BasBQ
Beef en Steak

Sateh Babi/Ajam (= varkensvlees/kippenvlees)

Ook hier afgelopen zondag weer op de Q vlgs origineel DanBras familierecept!
Geweldig lekker!

danbras_zpsbd96d519.jpg
 
Zeer smaakvol. En aangezien we ze vanavond hebben gegeten, ziet het er op de foto nog lekkerder uit.
 
Als kwart pinda herken ik je basisrecept uit mijn oma's familiekookboek.
Met deze sat?marinade succes verzekerd.  :)

Overigens gebruiken wij simpel kipfilet en hamlappen voor het vlees en geen dure varkenshaas of ossenhaas oid.
 
Edwin16872 zei:
Overigens gebruiken wij simpel kipfilet en hamlappen voor het vlees en geen dure varkenshaas of ossenhaas oid.
Weet het niet zeker maar geloof dat deze marinade ook ooit begonnen is met een basis uit de Indo-kookbijbel oftewel de Keiner :)
Wat betreft vlees heb je gelijk; hier wordt ook geen varkenshaas o.i.d. gebruikt. De Sateh Babi wordt gemaakt van procureur (het all-purpose vakrensvlees ;) ) en de Sateh Ayam van kippendij (zonder vel). Veel lekkerder en minder droog omdat er tenminste nog wat vet in zit en daarnaast veel goedkoper.
 
@danbras je hebt helemaal gelijk, dat boek had mijn moeder weer van me oma gekregen en is weer aangevuld met eigen familie recepten. Dit zijn meestal kleine varianten op de basisrecepten. Selamat makan.
 
Edwin16872 zei:
@danbras je hebt helemaal gelijk, dat boek had mijn moeder weer van me oma gekregen en is weer aangevuld met eigen familie recepten. Dit zijn meestal kleine varianten op de basisrecepten. Selamat makan.
Haha...hier ook. Ik heb de Keiner van mijn Oma hier liggen en die is helemaal vol gekrabbeld met onleesbare aanpassingen op de recepten in het boek. Gelukkig hebben mijn ouders hun aanpassingen zelf wel leesbaar gedocumenteerd en hier heb ik dan weer naar eigen smaak mijn aanpassingen op gemaakt :D
Selamat Makan!
 
Ik ga vandaag ook eens even aan de slag met dit recept want zowel mevr. N als ik waren afgelopen zondag erg onder de indruk van deze sateetjes.

Nu eerst eens kijken waar ik zo gauw palmsuiker vandaan kan halen.
 
Nosmo zei:
Nu eerst eens kijken waar ik zo gauw palmsuiker vandaan kan halen.
Hier lokaal bij de Toko te koop, zal bij jou dan ook wel zijn Piet.
 
Nosmo zei:
Nu eerst eens kijken waar ik zo gauw palmsuiker vandaan kan halen.
Piet, als je bruine suiker hebt dan is dit ook prima. Nog sterker, de satehs van afgelopen weekend waren met bruine suiker gemaakt ipv palmsuiker :)
 
Ze waren lekker, goedgekeurd door de familie N, dus dit gaan we vaker maken.

Het was eenvoudig om aan palmsuiker te komen, de toko had ruime keuze!
 
Goed om te horen dat het gesmaakt heeft! :)
 
Ik zie dit recept nu voor het eerst op internet.
Wel lachen zo maak ik hem ook al jaren, precies hetzelfde! Echt een geweldige marinade is dit. :p
 
Ramon076 zei:
Ik zie dit recept nu voor het eerst op internet.
Wel lachen zo maak ik hem ook al jaren, precies hetzelfde! Echt een geweldige marinade is dit. :p
Danny! We hebben een verloren familielid van je gevonden =))
 
Haha....tja, het origineel zoals in de TS vermeld komt volgens mij (voor een groot deel) uit de Indische receptenbijbel de Keijner. Dus dat er meerdere familierecepten zijn die hier op gebaseerd zijn verbaasd mij niets :)

Maar in het verhaaltje staan ook een aantal kleine aanpassingen die ik zelf maak en die wijken dus weer af van het 'standaard'-recept ;)
 
Na het grillen van de sateh is het ook lekker om, voordat je de pindasaus er overheen doet, ze eerst te dopen in een mengsel van kecap en rawit. Uiteraard is dit pedis (heet), maar zorgt in combinatie met de sateh saus voor een heet-zoete deken.

Het recept van Danny kan ik beamen als mede-Indo!
 
Heb de sat? ook eens geprobeerd, en de smaak was heerlijk!! Heb alleen kipfilet gebruikt, had deze nog liggen en had geen dijen meer.
y9e5uba5.jpg

9apugaba.jpg
 
Tis zeker al lang op....zo niet...stuur maar op hoor!
 
Helaas, postzegels op, dan maar zelf opeten
 
Een vraag; heb net kippendijen in deze marinade gezet en vraag me af, kun/mag je de marinade die achterblijft in de schaal nadat je het vlees op de bbq legt, daarna opkoken en gebruiken om te moppen of is dat niet aan te raden ivm kruisbesmetting rauwe/gare kip? In andere recepten zie ik het wel eens gebeuren maar vroeg het me af!!
 
Ja hoor, even doorlaten koken en dan kun je het gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan