BasBQ
Beef en Steak

The Bastard VX - Jullie ervaringen?

Idd en Monolith, maar die worden ook wat minder in Nederland verkocht.
Waar staat Monolith om bekend? Andere merken heb ik wel beetje een idee waar ze in uitblinken (prijs, degelijkheid, veelzijdigheid etc.) Maar Monolith heb ik geen beeld van.
 
Waar staat Monolith om bekend? Andere merken heb ik wel beetje een idee waar ze in uitblinken (prijs, degelijkheid, veelzijdigheid etc.) Maar Monolith heb ik geen beeld van.
Ik weet er vrij weinig over. @NasQ gebruikt wel een Monolith en volgens mij is hij wel tevreden. Wellicht dat hij meer informatie heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: NasQ
Heb ik geen last van met mijn bge l en mm.

Maar ik snap niet dat bge het wel kan en derest er mee zit te sukkelen.

How hard can it be?
Dat snap ik ook niet. Aangezien de meeste van gietijzer zijn, en de toleranties bij het gieten zijn nou niet bepaald te zoeken in de micrometers. Maar ze zouden natuurlijk bepaalde onderdelen kunnen afvlakken zodat het beter op elkaar past.
 
Waar staat Monolith om bekend? Andere merken heb ik wel beetje een idee waar ze in uitblinken (prijs, degelijkheid, veelzijdigheid etc.) Maar Monolith heb ik geen beeld van.
Monolith is niet zo groot vertegenwoordigd in Nederland. Het beeld wat ik heb is dat het degelijk spul is, in Duitsland in elkaar gezet.
Maar je leest er weinig noch goeds noch slechts over..
 
Misschien valt het wel mee met de problemen met de oude topvent en lijkt het alsof er veel problemen mee zijn omdat (bijna) iedereen die problemen heeft hier komt klagen. Mensen komen hier niet om te vertellen hoe fantastisch hun topvent werkt...

Maar toch een gemiste kans denk ik dat er nu een nieuw type topvent ontworpen is waarbij de kans op lekken toch weer aanzienlijk is. Wat al eerder gezegd is: gietijzer is gewoon niet heel nauwkeurig te maken, tenzij het nabewerkt wordt. Maarja, met een nabewerking wordt het gauw duur.
 
Misschien valt het wel mee met de problemen met de oude topvent en lijkt het alsof er veel problemen mee zijn omdat (bijna) iedereen die problemen heeft hier komt klagen. Mensen komen hier niet om te vertellen hoe fantastisch hun topvent werkt...

Maar toch een gemiste kans denk ik dat er nu een nieuw type topvent ontworpen is waarbij de kans op lekken toch weer aanzienlijk is. Wat al eerder gezegd is: gietijzer is gewoon niet heel nauwkeurig te maken, tenzij het nabewerkt wordt. Maarja, met een nabewerking wordt het gauw duur.

Toch weinig klagers van BGE hier, of zijn ze op hun mondje gevallen
 
Waar staat Monolith om bekend? Andere merken heb ik wel beetje een idee waar ze in uitblinken (prijs, degelijkheid, veelzijdigheid etc.) Maar Monolith heb ik geen beeld van.
Prijs kwaliteit verhouding is prima. Voor 1699 adviesprijs(her en der wel goedkoper te vinden) heb je een hele complete BBQ met compleet systeem, kolenmand etc. Onderstel is wel Mwah, maar om in te bouwen, wel weer een optie om zonder onderstel, maar met pootjes te kopen. Daarnaast hebben de nieuwe modellen ook een standaard Guru aansluiting (al vind ik persoonlijk de prijzen van die nieuwste guru modellen tegen het belachelijke aan ;) )

Verder ben ik zelf niet kapot van die nieuwe topvent, aangezien er water in kan lopen en je een mega gat bovenin hebt, die je niet nodig hebt. Ik heb het ouderwetse margrietwiel en begrijp oprecht niet, waarom bedrijven zich branden aan die topvent door hem er "cooler" uit te laten zien, maar daarbij functionaliteit vergeten of minder belangrijk vinden.
Enige goede topvent is die van BGE, sluit superstrak, maar past helaas niet op mijn Monolith anders had die er al opgezeten :)

Kortom prima BBQ, prijs/kwaliteit uitstekend en veel accessoires beschikbaar, maar niet de beste als ik eerlijk moet zijn. Al heb ik er veel plezier van hoor :)
 
Hallo mede-BBQ-genoten!

