BasBQ
Beef en Steak

Ugly Drum Smoker afmetingen

  • Onderwerp starter JoostdeMan
  • Startdatum
Op verzoek (en met enige vertraging) enige specs: de invoer gaten zijn op 6 cm hoogte vanaf de bodem geboord.

Het rooster zit op dit moment op 21 cm vanaf de bovenkant. Dit is niet goed. Nieuwe positie wordt 16 cm vanaf de bovenkant. Elk gat zit op 40 cm van elkaar.

De diameter van de gaten in het deksel is 3 cm.

Als er meer vragen zijn...
 
Beste Felix / mede lezers,

Hoeveel ruimte heb je tussen onderkant vuurkorf en de bodem? En zijn 4 gaten in de deksel voldoende?

Mijn ton is nu kaal en goed ingebrand. Nu eerst wil ik mijn vierkante korfje op hoogte gaan brengen.

Veel rook/bbq weer toegewenst.
 
hoi Joost,

tussenruimte tussen bodem en onderkant vuurkorf is zo'n 3 cm.
voor de afvoer heb ik op de gok gedaan. volgens mij is het goed ( weet niet hoe ik zou kunnen zien dat het fout is).

 
Heeft het zin om in zo'n relatief kleine ugly drum smoker ook een vuur diffuser aan te brengen? Zo ja op welke hoogte in de ton en met welke diameter?

 
Juist omdat hij klein is en daardoor de afstand tussen vuur en vlees relatief klein is zou ik wel een heat diffuser of waterpan gebruiken.
Zet deze een centimeter of vijf boven je kolenmand
 
En welke diameter  vuur diffuser ten opzichte van doorsnede olieton?

Ben trouwens geloof ik meer tijd kwijt aan het uitzoeken, vragen stellen en bedenken dan de bouw zelf. Ga mijn uiteindelijke ugly drum smoker trouwens wel compleet beschrijven voor eventuele toekomstige liefhebbers. Maar de voorpret is ook belangrijk!
 
De diameter defuser is meer afhankelijk van de diameter van je kolenmand dan dat hij afhankelijk is van de diameter van je ton.
Belangrijkste is dat hij net iets groter is dan de kolenmand +1 a 2 cm rond om is wel voldoende, denk ik
Het gaat er om dat je de directe straling blokkeert.
Verder moet er nog wel wat ruimte zitten tussen de defuser en de wand van je ton, denk hierbij aan 2,5 - 5 cm ofzo.

Niet te veel uitzoeken en piekeren, gewoon gaan het is geen rocket science ;)
 
Tussen de waterpan van een WSM en de wand zit Anderhalve cm, hij moet inderdaad groter zijn dan de kolenmand
 
Dank voor deze aanvulling; hier zat ik nog mee.

Afgelopen weekend mijn Lidl pizzasteen uitgepakt; blijkt daar een mooie alu plaat in te zitten die precies op maat is om als hitteschild te dienen...:)
 
L.S.

Nu net 4  3/4 kogelkranen besteld. E?n meer dan gepland maar dat was goedkoper bij Amazon.DE inclusief gratis levering.

Nu even wachten op de levering.

Groet,

JoostdeMan
 
Wie heeft ervaringen met Hema afbijtmiddel om de laatste restjes verf van mijn olievat te verwijderen?
 
weet niet wat voor troep (verf) er aan de binnenkant van jou ton zit....
Maar bij mijn 200-L vat heb ik ook nog afbijt geprobeerd maar dat had echt 0 effect
Gewoon goed uitbranden en nog eens uitbranden is mijn ervaring.

Voor defuser is het beter staal of rvs te gebruiken.
Schaaltje zoeken bij de ikea of de action zou ik voor gaan :)
 
Chill-070,

Het betreft gelukkig alleen de buitenkant van mijn olievat. Wil deze glad en schoon hebben voor ik deze met hittebestendige lak met welke hebben jullie goede ervaringen?) ga spuiten. Waarmee kan ik trouwens het best het vat ontvetten aan de buitenkant?
 
Voor de buitenkant was bij mij het meeste er wel af met het uitbranden van de binnenkant.
Restanten die er nog opzaten heb ik eraf geschuurd voor zover mogelijk.
Daarna.....

Ontvetten gewoon met terpentine op wat keuken papier....
Voor hittebestendige verf ben ik naar de gamma geweest.
Was het dichtst bij en had nog wat anders nodig daar dus kwam dat zodoende het beste uit.
Merk verf weet ik echt niet meer, maakt allemaal niet ze heel veel uit volgens mij.
Zolang het maar "heat resistant paint" is ofwel  kachelverf.
Hadden dat bij de Gamma maar van 1 merk dus dat was simpel.
Wel in meerdere kleuren verkrijgbaar maar ja uiteindelijk wil je toch mat zwart :)

Je moet na het aanbrengen van de verf je ton flink opstoken tot iets van 300 a 400 graden ofzo
Dat is nodig voor het uitharden en hechten van de verf.
Staat allemaal op de bus verf beschreven dus heel simpel

Had m'n kolenmand met gewone kolen gevuld en een volle hete starter er op gegooid.
alle schuiven open en opstoken de handel, meer kan je niet doen volgens mij.
Had daar geen thermometer bij dus was beetje op gevoel en roeien met de riemen die je hebt.
Dit alles met de gedachte: komt vast wel goed & het is geen rocket science :)
Suc6!
 
Wil een thermometer bestellen voor mijn Ugly Drum Smoker. Heb nu wat gevonden op internet. Is dit iets en zo ja welk type?

BBQ Thermometer Model 1:
Voorradig 

Deze thermometers zijn geschikt voor gas- barbecues, ovens, en smokers
Makkelijk te monteren middels een schroef aan de achterkant,

Specificaties:
- Materiaal: RVS
- Diameter 68 mm
- Lengte voeler 35 mm
- Meet Graden Celsius C° en Fahrenheid
- Meet nauwkeurig tot op +/- 95%
- Gewicht 55 gram
- Temperatuur van 100 ~ 800° F - 0 ~450 C°
Prijs ?  9,95 order now BA037


of

BBQ Thermometer Model 2: Voorradig 

Deze thermometers zijn geschikt voor gas- barbecues, ovens, en smokers
Makkelijk te monteren middels een schroef aan de achterkant,

Specificaties:
- Materiaal: RVS
- Diameter 76 mm
- Lengte voeler 50 mm
- Meet Graden Celsius C° en Fahrenheid
- Meet nauwkeurig tot op +/- 95%
- Gewicht 74 gram
- Temperatuur van 100 ~ 800° F - 0 ~450 C°
Prijs ?  14,95 order now BA036


 
de 1e want die is kleiner, een 7,6cm van nr 2 zou te groot zijn op een 60-L ton denk ik.
Ga zelf binnenkort ook een 60-L vaatje maken, denk dat ik voor nog kleiner zou gaan.
vind 6,8cm nog vrij groot.
maar dat is een kwestie van smaak wat ik mooi vind op m'n ton hoef jij niet te vinden uiteraard.
Of ze goed zijn heb ik geen idee van.
Is voor mij toch meer "For Show" dat ie er op zit.
Gebruik altijd digitaal.

Belangrijkste in mijn keuze is dat hij wel goed waterdicht moet zijn.
Wil niet van die condensplekken onder het klas als er beetje regen valt.
 
Bedoelde eigenlijk meer of de lengte van de voeler van belang is bij de thermometer!?

 
Nee legte van een thermometer is belangrijk, je wil graag in het midden van je vlees uitkomen als je de kerntemperatuur wil meten. Bij de Pit temp wil je ervoor zorgen dat hij niet vlak langs de wand zit maar een paar centimeter van de wand af.
 
Je kunt ook een thermometer in het midden van je rooster leggen en dan kijken wat de afwijking is t.o.v. die in de wand. Sommige kun je eiken, dus dan stel je hem op die temperatuur in. Als je dat niet kunt of wilt weet je wel wat de afwijking is en kun je daar rekening mee houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan