Iemand vraagt welke houtskool en dan eindigt het in een discussie over ontwikkelde smaakpapillen
Maar om on topic te blijven zelf gebruik ik al jaren die gele zakken van de sligro. Heel neutraal van smaak wordt thuis gewaardeerd.
Dat is vooral belangrijk, zorgen dat je gerechten thuis gewaardeerd worden.
Hier zijn ze geen fan van uitgesproken rooksmaak, dus ben ik heel voorzichtig in het toevoegen van gelijk welke soort rookhout.
Quebracho geeft ook teveel smaak (ongeacht of het echt de petroleumgeuren/smaken afgeeft) af volgens mijn huisgenoten.
En smaakpapillen ... thuis moet ik ook niet te pittig gaan...
Maar om on topic te blijven:
Ik heb verschillende soorten houtskool geprobeerd, zakken van een tuincentrum ben ik al gauw vanaf gestapt. (vaak kleine stukjes houtskool, ook al eens houtskool met een petroleumluchtje ..)
Nadien Dammers geprobeerd en daar ook, in tegenstelling tot velen, geen geweldige ervaring mee gehad.
Kan echt pech geweest zijn (zakken met touw in, heb oa een roestige nagel teruggevonden, splinters die van paletten leken te komen , ...)
Als compensatie dan eens een zak Quebracho ontvangen ... het reeds aangehaalde probleem, petroleumlucht en een toch wel overheersende smaak ...
Dan een aantal soorten geprobeerd van Flames& Flavour (Bruine dozen, blauwe dozen, rode dozen).
Voor mij werkt de Cubaanse marabu (rode doos) het fijnst, iets moeilijker om aangestoken te krijgen maar na wat proberen een manier gevonden die voor mij goed werkt.
Twee wokkels (zonder deze open te draaien) in het midden tussen de houtskool en deze rustig laten opbranden en dan de kamado rustig op temperatuur laten komen.
Wat voor de ene lekker is en goed/aangenaam werkt, is dat niet noodzakelijk voor iemand anders, dus best eens wat verschillende soorten aankopen en uitproberen.