Ik ben wat hier op dit forum een "gasser" genoemd wordt :giggle: , maar ondertussen al enkele weken in volle bekering en bijgevolg bevind ik me helemaal in de kamado-rabbit hole. Ik heb uren YouTube (bedankt Smoking Dad BBQ!) achter de kiezen, heb heel wat speciaalzaken afgebeld en menig user reviews uitgespit om een beeld te kunnen vormen van de verschillen tussen de grote A-merken (BGE, KJ en The Bastard).

Nu, volgens sommigen, waaronder Noskos himself, is The Bastard geen zuiver A-merk en eerder "middensegment". Dit heeft me opnieuw doen twijfelen, net toen ik dacht overstag te gaan voor die VX :sneaky: Maar daarover zodadelijk meer...

Voor mij gaat de keuze vooral tussen de VX en KJ Classic 3. BGE valt af omwille van het prijsverschil en het gebrek aan fiberglass gasket (misschien een vreemde reden voor sommige handige harry's, maar je dome demonteren voor dit quasi jaarlijkse prutskarwei, daar heb ik écht geen zin in - overtuig me gerust van het tegendeel).

Puur qua looks gaat mijn voorkeur sowieso naar de VX, maar die probeer ik niet teveel te laten meespelen in mijn zoektocht naar de beste kwaliteit voor een correcte prijs. Laten we even overlopen wat de voor- en nadelen zoal zijn, op basis van de info & reacties die ik verteerd heb.

The Bastard VX
+ Stoere Premium uitstraling
+ Nieuwe Top Cap uit gietijzer die hopelijk het grootste minpunt van de vorige modellen oplost
+ Meer ruimte (49cm op de Large) vergeleken met KJ (45cm) en BGE (46cm)
+ Meer ruimte in de hoogte aan de randen door unieke vorm
+ Robuust onderstel met grote wielen
+ Nieuwe onderschuif uit 2 delen (ik lees dat de oude modellen ook hier soms lucht doorlieten)
+ Prijs vergeleken met Classic 3 en BGE (vaker grote promoties)
+ Grote zijplanken, mooi afgewerkt
+ Vuurbasket in verschillende delen (verkleint kans op breken/scheuren, waar bij oude modellen de garantie ook minder goed was)
+ Innovatieve en voordelige accessoires (multi-levelsysteem, spit + pizza oven in 1)
+ Fiberglass gasket

- Geen stalen afwerking aan de rand van de keramiek, waardoor borden makkelijk de keramiek kunnen beschadigen
- Toch nog problemen met speling in Top Cap
- Onderste schuif uit 2 delen moet zich nog bewijzen (lijkt ook speling op te zitten)
- Geen levenslange garantie op alle keramiek zoals bij BGE en KJ
- Van alle A-merken het grootste risico dat onderdelen over 5-10-15 jaar niet meer compatibel zullen zijn en je kortingsbonnen krijgt

KJ Classic 3
+ Top Vent zeer nauwkeurig af te stellen, roestvrij aluminium en regenproof
+ Meest innovatieve merk (waar The Bastard veel zaken van afgekeken lijkt te hebben, maar het origineel is meestal beter)
+ SloRoller is uniek en elimineert heat spots bij indirect grillen
+ Hittebestendige zijplanken
+ KJ heeft net als BGE een topreputatie en is heel groot, bovendien wordt hij in de US vaak als meer Premium gezien als BGE
+ Smoking Dad BBQ ;)
+ Zeepsteen krijgt lovende kritieken
+ Handig onderstel met opslag
+ Aslade
+ Airlift veersysteem
+ Levenslange garantie en betere compatibiliteit wellicht in de toekomst

- Vandaag is ROOD 🔊
- Top Vent: lak bladert af (zou gedeeltelijk opgelost zijn), condensatievocht drupt over dome (makkelijk te reinigen, maar wel extra werk)
- Prijs tegenover VX (in promotie) kan oplopen tot ongeveer 500 euro
- SloRoller krijgt online lovende kritieken, maar ik hoor ook veel tegengeluiden (moeilijk te reinigen, weinig gebruikt, enkel meerwaarde bij langere low&slow cooks)
- Aslade met Slide-Out morst makkelijk as op onderste opberglade (zie video van Noskos)
- Aslade zou ook makkelijker de airflow blokkeren als je ze niet regelmatig leeghaalt, vergeleken met de grotere asbakken van BGE/Bastard
- Wieltjes: durven roesten (is misschien bij alle merken het geval) en vijsjes durven loskomen, las ik bij enkele reviews

Als ik alles overschouw (zonder enige hands-on time natuurlijk), vraag ik me af of jullie de VX ook nog steeds als "middenklasse" zien. Waarin zou dit verschil dan nog zitten? Ik zie persoonlijk bitter weinig redenen momenteel om niet voor de VX te gaan (bij een prijsverschil van 500 euro). Worstcase scenario: als de nieuwe top cap toch niet zo top blijkt, kan hij vrij makkelijk vervangen worden door de allerbeste BGE rEGGulator cap, toch?

Heel benieuwd naar de jullie advies, tips en hands-on ervaringen!
 
Denk dat jij je keuze reeds hebt gemaakt, dat zal na al de commentaren die je hier krijgt hopelijk niet veranderen.

Fiberglass basket kan ook gewoon op je ei. Maar dat je het er liever standaard op hebt zitten begrijp ik.

Waar het grote verschil in zit is de garantie van het product en de wijze waarop problemen worden opgelost. Die is bij BGE fantastisch.

Ja de andere twee hebben veel gadgets, of je daar heel gelukkig van wordt is een tweede maar je hebt in ieder geval de keuze.

Dus ik zou zeggen veel plezier met je VX.
Dat meen ik echt, want je kan er ongetwijfeld heel fijn mee barbecuen net als de andere twee.
 
Bedankt voor je reactie Frits.

Ik merk inderdaad dat iedereen zijn aankoop vurig verdedigt en dat begrijp ik ook helemaal, maar ik probeer alles nog zo objectief mogelijk te bekijken. Het klopt dat de VX top of mind is momenteel, maar dit was de voorbije weken (en misschien morgen) anders. Mijn vizier blijft open voor goede argumenten van BBQ-genoten.

Het argument "Chinese brol" vind ik iets te makkelijk, want ook BGE laat zijn keramiek in Mexico maken, het lageloonland van de US. Waar het meer op aan komt is de kwaliteitscontrole van elk merk en hoelang ze nieuwigheden uittesten voor ze op de markt gebracht worden. Daar heeft BGE wel een flinke streep voor, merk ik. Ook twijfel ik er niet aan dat het NASA-keramiek van BGE het allerbeste is, wat de fijnste temperatuurregeling en opstart mogelijk maakt.

Mijn vraag is alleen of dit bij andere merken écht opvallend minder goed is voor particulier gebruik doorheen alle seizoenen. Zijn er bepaalde zaken totaal niet mogelijk op bijvoorbeeld The Bastard of duurt het gewoon allemaal wat langer omdat het keramiek dat tikkeltje meer warmte vasthoudt (ipv te weerkaatsen)? Gaat de temperatuur bij langere low&slow cooks sterker variëren dat het problematisch wordt om de kamado 's nachts tijdens het slapen onbemand achter te laten? Ik ben vooral op zoek naar dit soort praktische hands-on ervaringen van eigenaars. En stel dat het verschil tussen de "klassieke" Bastards groot was met BGE, geldt dit nog steeds zo voor de VX of hebben ze hier een flinke inhaalbeweging gemaakt?

In het begin was ik inderdaad ook verleid door alle leuke extra's, maar momenteel hecht ik qua features vooral belang aan het verdeelsysteem om direct en indirect tegelijk te grillen, maar elk merk heeft zo'n systeem. Point taken dat Primo met zijn ovale vorm hier het meeste cooking real estate geeft.
 
Op YouTube zijn er verschillende filmpjes over, misschien heb je er wat aan .
 
Bedankt voor de tip, Rdj.
Had deze video gezien (en de vele reacties eronder).

Verschil zit hem vooral in de opstarttijd, maar geloof dat hij de test daarna nog eens opnieuw gedaan had en de verschillen dan kleiner waren.
Daarnaast vermoed ik dat de VX beter is dan de Urban? Dus opnieuw nog eens kleinere verschillen met BGE?
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Terug
Bovenaan Onderaan