Had al vaak filmpjes en topics gezien over smash burgers, maar ik heb ze zelf nog nooit gemaakt.
Afgelopen zondag was het dan ook hoog tijd om een aantal burgers te gaan maken.
De summit kamado opgestart en de lodge bakplaat goed voorverwarmd op zo'n 175-200 graden.
Naar het recept van Noskos heb ik balletjes van 60gr rundergehakt klaargemaakt en vervolgens kon ik aan de slag.
Broodjes eerst op de bakplaat, natuurlijk ingesmeerd met roomboter. Daarna kon het smashen beginnen.
Na het smashen, peper en zout op de ene kant. Broodje insmeren met de burgersaus. Burgers flippen en plakje kaas op 1 van de burgers.
Korstje laten ontstaan en dan stapelen maar en op het broodje doen.
Heb de burgers gewoon 1 voor 1 gemaakt (2 gehaktballen per keer zeg maar).
Er passen waarschijnlijk wel 4 of zelfs 6 patties per keer op, maar dat is iets voor een volgende keer om mee te experimenteren.
Resultaat was een heerlijke hamburger en dit smaakte erg goed. Voor herhaling vatbaar dus!
Wat ga ik de volgende keer doen:
DE plaatjes:

Afgelopen zondag was het dan ook hoog tijd om een aantal burgers te gaan maken.
De summit kamado opgestart en de lodge bakplaat goed voorverwarmd op zo'n 175-200 graden.
Naar het recept van Noskos heb ik balletjes van 60gr rundergehakt klaargemaakt en vervolgens kon ik aan de slag.
Broodjes eerst op de bakplaat, natuurlijk ingesmeerd met roomboter. Daarna kon het smashen beginnen.
Na het smashen, peper en zout op de ene kant. Broodje insmeren met de burgersaus. Burgers flippen en plakje kaas op 1 van de burgers.
Korstje laten ontstaan en dan stapelen maar en op het broodje doen.
Heb de burgers gewoon 1 voor 1 gemaakt (2 gehaktballen per keer zeg maar).
Er passen waarschijnlijk wel 4 of zelfs 6 patties per keer op, maar dat is iets voor een volgende keer om mee te experimenteren.
Resultaat was een heerlijke hamburger en dit smaakte erg goed. Voor herhaling vatbaar dus!

Wat ga ik de volgende keer doen:
- Volgende keer ga ik op zoek naar rundergehakt met misschien wat meer vet. Dit was mager rundergehakt uit de supermarkt. Volgende keer even langs de slager.
- Of misschien half-om-half proberen (iemand daar ervaring mee?).
- Ik heb deze keer het gehakt niet gekruid, misschien dat nog een keer proberen?

DE plaatjes: