BasBQ
Beef en Steak

Smash burgers

 
 
 

Zaagmans

Stoker
Berichten
371
Had al vaak filmpjes en topics gezien over smash burgers, maar ik heb ze zelf nog nooit gemaakt.
Afgelopen zondag was het dan ook hoog tijd om een aantal burgers te gaan maken.

De summit kamado opgestart en de lodge bakplaat goed voorverwarmd op zo'n 175-200 graden.
Naar het recept van Noskos heb ik balletjes van 60gr rundergehakt klaargemaakt en vervolgens kon ik aan de slag.

Broodjes eerst op de bakplaat, natuurlijk ingesmeerd met roomboter. Daarna kon het smashen beginnen.
Na het smashen, peper en zout op de ene kant. Broodje insmeren met de burgersaus. Burgers flippen en plakje kaas op 1 van de burgers.
Korstje laten ontstaan en dan stapelen maar en op het broodje doen.

Heb de burgers gewoon 1 voor 1 gemaakt (2 gehaktballen per keer zeg maar).
Er passen waarschijnlijk wel 4 of zelfs 6 patties per keer op, maar dat is iets voor een volgende keer om mee te experimenteren.
Resultaat was een heerlijke hamburger en dit smaakte erg goed. Voor herhaling vatbaar dus! (y)

Wat ga ik de volgende keer doen:
  • Volgende keer ga ik op zoek naar rundergehakt met misschien wat meer vet. Dit was mager rundergehakt uit de supermarkt. Volgende keer even langs de slager.
  • Of misschien half-om-half proberen (iemand daar ervaring mee?).
  • Ik heb deze keer het gehakt niet gekruid, misschien dat nog een keer proberen?
Tips en tricks zijn welkom ;)


DE plaatjes:





 
Heerlijke burgers. Mooie grill plaat, dat maakt het wel wat makkelijker
 
Schuif maar door! 🤤
Wat betreft het gehakt, het kan allemaal! Mager zou ik niet voor kiezen.
In de buurtsuper waar ik in de slagerij heb uitgeholpen als bijbaantje hadden we ook hamburgers van varkensvlees of HOH, en die zijn voortreffelijk 👌🏻
 
O.a. Voor de smash burgers overweeg ik om een gehaktmolen aan te schaffen zodat ik zelf het vet wat ik overhoud van het trimmen van vlees makkelijk door gehakt kan mengen.

Door jouw post heb ik gelijk weer zin in smash burgers.
 
Ik gebruik altijd half om half van de super en dat werkt prima. Die worden niet zo droog.
Heerlijke burgers!
 
Lekker man! En wat een machtig mooie grillplaat zeg!

Hier bestel ik vaak bij lokale slager, 80/20 gehakt (als in vlees/vet verhouding). Mocht je de super willen aan doen, komt mager rundergehakt het beste in de richting. Zit je rond de 16 a 18% dacht ik.
 
Dat ziet er goed uit!
 
Dat extra vet heb je wel nodig hoor. Ik heb altijd 80/20 voor mijn smashburgers.
 
Lekker hé. Ik neem gewoon het rundergehakt dat er ligt en nog nooit de indruk gehad dat er te weinig vet in zat. Mss toeval, ofwel maakt het voor ons niet uit.

Zelf doe ik wel het lookpoeder, peper en zout al in het gehakt voor dat ik de ballen rol. Dus geen gedoe achteraf.

Zalige burgers zijn het.
 
Dank voor de tips!
De kruiden ga ik de volgende keer door het gehakt mengen, eens kijken of dat beter bevalt.

De grillplaat is de Lodge Pro 50cm. Past prima zo op de Summit Kamado ;-)
 
Maar meteen een grillplaat gekocht want die burger wil ik snel gaan maken.



1632234146441.png
 
Oe.. dat ziet er geweldig uit. Die burgers staan zeker op mijn verlanglijst om snel een keer te gaan maken.
 
Lekker hoor zulke burgers!!
 
Bij Amazon. Ook zo'n brede hamburger flip spatel meebesteld.
 
Het ‘normale’ rundergehakt van de supermarkten bevat zo’n 19-20gr vet per 100gr. Dus 19-20%. Prima geschikt qua verhouding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan