BasBQ
Beef en Steak

Sateh Babi/Ajam (= varkensvlees/kippenvlees)

En naast leuk ook nog eens vele malen lekkerder dan kant-en-klaar voorverpakte kroepoek, o.v.b dat je uiteraard goede (= meestal de duurdere) kroepoek bakt.
En dat spul van de afhaal-Chinees mag de naam kroepoek eigenlijk niet eens hebben :)
 
DanBras zei:
Goed te horen dat iedereen het lekker vond :)
In totaal maar 25 satehs over en aangezien er tegen de 110 waren om mee te beginnen, is dat zeker minder dan verwacht. Ook gezien al het andere lekkere eten wat er beschikbaar was.
Danny, ik heb ze niet kunnen/mogen proeven...zal ik je even via PM mijn prive adres geven? Kan ik ze alsnog proeven! Verzendkosten voor mijn rekening  :)
 
en jaaaaa....deze ook op het todo lijstje.....teveel lekkers om niet te maken :)
 
Kees, het kleine hulpje/manneke wat je gisteren bij je had was TOP! (eventjes off-topic maar toch melden  :))
 
RedFox zei:
Danny, ik heb ze niet kunnen/mogen proeven...zal ik je even via PM mijn prive adres geven? Kan ik ze alsnog proeven! Verzendkosten voor mijn rekening  :)
Haha....helaas Geert, het restant is inmiddels op en is vandaag opgepeuzeld door mijn vrouw, mijzelf en twee kleine piranhas die ik hier in huis heb :)
Maar het familierecept is inmiddels gepost en geen 'geheim' meer, dus je kan de smaak zelf makkelijk reproduceren. Ter extra info; mijn satehs zijn voor de meeting dit keer 36 uur in de koelkast gemarineerd.

Je ribbetjes waren trouwens fenomenaal.....geloof niet dat ik eerder zulke goede ribbetjes heb gegeten. Zag ik het goed op de foto's dat je ze met Blues Hog afgelakt hebt?
 
Hi Danny, ik zal zeker het recept gaan inzetten!
En ja inderdaad, de ribbels waren afgelakt met Blues Hog Sauce.
Ik weet niet van welke slabben je hebt gesnoept, ik had 8 slabben met Butt Rub en 8 slabben met Plowboys Yardbird.
De Burr Rub is eigenlijk een beetje te spicy, maar sommigen gaan juist daarvoor.
Onze kinderen, kleinkinderen en ook menigeen gisteren gave/geven de voorkeur aan de wat mildere Plowboys Yardbird.
 
Ik heb geen idee Geert welke ik geproefd heb. Tini kwam op een gegeven moment bordjes rondbrengen en hier heb ik er eentje van gekregen. Er zat voor zover ik weet geen piitige smaak in, dus ik ga er maar vanuit dat ik de milde versie heb gekregen. Smaakte iig zeer goed!!

Heb van Martijn ook een potje Blues Hog in ontvangst mogen nemen naast een tweetal rubs (Butt Rub en Todd's DIRT). Ga zeker deze saus ook op mijn ribs proberen :)
 
Emiel, jullie hadden nog een erg lange trip voor de boeg naar Assen.
Hopelijk beetje christelijke tijd thuis in Assen gisteren.
gr
Geert
 
Geen dank Emiel, ik heb ze volgens mij regelmatig langs zien komen en dat is al dank genoeg :)
 
DanBras zei:
Geen dank Emiel, ik heb ze volgens mij regelmatig langs zien komen en dat is al dank genoeg :)
Danny, ik heb ze gisteren voor het eerst gemaakt volgens jouw recept!
In 1 woord: geweldig van smaak!!
Heb mooie verse varkenshaas gebruikt en omdat maar een uurtje of 4 tijd had voor het marineren heb ik het proces wat versneld door even de FoodSaver vacumeermachine in te zetten.
Bedankt voor het delen nogmaals  ;)
De sateh was zo lekker dat ik geen foto heb van op de Q.... :)

Alle ingredienten, de slaolie van het recept vervangen door pinda olie zoals door Danny beschreven
sateh1_zps326cc28e.jpg


even versneld marineren, wat goed lukte!
sateh2_zps53730999.jpg


op de foto rechtsboven zie je de stokjes volgens Danny's recept
sateh3_zps790f778e.jpg
 
Goed te horen dat het je goed gesmaakt heeft Geert! :)

Werd het met varkenshaas niet te droog? Hoewel het familierecept altijd al gebruik maakte van schouderkarbonade/procureur, zijn we op een gegeven moment het ook met varkenshaas gaan proberen. Alleen omdat we resultaat over het algemeen minder vonden, zijn we weer terug gegaan naar procureur.
 
Het was absoluut niet te droog, degenen die ervan mee snoepten zeiden nog nooit zo malse en smaakvolle sat? te hebben gegeten. (en ik gaf ze geen ongelijk, vond dat zelf ook)
Ik zal ook wel eens met procureur proberen, maar vooralsnog heb ik nog paar kilo varkenshaas hier liggen (geen kophaas, maar middenstuk).
Klein schoonheidsfoutje had ik wel gemaakt bij de marinade: toen alles in de vacuum zak zat merkte ik dat ik de zwarte peper had vergeten.
Heb dat niet vermeld, dus niemand heeft het gemist en ik ben benieuwd hoe het volgende keer zal smaken als da er ook bij in zit.
Verder is het begrip "scheutje" (pinda)olie en citroensap ook rekbaar, ook die variabelen nog uitproberen. Hoeveel ml kieper jij erbij Danny?
En waarom heb je deze pinda olie de slaolie laten vervangen?
 
Een klein beetje peper over satehs als ze al op stokjes geregen zijn, doet ook wonderen Geert :)

Wat betreft de hoeveelheden olie en citroensap is het echt uit de losse pols. Als ik moet gokken dan zou ik zeggen voor de olie tussen de 1-2 eetlepels en de citroensap 1 eetlepel. De citroensap heeft een dubbelfunctie, want naast het frisje in de marinade maken de zuren het vlees ook malser. Vandaar dat ik een marinadetijd van 24 tot bij voorkeur 48 uur hanteer. Varkenshaas is natuurlijk al een stuk malser dan procureur, dus daar zal het niet echt verschil voor uitmaken.

Waarom ik de sla- cq. zonnebloemolie vervangen heb door arachide-/pindaolie is puur een onderbuik gevoel. In de Aziatische en dus ook Indonesische keuken wordt heel veel pindaolie gebruikt. Het leek mij daardoor een meer authentiek ingredi?nt dan sla-/zonnebloemolie. Qua smaak zijn het allemaal vrij neutrale oli?n dus daar heeft het m.i. geen effect op. Pindaolie op zich heeft wel een hoger verhittingspunt dan sla-/zonnebloemolie, maar in deze marinade heb je daar geen profijt van door de zoete ketjap en suiker die er ook in zit.
 
Bedankt voor het aanvullend commentaar Danny!
 
Bij mij gaan deze al door het leven als 'danbras' sateh. Komt hier nie meer wat anders in 8)
 
maroc zei:
Bij mij gaan deze al door het leven als 'danbras' sateh. Komt hier nie meer wat anders in 8)
;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan