BasBQ
Beef en Steak

Spruiten Gratin

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859
1609093683189.png


Spruiten Gratin

Ingrediënten 3/4 personen
60 g spekblokjes/reepjes
500g spruiten
1 sjalot
2 tenen knoflook
Flinke eetlepel tijm
1,5 el olijfolie
250ml slagroom
1 eetlepel mosterd
40g gruyère
70g parmazaanse kaas
40g panko (kort voorgeroosterd)

Recept;
Verwarm de BBQ, mik op 200/210 graden. Temperatuur komt niet zo nauw, als t heter is moet je sneller werken en is het sneller klaar :)

Snij de sjalot in dunne halve ringen, snij de knoflook fijn en pluk/ris de tijmblaadjes
1609093487423.png


Maak de spruiten schoon en halveer ze;
1609093511865.png


Rooster de panko voor (dan wel in de skillet, of in een pannetje). Niet te donker;
1609093540249.png


Rasp de kazen en meng alvast.

^^ hierboven is allemaal ruim van te voren te doen.
1609094138317.png


Verhit een skillet op de BBQ.

Zodra deze heet is, voeg de spek toe. Bak even uit.
Voeg de sjalot knoflook en tijm toe met wat olijfolie. Bak kort aan en voeg daarna de spruiten toe. Roer kort door.
1609093581268.png

1609093610629.png

Deksel dicht, bak even lekker door maar nog niet helemaal gaar.


Roer de mosterd door de slagroom en voeg zout en peper toe. (Denk aan het zout in de spek en kaas!)

Voeg dit slagroom mensel toe aan de spruiten.
Roer door, en voeg daarna beide kazen toe. Roer door tot goed verdeeld.
1609093638263.png

Top af met de voorgeroosterde panko.

Zet indirect en laat de slagroom inkoken en de kaas smelten. (Ongeveer 30-40 minuten)
1609093663728.png

Zodra hij bubbelt in het midden van de skillet moet hij er wel zijn.

Laat even kort afkoelen zodat het geen gesmolten lava is, maar eet het wel warm.

1609093683189.png


Er is geen smakelijke foto van de maken als het op het bord ligt, maar ach, hier istie;
1609093713097.png


Eet smakelijk!


Credit where credits due, dit geweldige recept kom van het bedrijf ATBBQ uit Amerika.
Chef Tom heeft dit recept HIER uitgeschreven en in een youtube filmpje geplaatst (hieronder).
Ik heb enkel de maten wat naar onze maten omgerekend, kaas wat ruimer genomen en het kruidenmengsel vervangen voor zout en peper.


Ps. wij hebben de spekjes apart gebakken en later toegevoegd omdat we een vegetariër aan tafel hadden.
 
OMG dit wil ik zo graag maken. Ik moest zelfs even naar de keuken om een paar knabbelstokjes te pakken. Want ik had direct het water in de mond staan. Top
Dit ga ik dus zsm maken baas
 
Oei, dat is een leuk recept! Ga ik zo snel mogelijk maken. Dank!

groeten van Robert
 
Nu ben ik een echte spruitjesliefhebber, als enige hier thuis.
Maar bij dit gerecht loopt het water bij ons beide uit de mond.
Dit zou zo maar eens een blijvertje kunnen worden.
Deze gaan we snel maken, bedankt voor het delen
 
Mooi uitgevoerd zeg, ziet er heerlijk uit!

Briljant recept ook:
Temperatuur komt niet zo nauw, als t heter is moet je sneller werken en is het sneller klaar :)

Geweldig!
 
Dit vind ik een schitterend recept🤩 ik ben geen liefhebber van spruitjes maar op deze manier moeten ze gewoon lekker zijn🤔 spruitjes zijn heel gezond en ik heb ze al op verschillende manieren geprobeerd maar nooit echt "het ultieme recept" gevonden. Deze week nog staan ze op het menu.
Die laatste foto ziet er echt wel smakelijk uit😜
 
Echt stuk voor stuk leuke berichten om te lezen jongens en dame! :)
Maakt het weer de moeite waard om te vertalen, te wegen en de foto's te maken en te plaatsen!!
Hopelijk gaat het smaken @Jet !
 
Lees het nu pas, maar wat een tof recept.
Die gaat zeker gemaakt worden.
Dank voor het delen en de moeite die je ervoor genomen heb.
 
"Thnx sandyman" is dat alles aan reactie 🤷‍♀️ vond je ze echt lekker of stiekem toch niet 🤔 de foto's zien er heel erg smakelijk uit.
 
OMG wat was dit een heerlijk maal zeg. Mijn dochters waren er beide helemaal weg van. De oudste vond het zo lekker dat ze het ook voor d’r verjaardag wil eten hahaha. Ik heb het wel iets anders moeten maken ivm ontbreken van een grote gietijzer pan. De spruitjes zijn dus even 3min in de stoomoven geweest (van die heerlijke kleine spruitjes). De anderen ingrediënten zijn wel in het pannetje gegaan. En daarna in een ovenschaal gemixt en met een laagje extra kaas en Panco in de BBQ gegaan.
Verder had ik een mooi stukje Picanha er bij. En wat truffel aardappellen. OMG het leek wel weer even kerstfeest

IMG_7604.jpg


IMG_7608.jpg


IMG_7609.jpg


IMG_7607.jpg


IMG_7610.jpg


IMG_7611.jpg


@SandyMan bedankt voor het delen van dit lekkere recept kerel. Deze gaat dus vaker op tafel komen zo als je wel begrijpt
 
Ja, dit is echt een superrecept, echt heerlijk, volgende keer ga ik er een klein beetje nootmuskaat bij doen en ipv slagroom creme fraich gebruiken.
Die laatste vinden wij wat frisser dan slagroom, mischien wordt hij dan nog lekkerder..........................Kan dat, nog lekkerder??:giggle:
Het is in ieder geval een blijvert!!!
 
hier maar eens wat gaan schuiven in de planning om een plaatsje vrij te maken voor dit gerecht.
met al die lovende reacties hier maar eens naar voren halen. heeft nu wel lang genoeg geduurd
 
Schitterende foto's Bram🤩 en er zullen denk ik niet veel kinderen zijn die spruitjes willen eten op hun verjaardag 😁

hier maar eens wat gaan schuiven in de planning om een plaatsje vrij te maken voor dit gerecht.
met al die lovende reacties hier maar eens naar voren halen. heeft nu wel lang genoeg geduurd

Dit moet je gewoon maken Rick, het is zo lekker, voor aankomende week staan de spruitjes weer op het boodschappenlijstje 😜
 
Schitterende foto's Bram🤩 en er zullen denk ik niet veel kinderen zijn die spruitjes willen eten op hun verjaardag 😁
Precies wat ik dacht!

@Bram echt fijn dat je het geprobeerd hebt en zo'n mooi resultaat!
Dochterlief spruitjes op haar verjaardag, Vaderlief een mooie skillet om het in te maken voor zijn verjaardag? ;)

Ik ben echt zo blij dat dit hier een succes is 🥰
Al die reacties, wordt ER HELEMAAL EMOTIONEEL VAN
giphy.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan