BasBQ
Beef en Steak

Spaakhammetje met extra uitdaging; With a bone

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.623
Ik dacht zo eens ff om spaakhammetjes te maken. Zit een knook in dus is prima voor deelname aan de fotogame van februari.
Zo gezegd, zo gedaan. Bij de slager spaakhammetjes besteld.
Kom ik thuis, zit er nog een andere groot stuk spiervlees uit de kuit aan. Je kunt dit afsnijden maar ook de uitdaging aan gaan om dit samen te garen.
Dus twee bones met grotere stukken vlees klaar gemaakt.

Vliesen en overtollig vet verwijderd. Kijken met ontvliezen dat de spierdelen niet van elkaar vallen.
Vervolgens de stukken in een rub van bbq kruiden, aangevuld met knoflookpoeder, gerookte paprika en peper gezet.
Na het rubben lichtjes ingesmeerd met olijfolie en een nacht in laten trekken.

IMG_4394.jpg
IMG_4397.jpg


De Q klaar gemaakt voor indirect roken met appelhout. Roostertemp 105 - 110 C. Rustig laten 2,5h liggen tot een kern temp van 72 C.
Halverwege een keertje omgekeerd, gedraaid en nog een blokje hout toegevoegd (buren ook blij). Na 2,5 uur goed te prikken.

IMG_4149.jpg
IMG_4153.jpg


Daarna afgelakt met een standaard BBQ saus aangevuld met kruiden en olijfolie. Door laten garen tot een kern temp in het dikke stuk van 82 C. Een paar keer in beide stukken temp gemeten. (dunne deel moet immers niet te droog worden).

IMG_4157.jpg


Zaterdag al de aardappeltjes gerookt voor de gerookte aardappelsalade. Vandaag de kleine Q voorzien van wat wintergroenten, uitjes en wat knoflook

IMG_4398.JPG
IMG_4155.jpg


Vervolgens een kleine presentatie voor de fotoshoot gemaakt. Dit is toch niet mijn dingetje..... Het was al weer te laat om zonder flitser te werken.

IMG_4158.jpg
20210221_172128.jpg


Grote spier doorgesneden. Dit is voer voor een porky anatoom. Wat een bundeltje van verschillende spiertjes.
Dit verklaart ook de zachtheid van de priktest in 1 richting.

IMG_4164.jpg


Tja en dan begint het. Beide vleesdelen separaat van elkaar gesneden. De grote spier in dunne plakjes op de draad. Is goed te eten, mals en niet droog. Enkele graadjes langer garen was wellicht beter geweest. Het overige deel van is mooi gaar, laat zich prima snijden en zeker niet te droog. Smaak met rook, kruiden en glaze is prima. Evenals de gerookte aardappelsalade met de groenten.

En dan, this is the end,

IMG_4168.jpg
 
Mooie stukken vlees, en presentatie
Zal gesmaakt hebben
 
Dat ziet er weer heerlijk uit Peter. Wat een fijne plaatjes TOP.
Dat moet echt smullen geweest zijn. En zo te zien ook lekker buiten kunnen eten, Wat wil je nog meer
 
Dat moet smullen geweest zijn. Leuke reportage!
 
Je hebt er wel een waar koningsmaal van gemaakt, en tja die foto’s maken voor die wedstrijd ik heb ook net die feeling niet, dan maar iets in de trend van mee doen is belangrijker dan.....
 
prachtig plankje eten, alles van de q
is er weer eentje van niveau Peter.
lekker man. Had graag een plankje mee gegeten
 
Zalige plaatjes Peter, ik heb zelf ook een paar keer oerhammetjes geprobeerd maar ik krijg ze alleen met stoven in een vloeistof als bier lekker mals. Zo te zien is het jou prima gelukt... veel succes met deelname aan de wedstrijd deze maand!
 
WoW Peter ! Mooie plank heb je daar opgemaakt. Heerlijke plaatjes weer!
had best een vorkje mee willen prikken !
 
prachtig plankje eten, alles van de q
is er weer eentje van niveau Peter.
lekker man. Had graag een plankje mee gegeten
Het plankje heb ik nog. Wil je wel een stukje afzagen. Is redelijk hard. 😉
 
Dat ziet er mooi en lekker uit hoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan