Beef en Steak

Welke soort houtskool

Ik blijf weg uit de discussie goede of slechte smaakpapillen maar mijn ervaringen komen overeen met dat wat Ewald en Frits beschrijven.

Ik heb een hele tijd Quebracho gebruikt zonder klachten en naar volle tevredenheid. Misschien wel een zak of 10 gebruikt .
En toen opeens een zak waarbij echt de petroleum walm je tegemoet kwam.
Nu kan het zijn dat mijn smaakpapillen ineens "het licht gezien" hadden maar de verklaring dat er in het proces af en toe teveel kerosine wordt gebruikt klinkt logischer.
Vervelende is wel dat ik nu als het er maar enigszins naar neigt dit weer proef.
 
Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur voor Houtskool Ik heb in het begin veel Dammers gebruikt, maar i.v.m. de inconsistentie van de zakken gebruik ik die niet meer. Ik bestel nu eigenlijk altijd via Houtskool.nl.

Mijn mening/bevindingen tot nu toe:
- De Zuid-Afrikaanse Black Wattle is top, maar brandt wat sneller op. Verder weinig op aan te merken
- De Marabu is wat mij betreft gulden middenweg. Komt langzaam op temperatuur, houdt lang hitte vast en geeft geen overweldigende smaak af
- De Aziatische Eucalyptus is ook fantastisch, hele grote stukken die mooi te combineren zijn met Marabu. Deze brandt super mooi op en geeft weinig tot geen smaak of rook. Deze combineer ik eigenlijk altijd met andere houtskool. Het enige nadeel is dat deze lastig aan te steken is.

Ik zou gewoon wat verschillende zakken proberen en kijken wat je fijn/lekker vindt. Daarnaast is combineren ook altijd mogelijk.
 
Mooi dat jij het wel fijn vindt werken. De één proeft of ruikt iets gelijk de ander gelukkig niet.
Het nadeel is dat wanneer je het eenmaal proeft of ruikt het je echt tegen gaat staan. Ewald is een bbq judge en liefhebber, hij let enorm op met smaken en geuren, het is dus niet vreemd dat hij dat eerder meekrijgt dan iemand die anders naar eten kijkt.
De wijze waarop quebrancha geproduceerd wordt wekt deze geur natuurlijk in de hand, Ga je het houtskool maken met gas heb je hier natuurlijk geen last van.
Maar iedereen moet lekker gebruiken wat hij of zij lekker en of fijn vindt. Zelf ben ik jaren fan geweest van Weber briketten…..

Maar als beginner zou ik van een neutrale, simpele houtsoort uitgaan. Experimenteren met andere kwaliteiten zou ik bewaren tot je beter weet wat je zoekt in een houtskool. Net als het mengen van verschillende zakken, dat zijn steeds meer variabelen en dan weet je niet waar het aan ligt.
 
Laatst bewerkt:
Iemand vraagt welke houtskool en dan eindigt het in een discussie over ontwikkelde smaakpapillen 🤣

Maar om on topic te blijven zelf gebruik ik al jaren die gele zakken van de sligro. Heel neutraal van smaak wordt thuis gewaardeerd.
 
Toch is het zo, en het is niet mijn mening maar ervaring.
Heb al heel wat wedstrijden mogen jureren en met heel veel juryleden dit besproken.
De 1 heeft nu eenmaal betere/fijner/gevoeliger ontwikkelde smaakpapillen dan anderen, dat is een feit, hetzelfde feit dat er mensen zijn die Koriander naar zeepsop vinden smaken en anderen proeven dat niet, dat is echter genetisch bepaald, misschien geldt dat ook wel voor petroleumsmaak in bepaalde houtskool
bijzonder. Bij wedstrijden weet je niet wie het gekookt heeft, hoe weet je dan welk hout gebruikt is?
 
bijzonder. Bij wedstrijden weet je niet wie het gekookt heeft, hoe weet je dan welk hout gebruikt is?
Maar dat proef je wel…
En sinds 15 maart heb je niks meer gepost, kom je nou alleen maar om te zeiken in dit draadje?
 
bijzonder. Bij wedstrijden weet je niet wie het gekookt heeft, hoe weet je dan welk hout gebruikt is?
Dat kun je wel weten, vooral aangezien elk team zijn boxen vaak online gooit. Heb een keer de Pork turn-in uitgespuugd omdat het zo ontzettend naar petroleum smaakte. Vervolgens zie ik 's middags op de socials die exacte box voorbij komen. Dat team maakte alles op kamado's met Black Ranch Quebracho. Dus zo moeilijk is dat niet als je een beetje oplet.
 
Maar dat proef je wel…
En sinds 15 maart heb je niks meer gepost, kom je nou alleen maar om te zeiken in dit draadje?
Jij komt toch ook alleen maar onder je steen vandaan om er met gestrekt been in te gaan Dennis. Niet zo schijnheilig doen.
 
Dat kun je wel weten, vooral aangezien elk team zijn boxen vaak online gooit. Heb een keer de Pork turn-in uitgespuugd omdat het zo ontzettend naar petroleum smaakte. Vervolgens zie ik 's middags op de socials die exacte box voorbij komen. Dat team maakte alles op kamado's met Black Ranch Quebracho. Dus zo moeilijk is dat niet als je een beetje oplet.

Ja ja
En wanneer moet dat geweest zijn dan?
Zo een team is blij met een jurylid dat een 1 geeft.
 
Jij komt toch ook alleen maar onder je steen vandaan om er met gestrekt been in te gaan Dennis. Niet zo schijnheilig doen.
Het is mijn forum en ik kom niet alleen om te stoken zoals sommigen hier.

Maar het lijkt wel of er een groepje is dat er plezier in schept om Ewald het leven zuur te maken.
Daar zijn sommigen al meerdere keren voor gewaarschuwd en ik ben dat gewoon zat.

Ewald zegt wat en dan komen er wat mensen boven water om te zeiken. Als je verder niks anders te doen hebt dan zou ik zeggen zoek een leuke hobby en maak wat leuks van je leven in plaats van hier zuur te doen.
 
Ja ja
En wanneer moet dat geweest zijn dan?
Zo een team is blij met een jurylid dat een 1 geeft.

Dat was de Tony Stone, ik denk 2018 zoiets, misschien 2019. Maar rond die koers. Ze zullen er vast niet blij mee zijn geweest, maar zo zijn wel de regels op vastgelegd. Als het niet eetbaar is, geef je een 1 als score. Waren er destijds meer die het uit spuugde in een servetje.

Maar dat is een risico dat je neemt als team met black ranch Quebracho..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat was de Tony Stone, ik denk 2018 zoiets, misschien 2019. Maar rond die koers. Ze zullen er vast niet blij mee zijn geweest, maar zo zijn wel de regels op vastgelegd. Als het niet eetbaar is, geef je een 1 als score. Waren er destijds meer die het uit spuugde in een servetje.

Maar dat is een risico dat je neemt als team met black ranch Quebracho..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jullie geloven wel erg in jezelf of niet?
 
Jullie geloven wel erg in jezelf of niet?
En met deze opmerking staat Bert een tijdje in de koelkast. Mooie tijd om weer on topic te gaan denk ik.
 
Ook hier een acacia/black wattle fan. Het brand snel en makkelijk. Geeft heel weinig smaak af en je kunt er op grillen maar ook low & slow mee barbecueën.

Marabu heb ik ook staan. Dat meng ik weleens bij als ik een lange sessie doe. Dan brandt het snel door de acacia en heb je wat meer branduren door de marabu.

Voor hot & fast ben ik niet zo’n fan van marabu. Het is een snel groeiende struik die luchtblazen heeft in het hout. Die lucht zet uit bij snel verwarmen en daardoor knettert het nog weleens.
 
Even voor mijn begrip: black wattle = acacia?
De blauwe dozen die ik nu heb zijn van Namibisch hardhout en ik lees net dat het ook acacia is maar lijkt harder dan mijn dammers black wattleook echt wat lastiger aan te steken.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan