BasBQ
Beef en Steak

Ugly Drum Smoker afmetingen

  • Onderwerp starter JoostdeMan
  • Startdatum
J

JoostdeMan

Gast
L.S.

Ik heb een olievat van 60 liter hier wil ik een Ugly Drum Smoker van maken. Nu is mijn vraag welke maten / hoogtes moet ik hanteren voor de beluchtingsgaten beneden / hoogte onderkant vuurkorf / hoogte opvangschaal / hoogte rooster en de plaats van de thermometer.

Via google heb ik alleen nog maar maatvoeringen gevonden voor vaten van 200 liter, wellicht mijn volgende project.


N.B.
Mijn vat heeft een doorsnede van 37 cm en een hoogte van 60 cm.

Groet,

JoostdeMan
 
Joost, ik denk dat je vat te vergelijken valt met de Mini WSM van Chompie

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=3123.0

met een doorsnede van 37 cm kan je als het goed is de deksel van een Weber Smokey Joe gebruiken.

Ook op de smokering staat een leuke, alleen de maten even omrekenen ;)

http://www.thesmokering.com/forum/viewtopic.php?t=46643&sid=f8cbc56abc2546077cbca8c888423fa0

Een behoorlijk uitgebreide

http://www.bbqbackyard.com/profiles/blogs/weber-baby-bullet-mini-uds-from-a-smokey-joe-grill

En last but not least, Larry master of the MOINK

http://thebbqgrail.com/2010/the-mini-uds-a-smoker-for-two/

Let op, een UDS is geen Rocket Science, je maten mogen wel iets afwijken!
 
Mijn uds heb ik ook van een 60 liter vat gemaakt, inderdaad het deksel van een smokey joe (en ook het rooster past).
Om het deksel goed te laten passen heb ik de felsrand waarmee het deksel aan het vat is vastgemaakt voorzichtig met een schroevendraaier en tang losgebogen. Hierna past de SJ-deksel er precies overheen.

Het rooster heb ik ca 10 cm vanaf de bovenrand gemaakt, kogelkranen voor de luchttoevoer ongeveer 2 cm vanaf de bodem, als opvangbak voor as heb ik een oude koekenpan zonder steel op de bodem gezet en als kolenmand een rvs fruitschaal waarin ik in de bodem wat sleuven heb geslepen en met rvs bouten een paar pootjes gegeven zodat deze een stukje van de bodem af staat.
De thermometer heb ik net onder het rooster gemaakt, als je hem boven het rooster maakt heb je er last van...

Het laatste wat Frits schrijft is echter de belangrijkste regel :) gewoon maken zoals het je goed lijkt!
 
Vast bedankt voor de eerste reacties! En aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Verder ben ik ook benieuwd hoe groot de gaten moeten zijn voor zuurstoftoevoer. Ook vraag ik mij af of een schoorsteen zin heeft.

 
Voor de toevoer ga ik uit van 1"
 
Duims of 3/4 duim.

Schoorsteen kan handig zijn als je er een knietje opzet tegen het inregenen.
 
L.S.

1. Hoe kun je voordelig en zonder lassen een schoorsteen bevestigen op een deksel?
2. Als ik de orginele deksel gebruik van het olievat kan ik dan ook twee roosters gebruiken voor het roken van vlees/vis? Zo ja, wat moet de tussenruimte zijn?

Groet,

JoostdeMan
 
Ligt een beetje aan je doorsnede van de schoorsteen anders kan je hem erop schroeven, waarom wil je een schoorsteen?
Het wordt wel erg krap als je met een platte deksel ook twee roosters wil hebben. 10 a 12 cm tussen de roosters lijkt me toch echt het minimum en voor procureur 15 cm dan komt het onderrooster 30 cm van de bovenrand. Even zoeken op mp voor een Smokey joe
 
Ik heb afgelopen weekend een SJ voor 20 euro gevonden.
Heb dus gelijk een 2 roosters, deksel voor de uds, handvat voor de kolenmand en een mooi plekje om de starter op te zetten.

Ben begonnen met het verkleinen van de UDS door het omrollen van de bovenkant.
 
wat is een SJ? of mis ik iets wat ik had kunnen of moeten weten?
 
oeps....dank je Frits, dat had ik idd kunnen weten, zag dat al eerder maar nu niet bij stil gestaan  ;)
 
Joost,

ik heb vandaag mijn UDS afgebouwd.
deze staat nu lekker in te branden (jammer van de regen)...

heb je nog vragen of loop je ergens tegenaan?
 
FelixH zei:
Joost,

ik heb vandaag mijn UDS afgebouwd.
deze staat nu lekker in te branden (jammer van de regen)...

heb je nog vragen of loop je ergens tegenaan?

foto's  ;)
 
ik wist dat deze vraag ging komen...;-)
vanavond ff verhaaltje schrijven.
 
Beste Felix,

Je mini-UDS ziet er goed uit! Mijn complimenten  Zelf heb ik net zwenk-wieltjes gekocht voor de mobiliteit. Verder ben ik benieuwd hoe hoog jij het rooster hebt gemonteerd en of je nog een lekopvangbak heb gemonteerd, zo ja hoe hoog. Daarnaast zie ik op je foto's geen thermometer, klopt dat? Ben namelijk benieuwd hoe warm je UDS wordt met al je beluchtings- en rookgaten.

Groet,

Joost

 
JoostdeMan zei:
Beste Felix,

Je mini-UDS ziet er goed uit! Mijn complimenten  Zelf heb ik net zwenk-wieltjes gekocht voor de mobiliteit. Verder ben ik benieuwd hoe hoog jij het rooster hebt gemonteerd en of je nog een lekopvangbak heb gemonteerd, zo ja hoe hoog. Daarnaast zie ik op je foto's geen thermometer, klopt dat? Ben namelijk benieuwd hoe warm je UDS wordt met al je beluchtings- en rookgaten.

Groet,

Joost

Dank je wel Joost..:)
Mijn rooster hangt net onder de bovenste verdikking.
dat is geen goede plaats! op deze manier kan je rooster gaan schuiven in naar beneden storten.
Dat ga ik dus nog aanpassen (naar boven).

Lekopvangbak heb ik niet; er komt wel een hitteschild in.
Zonder schild waren mijn spareribs na 3 uur erg bruin omdat ze te dicht op het vuur zitten.

Op dit moment gebruik ik een digitale thermometer; analoog komt misschien nog (UDS mag niet te mooi worden..:) ).

Qua temperatuur ben ik nog zoekend.
Direct na het plaatsen van de kolenmand met 16 hete briquetten en met alle 3 ingangen op schiet de temperatuur omhoog naar 200+ graden (celsius).
Als ik vervolgens 2 ingangen afsluit en het vlees+rookhout plaats dan zakt de temperatuur naar een graad of 50 en komt dan moeizaam omhoog (1 gat is op dat moment nog helemaal open).
ik open dan alle 3 de gaten weer en na 1 uur (ongeveer) komt de temperatuur rond de 100 graden en klimt dan langzaam omhoog.
vanaf dat moment sluit ik 2 ingangen en ga ik finetunen met de kogelkraan. Eenmaal op 107 graden blijft de UDS echt stabiel!

de UDS en ik zullen aan elkaar moeten wennen denk ik.
ik vermoed dat het toevoegen van rookhout zoveel zuurstof vraagt dat ik daarom die dip krijg.

Iemand nog een idee hierover?
 
allereerst  een mooi projectje vind ik.

wbt de luchtaanvoer bij alle uds-en tot nu toe gelezen  heb ik vraagtekens.
meeste hebben 1"kraantjes( de jouwe ook) en dat x 3 is totaal 1.5"luchtaanvoer.
en lijkt mij aan de krappe kant.

k vind zelf dat aan en uitvoer de zelfde capaciteit moeten hebben,en dit ook in verhouding moet zijn met de groote van de smooker.
beter lijkt mij om de inlaat 2"te maken om ffn een vol open de boel aan te jagen.(desnoods deksel ffn op een kier)
dan heb je over,maar je kan altijd terug knijpen

FelixH zei:
Lekopvangbak heb ik niet;

gewoon na iedre sessie kattegrit onderin  en volgende dag/week maand met plamuurmes wegscheppen


 
thnx AV;
maar ik heb volgens mij in totaal 3" aanvoer (3X 1").

goed idee om in het begin de deksel er even af te laten om voldoende O2 aan te leveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan