwood bezig.
Tot nu toe zeer tevreden.
Was eerst nog bang voor smaakjes maar top.

@Arie de Knaller : vonken bij aanmaken is me om het even. Bij mij was het tijdens het h&f een complete vuurwerkshow. Dus geen marabu meer zolang er andere opties zijn

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Sta toch ook op het punt om de flames & flavours te bestellen. 67 euro incl verzending voor 34 kg is best een goede deal.
 
@Jeffievb : dat was voor mij ook de aanleiding. Maar ben er zeer tevreden van.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
@Edwin84 je kan daar sowieso wel eens pech mee hebben. Maar als zakken veel verladen zijn kan het in de zak ook wat achteruitgaan.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Iemand ervaring met Echt Professional bij een lagere temperatuur? Wil op zo’n 130 graden starten en later door laten lopen naar 230-250. Tot heden enkel ervaring met hoge temperatuur met deze kolen.
 
Als het op hoge temperatuur brandt dan ook op lage temperatuur.
Kwestie van de zuurstof stroom beperken.
Of is dat je vraag niet?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan