Beef en Steak

Welke soort houtskool

Ik ben nog steeds van alles aan het proberen kwa houtskool :) Ik persoonlijk ben niet ontevreden over black ranch quabracho uit paraguay, minder neutraal maar hindert mij niet als ik bijv. pulled pork maak.

dammers acacia is fijn, heb nu wat zakken van Weber met dit als omschrijving, "De Weber houtskool is gemaakt van beuken, haagbeuken, berken, eiken en appelhout."

Grill fanatics black wattle ( gele zak ) zakje a 10kg geprobeerd de sortering viel mij helaas erg tegen zo'n 2 emmers met gruis..
Marabu blijft ook fijn.
Denk als ik alles zo bekijk dat ik persoonlijk uitkom op dammers acacia en dammers marabu.
Eerst de huidige resterende 80kg opstoken 🤣voor ik wat een nieuwe lading houtskool ga aanschaffen.

Het is ook een kwestie van zelf beetje ervaring opdoen, is ook leuk toch :)
Mijn advies zou voor jou zijn begin met een zakje dammers acacia, speel met wat soorten rookhout lees je daar een beetje op in en heb vooral plezier!
 
Laatst bewerkt:
Even voor mijn begrip: black wattle = acacia?
De blauwe dozen die ik nu heb zijn van Namibisch hardhout en ik lees net dat het ook acacia is maar lijkt harder dan mijn dammers black wattleook echt wat lastiger aan te steken.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Dat is hetzelfde. Maar zoals je bij eiken ook verschil in soorten hebt zal ook hier er wel wat verschil in zitten gok ik.
 
Laatst bewerkt:
Dat is hetzelfde. Maar zoals je bij eiken ook verschil soorten hebt zal ook hier er wel wat verschil in zitten gok ik.
Eerste runs gedraaid voor pizza. Met wokkels vrij makkelijk aan te steken maar met de looftlighter is het verschil met de Dammers vrij groot.
 
Dat is hetzelfde. Maar zoals je bij eiken ook verschil soorten hebt zal ook hier er wel wat verschil in zitten gok ik.
Klopt! Ik kom regelmatig in Afrika en als ik het me goed herinner vertelde de gids een paar jaar geleden dan Acacia er is in meer dan 1000 verschillende soorten en het zijn niet alleen bomen. Ook struiken.

Leuk weetje, de lijmlaag op een postzegel komt ook van de Acacia :) En het zit in drop.

Niet om de discussie verder aan te wakkeren (wat waarschijnlijk wel gebeurt) maar ik heb nog nooit Quebracho gebruikt of iets gegeten dat er op bereid is. Als ik de experts hier moet geloven is die houtskool dus een no-go? Of zijn er merken die wel fatsoenlijke Quebracho produceren? Ik was wel erg benieuwd naar die houtskool namelijk.
 
Het is geen no-go maar het geeft meer smaak af. En met Black Ranch Argentina kun je pech hebben dat het naar kerosine smaakt.

Persoonlijk bepaal ik graag zelf de smaak van de rook. Ik vind de quabracho ook niet echt lekker trouwens.

Verder is het kneiterhard, dus er zit lekker veel energie in maar het kost ook meer tijd om aan te steken. Dus voor mij persoonlijk zijn er houtkoolsoorten die ik veel prettiger vind.
 
Als ze deze houtskool maken in het regenseizoen gebruiken ze veel meer kerosine om het hout tot houtskool te maken, het vervelende is dat het soms niet geheel verbrandt en dat proef je helaas terug.

Dus het is ook daadwerkelijk kerosine wat je proeft, lijkt me behalve smerig ook nog eens flink ongezond. Ik dacht dat de houtsoort zelf gewoon een naar geurtje/smaakje af gaf omdat het niet goed gepyroliseerd was.

Ik heb ook een keer een zak quebrancho gehad waarbij de hele tuin blauw stond en stonk bij opstarten. Alleen bij hele hoge temperaturen ging de stank weg. Wel lekker een paar keer pizza gegeten toen :)
 
Even voor mijn begrip: black wattle = acacia?
De blauwe dozen die ik nu heb zijn van Namibisch hardhout en ik lees net dat het ook acacia is maar lijkt harder dan mijn dammers black wattleook echt wat lastiger aan te steken.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Wat is de geur/smaak van namibisch hardhout?
 
Wat is de geur/smaak van namibisch hardhout?
Als het proces van hout naar houtskool goed is verlopen zal de houtskool geen rooksmaak afgeven. Het verschil zit hem in de grote van de brokken houtskool, de dichtheid van het hout, hoe makkelijk steek je het aan, hoe snel brandt het op.
 
Als het proces van hout naar houtskool goed is verlopen zal de houtskool geen rooksmaak afgeven. Het verschil zit hem in de grote van de brokken houtskool, de dichtheid van het hout, hoe makkelijk steek je het aan, hoe snel brandt het op.
En dat is nou juist het punt. Zelf heb ik ook last van de petroleum geur (vind het niet lekker). Ik vroeg mij af of deze soort bij deze leverancier een geur/smaak af gaf of niet.
Ook is het zo dat elk soort houtskool vaak net een tikkie andere geur/smaak geeft. Dat kan komen doordat het proces net niet goed gelukt is of door gebruik van petroleum.
 
Wat is de geur/smaak van namibisch hardhout?
Op de site houtskool.nl staat dat het in de richting komt van quebracho.
Ik ben dus aan het testen maar het is i.m.o. vrijwel reukloos. Dus so far so good.
Het is wel fors harder dan de Dammers restaurant houtskool waar ik hiervoor vrij lang mee gewerkt heb. Sortering is netjes.
Als ze het proces op een andere manier aanvliegen kan het dus goed gaan.

Mbt de white quebracho discussie: ik heb schat ik in 10 zakken met veel plezier gebruikt. Was dus best tevreden. Maar toen kwam de zak met de petroleum geur............
Dus als er mensen zijn die zeggen nooit last gehad dan kan dat zeker kloppen.
Het is niet allemaal fout.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Een poos eiken van de Welkoop gebruikt, merk was Grizzly geloof ik. Op gegeven moment graaide ik mis dus naar wat andere soorten gegaan. Quebancho viel tegen, de hiervoor genoemde petroleumsmaak in de pulled pork. Daarna Marabu cuba gaan gebruiken, en daarop blijven hangen. Spettert wel bij hogere temperaturen, maar stook zelden hoog op (Voor pizza's gebruik ik wel de pizzaoven). Verder fijne houtskool, brand lang, gaat wat lastig aan en geeft weinig smaak af.

Met Marabu is de temperatuurcontrole in mijn beleving eenvoudiger dan met de eik, maar ik sluit niet uit dat dat aan de gebruiker ligt.
 
Om nog even terug te komen op de opmerking van geen briketten gebruiken in je barbecue… dat kan wel hoor. En er gebeurt helemaal niets 😂

Briketten geven meer as. Dat kan bij goedkopere briketten tot gevolg hebben dat je roostertje onderop sneller verstopt. Met een mandje heb je daar al veel minder last van.

Dan het argument dat “de chemicaliën” uit de briketten in je keramiek gaan zitten en die smaak aan je eten blijft geven en slecht voor je zijn.
Maar diezelfde “chemicaliën” mogen wel in een Weber waar je briketten in stookt direct op je vlees? En als je vis maakt op de barbecue smaakt al je vlees dan nog sessies lang naar vis daarna?

Ik snap het wel als je als Big Green Egg de eerste speler bent op de markt dan wil je graag je eigen houtskool verkopen. Maar inmiddels is wel duidelijk dat veel van die oude argumenten toch wel een beetje uit een hele dikke duim komen 😉

Zijn er dan helemaal geen redenen om geen briketten te gebruiken? Ja hoor die zijn er wel.
Briketten reageren veel trager op meer of minder zuurstof. In een weber of andere dunwandige barbecue is dat fijn want dan hoef je niet nog vaker te regelen.
In een kamado maakt die eigenschap dat regelen heel erg traag wordt en je heel goed moet weten wat je barbecue doet bij een bepaalde correctie omdat zowel de brandstof als de barbecue nu traag reageren.
Je overcorrigeert veel sneller en als het vuur eenmaal te heet is duurt het heeeeeeel lang voor het weer minder heet is.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben Quebrancha gaan gebruiken, omdat ik vond dat acacia te heftige temperatuur schommelingen gaf. Inmiddels achterhaald door o.a. ervaring, maar zeker in het begin vond ik het makkelijker met Quebrancha om de temperatuur stabiel te houden.
Ondertussen probeer ik regelmatig een andere houtskool uit, omdat helaas dan weer eens mijn vertrouwde merk niet verkrijgbaar is.. Maar de perfecte houtskool heb ik nog niet gevonden, al wint marabu wel terrein.

Uiteindelijk moet je zelf er achter komen wat je fijn vind werken en hopen dat het goed beschikbaar is en blijft (dat heeft Dammers wel goed voor elkaar). Haal je houtskool bijvoorkeur iig bij een speciaalzaak. Die kwaliteit is meestal beter.

Waarschijnlijk blijf ik nog wel even Quebrancha gebruiken, totdat ik ineens pech heb. Geloof namelijk niet dat ik het niet zou proeven..
 
Rob, mooi dat jij quebrancho geweldig vindt en jammer dat jij je aangevallen voelt door Ewald.
Maar als je ooit zo’n slechte zak aantreft ben je echt in één keer genezen. Als ze deze houtskool maken in het regenseizoen gebruiken ze veel meer kerosine om het hout tot houtskool te maken, het vervelende is dat het soms niet geheel verbrandt en dat proef je helaas terug.
Vergelijk het met mensen die de bbq met behulp van spiritus aansteken, dat proef je ook terug in je vlees. Persoonlijk hoef ik dan niks van de bbq.
Zo heb je ook houtskool van Big Green Egg, dat bevat stukken hout die niet geheel tot houtskool zijn gevormd. Er zijn merken die deze brokken eruit halen en nogmaals laten pyroliseren zodat de houtskool geen smaak afgeeft. BGE doet deze controle niet en verkoopt haar houtskool als premium. Ik bepaal ik liever zelf welke rooksmaak aan mijn eten zit.
Er zijn echter vele duizenden mensen die weglopen met deze houtskool, en dat is prima, maar mocht er dan ook gebak van de bbq komen sla ik over.

Nu is dit een draadje van een beginner en over welke houtskool. Dan zou ik zelf zoveel mogelijk informatie willen. Positief maar ook negatief is dan beide belangrijk aangezien in het begin er van alles fout kan gaan bij het bereiden alleen al en laser dan ook nog eens een ongewenste smaak bij zit van je houtskool is dat zonde.
Net als dat ik een beginner aanraad om terughoudend te zijn met rookhout, niet iedereen vindt dat lekker.

Ewald heeft dus een welgemeend advies opgeschreven, daar mag je van vinden wat je wil, maar ooit komt de dag dat je begrijpt wat Ewald heeft opgeschreven.
Dat van die ‘premium’ van BGE ben ik het eens. Zaten laatst weeeeeer bruine stukken hout tussen en zelf een steen dit keer. Maar ik zelf ga eens opletten op quebracho. Ik heb altijd black range en idd makkelijk op temperatuur te houden en misschien luiheid. Petroleum heb ik nog niet gemerkt maar is het vanaf nu beter bekijken en proeven waard. Marabu is geloof ik wel ok toch of is het meer merk specifiek gebonden. Omdat ik dacht dat blackrange een reputatie heeft hoog te houden.
 
Ik had hiervoor handgesorteerde houtskool van Josper, maar helaas sinds corona moeilijk verkrijgbaar. Door handgesorteerd wel altijd mooie stukken. Gamhar van BXC had dit ook, maar zelfde probleem met beschikbaarheid.
Zijn er nog andere merken die handgesorteerd zijn dat jullie weten?
 
Iemand vraagt welke houtskool en dan eindigt het in een discussie over ontwikkelde smaakpapillen 🤣

Maar om on topic te blijven zelf gebruik ik al jaren die gele zakken van de sligro. Heel neutraal van smaak wordt thuis gewaardeerd.
Dat is vooral belangrijk, zorgen dat je gerechten thuis gewaardeerd worden.
Hier zijn ze geen fan van uitgesproken rooksmaak, dus ben ik heel voorzichtig in het toevoegen van gelijk welke soort rookhout.
Quebracho geeft ook teveel smaak (ongeacht of het echt de petroleumgeuren/smaken afgeeft) af volgens mijn huisgenoten.
En smaakpapillen ... thuis moet ik ook niet te pittig gaan...

Maar om on topic te blijven:

Ik heb verschillende soorten houtskool geprobeerd, zakken van een tuincentrum ben ik al gauw vanaf gestapt. (vaak kleine stukjes houtskool, ook al eens houtskool met een petroleumluchtje ..)
Nadien Dammers geprobeerd en daar ook, in tegenstelling tot velen, geen geweldige ervaring mee gehad.
Kan echt pech geweest zijn (zakken met touw in, heb oa een roestige nagel teruggevonden, splinters die van paletten leken te komen , ...)
Als compensatie dan eens een zak Quebracho ontvangen ... het reeds aangehaalde probleem, petroleumlucht en een toch wel overheersende smaak ...

Dan een aantal soorten geprobeerd van Flames& Flavour (Bruine dozen, blauwe dozen, rode dozen).
Voor mij werkt de Cubaanse marabu (rode doos) het fijnst, iets moeilijker om aangestoken te krijgen maar na wat proberen een manier gevonden die voor mij goed werkt.
Twee wokkels (zonder deze open te draaien) in het midden tussen de houtskool en deze rustig laten opbranden en dan de kamado rustig op temperatuur laten komen.


Wat voor de ene lekker is en goed/aangenaam werkt, is dat niet noodzakelijk voor iemand anders, dus best eens wat verschillende soorten aankopen en uitproberen.
 
Ik gebruik nu de blauwe dozen van houtskool.nl, prima sortering en stabiel. Voor mij beter dan marabu. Jammer genoeg was de houtskool uit Namibië even uitverkocht, dus nu heb ik twee dozen eucalyptus staan. Die is overigens volgens het opschrift handgesorteerd.
 
Ik ben Quebrancha gaan gebruiken, omdat ik vond dat acacia te heftige temperatuur schommelingen gaf. Inmiddels achterhaald door o.a. ervaring, maar zeker in het begin vond ik het makkelijker met Quebrancha om de temperatuur stabiel te houden.
Ondertussen probeer ik regelmatig een andere houtskool uit, omdat helaas dan weer eens mijn vertrouwde merk niet verkrijgbaar is.. Maar de perfecte houtskool heb ik nog niet gevonden, al wint marabu wel terrein.

Uiteindelijk moet je zelf er achter komen wat je fijn vind werken en hopen dat het goed beschikbaar is en blijft (dat heeft Dammers wel goed voor elkaar). Haal je houtskool bijvoorkeur iig bij een speciaalzaak. Die kwaliteit is meestal beter.

Waarschijnlijk blijf ik nog wel even Quebrancha gebruiken, totdat ik ineens pech heb. Geloof namelijk niet dat ik het niet zou proeven..
Wellicht eens de eucalyptus van houtskool.nl proberen?
 
Iemand ervaring met de black wattle of the marabu van the bastard ? Gebruikte hiervoor altijd gele fireup zakken of dammers. Maar sinds ik een zak kamado joe bigblocks bij mijn bbq kreeg vind ik deze ook wel goed ( overigens niet hot en fast geprobeerd). Nu toe aan nieuwe houtskool, maar twijfel over dammers weer of dus de bastard/kamado joe.
 
Helaas zo goed als door m’n Fire Up (gele zak) heen en vond 35+ euro vrij gortig worden voor n nieuwe zak..

Net de karwei een zak ECHT professional gekocht voor high&fast. Benieuwd of t wat is voor 25 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan