Het is ook mijn eerste "echte" kamado. Hiervoor had ik zo'n ding van de action. Echt vergelijkingsmateriaal heb ik dus niet, behalve het voelen en vergelijken in de winkels.
Ik had bij het uitpakken gezien dat 1 van de deflector stones gescheurd was. Netjes binnen 2 dagen een nieuwe gekregen van Bastard. Maar dat is natuurlijk niet specifiek voor de VX.
De 2 schuifjes van de bottomvent kunnen net iets verder open dan een andere kamado maar dat heb ik nog niet echt nodig gehad. Een ander ding waar ik deze nieuwe constructie van verdenk: er is geen weerstand bij het openen en sluiten net zoals een gebogen schuifje, dus de deurtjes staan los in hun behuizing. In theorie kan er dus lucht langs de kiertjes naar binnen.
De topcap.. tja.. na mijn eerste run had ik al gezien dat die niet helemaal afsloot. Er zit wat speling tussen de onderdelen, wat op zich niet erg is en ook niet overkomelijk gezien het materiaal. Dus een flink aantal sessies om die kiertjes dicht te vetten. Maar helaas is me dat niet gelukt. Ik heb zelfs van die care spray gehaald en die cap flink ingebakken in de oven tot er een dikke laag op zat. Maar nog bleef hij lekken. Ik heb daarop de rooktest gedaan voor de filmpjes richting Bastard.
En mijn vermoeden van de deurtjes bleek terecht. Er komt heel minimaal rook uit, dus ook lucht in. Samen met de niet afsluitende topvent blijft er dus trek in de kamado.
Ik heb gisteren van Bastard een nieuw topcap gekregen (ook na 2 werkdagen), de bottomvent was volgens hen niet de oorzaak van het niet doven. Het is ook echt heel minimaal wat daar uit kwam. Ik heb dus gisteren even de nieuwe cap een rooktest gegeven, en dat was een aanzienlijk verschil. Er kwam nu ongeveer net zoveel, of weinig eigenlijk, rook uit als bij de bottomvents. Nu was na een 20 minuutjes de kamado ook al gezakt in temperatuur.
Ik vermoed dat deze topcap na een aantal sessies wel lekker dichtslibt. Dus ik hou het er nu even op dat ik een maandagochtend modelletje topcap had. In ieder geval netjes reactie van Bastard gehad tot nu toe.
Tijdens het bbq-en doet hij verder prima wat hij moet doen. De gebruikte materialen zijn prima, ik vind hem er stoer uitzien. Eigenlijk prima tevreden tot dusver.