BasBQ
Beef en Steak

Speksteen

Daarom zoeken veel mensen in de VS bij yard sales naar oud gietijzer. Vroeger waren er merken die heel glad gietijzer maakten. En dan heb je dus een veel mooier oppervlak.
 
Daarom zoeken veel mensen in de VS bij yard sales naar oud gietijzer. Vroeger waren er merken die heel glad gietijzer maakten. En dan heb je dus een veel mooier oppervlak.
Dit is dus ook de reden dat mensen de bodem van hedendaagse pannen schuren?
 
Dit is dus ook de reden dat mensen de bodem van hedendaagse pannen schuren?
Da's een klusje wat ik ook maar uit blijf stellen. Heb een gietijzeren pan gekregen met de structuur van een granollen muur. Klein beetje structuur prima, maar er zijn grenzen. Maar vind het zonde om m weg te doen. binnenkort toch maar eens een paar uurtjes aan spenderen dan heb ik er de rest van m'n leven plezier van.
 
Dit is dus ook de reden dat mensen de bodem van hedendaagse pannen schuren?
Inderdaad. Voor mij is het ook een reden om betere merken zoals Lodge te kopen. Die zijn al een stuk gladder. En ik heb laatst een aantal zwarte Le Creuset pannen gekregen. Mijn rode vond ik een beetje zonde om op het rooster te zetten. Maar de zwarte zie je niet zoveel aan als je dat doet dus dan doet het minder pijn 😂
 
Inderdaad. Voor mij is het ook een reden om betere merken zoals Lodge te kopen. Die zijn al een stuk gladder. En ik heb laatst een aantal zwarte Le Creuset pannen gekregen. Mijn rode vond ik een beetje zonde om op het rooster te zetten. Maar de zwarte zie je niet zoveel aan als je dat doet dus dan doet het minder pijn 😂
Die van Le Creuset zijn zelfs geëmailleerd toch!?
Ik heb afgelopen week mijn eerste gietijzeren pan binnen gekregen, geëmailleerd, en verbaasde mij al dat het niet glad was.

Volgens mijn boeren verstand zou de emaille een deel van de oneffenheden moeten verdoezelen toch?
 
Ja, die van Le Creuset zijn geëmailleerd en als een spiegel.
 
Iemand inmiddels al iets meer ervaring met de soapstone? Ben toch wel voornemens om hem op mijn kerstverlanglijstje te zetten. Was voornemens om gietijzer te vragen, tot ik 2 weken geleden een video van Smoking Dad zag. Die had hem, samen met de Joetisserie, op een gedeelde 1e plek staan met beste accessoires.
 
Heb hem juist voor de 1ste keer gebruikt.
Duurt heel lang voor dat die warm is.
Heb de kj3 nog niet zo lang. Nog maar 2 keer gebruikt. Dus het kan ook zijn dat ik het verkeerd doe.

Maar eens dat hij warm is werkt wel goed. Geen idee of de smaak beter is dan op een rooster.....
Nog wat meer testen
 
Ik heb hem nog niet maar zou hem wel graag willen.

ik denk wel dat je met een gietijzeren rooster wat veelzijdiger bent.
 
Zoals ik eerder al schreef, ja het duurt langer om een speksteen/soapstone op temperatuur te krijgen tov gietijzer. Je moet het ook niet te hard doen anders kunnen ze barsten.
En heb het idee dat het minder afkoelt wanneer ik er een koud (soms zelfs bevroren) stuk vlees op gooi. Oppervlak is ook super glad wat fijn is bij smash burgers. Maar je moet ook niet te hard schrapen met plamuur mes of spatel om geen krassen te maken in het toch wat zachte steen al kan het wel wat hebben hoor.
Verder geen (of heel weinig) verschil in resultaat met het vlees wat er af komt.

Ik gebruik geen gietijzeren plancha meer, alleen de soapstone omdat het glad is en geen gietijzer maar steen, dus roest niet wanneer ik 'm buiten laat liggen.

En wat schoonmaken na gebruik wanneer ie nog warm is de ergste troep er met een plamuurmes eraf schrapen en volgende keer omdraaien zodat het er verder af fikt direct boven de hete kolen.
 
Voor mij blijft dit toch ook nog een vraagteken. Als er geen verschil is met de plancha, dan is het mss toch niet de moeite. Thans mijn dealer zweert erbij. Maar steek dat geld dan liever in een potje voor als de gasBBQ het begeeft voor een 2de kamado :ROFLMAO:
 
Hij ligt hier (nog steeds) in de doos op me te wachten :ROFLMAO:
 
Heb hem vandaag in de KJ gelegd en er drie ribeyes van de forumsponsor opgelegd.
Die ribeyes had ik eerst een dry brine van 4 uur met NOSKOS the Steak gegeven.
Speksteen langzaam naar 325°C verwarmd, op de helft even een vet doekje erover gehaald bij wijze van seasoning. Niet dat dat nodig is denk ik, maar de steen ziet er dan wel meteen mooier uit.

DE2D27BD-311D-4351-AF71-C4060C65FAC0.jpg


Toen hij goed door gewarmd was, de steaks erop.


IMG_1129.JPG


Het eindresultaat, een mega korst erop! Ik denk de beste korst op een steak tot nu toe!

IMG_1132.jpeg


Ik ben erg tevreden! En het grote voordeel is dat ik hem niet meteen schoon hoef te maken of bang hoef te zijn dat hij misschien verroest 😉
 
Poh, ik wou al een speksteen, nu wil ik hem helemaal.

Nog even in dubio of het eerst de speksteen of rotisserie wordt.
 
Spit heb ik al in meervoud 🙈
 
Ik heb mijn vaste Weber en één die ik heb gekregen om te testen. Dus er is niets over ;)
 
Heb hem vandaag in de KJ gelegd en er drie ribeyes van de forumsponsor opgelegd.
Die ribeyes had ik eerst een dry brine van 4 uur met NOSKOS the Steak gegeven.
Speksteen langzaam naar 325°C verwarmd, op de helft even een vet doekje erover gehaald bij wijze van seasoning. Niet dat dat nodig is denk ik, maar de steen ziet er dan wel meteen mooier uit.

2 vraagjes:
- Met wat heb je de temperatuur gemeten?
- Denk je dat je met gietijzer het zelfde resultaat kan bereiken? Ik denk persoonlijk van wel. Misschien klein voordeel voor speksteen dat door de massa minder afkoelt wanneer je er een koud stuk vlees op gooit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan