BasBQ
Beef en Steak

Sateh Babi/Ajam (= varkensvlees/kippenvlees)

En temperatuur een stuk hoger dan 120, anders duurt het een stuk langer voordat de Q weer op grill temp is voor het directe deel.

Ik heb geen idee hoe heet ik mijn Q heb, maar gebaseerd op ervaring zou ik zeggen dat ik deze zeker op 160 heb gedurende het indirecte deel. Op het moment dat de satehs gaar zijn, daarna nog even in kleine hoeveelheden direct boven de kolen. Met het directe moet je er goed bij blijven en regelmatig draaien, want door de suikers in de marinade verbrand het heel snel.

Als je de kip niet al te groot hebt gesneden zoals wij doen (grofweg 15 stokjes uit 500 gram, 30 stokjes uit een kilo, ??n gemiddelde kippendij in pakweg 9 blokjes gesneden), dan kan je als je erbij blijft staan de sateh ook alleen direct doen. Uiteraard kan je dan alleen kleine hoeveelheden tegelijk klaar maken, maar als je voor 4 personen 3 stokjes pp wilt hebben dan zou dat best kunnen. Wil je er niet bij blijven en/of grotere hoeveelheden klaar maken, dan is eerst indirect inderdaad het handigst.

Over iets meer dan 3 weken ga ik rond de 900 stokjes sateh maken voor het Midzomer Bier & BBQ festival in Hillegom. Hier probeer ik eerst een kleine voorraad indirect te maken en dan op het moment dat de bestellingen lopen gaan ze direct. Dat gezegd hebbende, als het heeeeel erg druk wordt en ik geen tijd meer heb om eerst indirect te doen, dan gaan ze alleen direct en dan moet ik als een gek de satehs blijven draaien. Hier heb ik een grote slagersgrill voor en dan liggen er per keer een stuk of 60 satehs op. Als ik dan klaar ben met ??n keer draaien, dan kan ik meteen weer aan het begin opnieuw beginnen met draaien en dit herhalen totdat ze klaar zijn. Dus het kan wel als je er maar bij blijft  :D
 
Vandaag sat?tjes gemaakt recept iets aangepast, ik heb een lente-ui toegevoegd bij de marinade.

Nog ff garen en dan lekker genieten.

c142177eab5706c74f20da1e158a36ee.jpg
 
dat ziet er goed uit. zelf in alle feestgedruis vergeten een foto te maken . weet zeker dat ik me aan het recept gehouden heb en vlees heeft 36 uur in marinade gelegen. vlees was heerlijk mals maar ik vond de smaak erg vlak. toch iets verkeerd gedaan denk ik
 
Ziet er goed uit!  :)
Over het vlakke van de smaak kan ik weinig zeggen. Kan aan verschillende dingen liggen of deze marinade ligt je persoonlijke smaak mogelijk wat minder.

Wel een puntje van aandacht zoals wij altijd grotere hoeveelheden maken; als wij bv. 3kg sateh marineren dan doen we nooit het recept x6 en gooien dat bij elkaar, maar we maken dan echt 6 aparte zakjes marinade en marineren de sateh volgens recept per 500gr. In uitzonderlijke gevallen (wanneer we bv. geen kleine ziplock zakjes meer hebben) willen we het recept wel eens x2 doen dus voor een kilo vlees, maar meer dan dat doen we echt nooit bij elkaar. Dit doen we ook zo voor die 900 stokjes (30kg) die we voor het Midzomer Bier & BBQ festival moeten marineren.

We hebben het recept nooit aangepast om in 1x grote hoeveelheden te marineren, dus door per 500 gram max. 1 kg te marineren blijven de ingredi?nten voldoende op elkaar afgestemd en de smaak zoals we die willen hebben. Het recept simpel vermenigvuldigen en grotere hoeveelheden bij elkaar doen kan dus een afwijking in smaak geven.
 
ik heb het idd wel allemaal bij elkaar gegooid . foto was van laatste portie die wel wat beter vd bbq kwam de eerdere. scheelt ook qua smaak. had toch te weinig geduld ben ik bang
 
sieb zei:
ik heb het idd wel allemaal bij elkaar gegooid . foto was van laatste portie die wel wat beter vd bbq kwam de eerdere. scheelt ook qua smaak. had toch te weinig geduld ben ik bang
Dan kan dat een oorzaak van de vlakke smaak zijn. Snel nog een keer proberen  :p
Ik heb tegelijk even een update in het recept geplaatst waarbij ik dit specifiek aangeef  :D
 
DanBras zei:
sieb zei:
ik heb het idd wel allemaal bij elkaar gegooid . foto was van laatste portie die wel wat beter vd bbq kwam de eerdere. scheelt ook qua smaak. had toch te weinig geduld ben ik bang
Dan kan dat een oorzaak van de vlakke smaak zijn. Snel nog een keer proberen  :p
Ik heb tegelijk even een update in het recept geplaatst waarbij ik dit specifiek aangeef  :D

ik vond dit de eerste keer ook maar door het toevoegen van iets zout de vlakke smaak niet meer heb
 
Ik hoor alleen maar lof over deze sat?. Maar hier ook een beginnersvraag. Wat is de kerntemperatuur voor de sat?? Of gewoon gokken? Ga morgen procureur in de marinade zetten volgens het basisrecept.

 
Als ik sat? maak meet ik niet de kern temperatuur maar als ze zo op het gezicht goed ogen probeer ik van ??n stokje het stukje vlees wat als het eerst op het stokje is gegaan, dat ligt het meest op of tegen de rand van de bbq (dus de minst hete plek) als die goed is is de rest dat ook.

Succes met de sat?.
 
Gratje zei:
Ik hoor alleen maar lof over deze sat?. Maar hier ook een beginnersvraag. Wat is de kerntemperatuur voor de sat?? Of gewoon gokken? Ga morgen procureur in de marinade zetten volgens het basisrecept.
Hans zei:
Als ik sat? maak meet ik niet de kern temperatuur maar als ze zo op het gezicht goed ogen probeer ik van ??n stokje het stukje vlees wat als het eerst op het stokje is gegaan, dat ligt het meest op of tegen de rand van de bbq (dus de minst hete plek) als die goed is is de rest dat ook.

Dat is inderdaad lastig te meten. Officieel moet het voor kip 72 graden zijn gedurende een paar minuten als het goed is, maar of dat te meten is hangt af van hoe groot je de stukjes vlees snijdt.
Maar zoals Hans al aangeeft kan je dit het best controleren door ??n sateh op te offeren en het eerste stukje vlees (niet aan de punt, maar aan de 'handkant' van het stokje) door te snijden en te controleren  :)
 
DanBras zei:
Gratje zei:
Ik hoor alleen maar lof over deze sat?. Maar hier ook een beginnersvraag. Wat is de kerntemperatuur voor de sat?? Of gewoon gokken? Ga morgen procureur in de marinade zetten volgens het basisrecept.
Hans zei:
Als ik sat? maak meet ik niet de kern temperatuur maar als ze zo op het gezicht goed ogen probeer ik van ??n stokje het stukje vlees wat als het eerst op het stokje is gegaan, dat ligt het meest op of tegen de rand van de bbq (dus de minst hete plek) als die goed is is de rest dat ook.

Dat is inderdaad lastig te meten. Officieel moet het voor kip 72 graden zijn gedurende een paar minuten als het goed is, maar of dat te meten is hangt af van hoe groot je de stukjes vlees snijdt.
Maar zoals Hans al aangeeft kan je dit het best controleren door ??n sateh op te offeren en het eerste stukje vlees (niet aan de punt, maar aan de 'handkant' van het stokje) door te snijden en te controleren  :)
Ik heb deze sat? al ontzettend vaak gemaakt met kippedij. Op een gegeven moment krijg je door aan de hand van knijp weerstand of ze goed zijn. Maar dat is echt pure ervaring

Verstuurd vanaf mijn E6853 met Tapatalk

 
Roel "OsFa" Duysserinck zei:
Ik heb deze sat? al ontzettend vaak gemaakt met kippedij. Op een gegeven moment krijg je door aan de hand van knijp weerstand of ze goed zijn. Maar dat is echt pure ervaring
Ik heb de sateh nog niet zo heel vaak gemaakt ;) maar als ik alleen voor onszelf maak, dan doe ik het ook op gevoel en dan weet je wel op een gegeven moment wanneer ze klaar zijn. Als ik echter heel veel moet maken (zoals bij een feest of evenement) of gewoon mensen voor eten op bezoek krijg, dan controleer ik het altijd nog wel om het 1001% zeker te weten dat ze daar niet ziek van kunnen worden.
 
DanBras zei:
Roel "OsFa" Duysserinck zei:
Ik heb deze sat? al ontzettend vaak gemaakt met kippedij. Op een gegeven moment krijg je door aan de hand van knijp weerstand of ze goed zijn. Maar dat is echt pure ervaring
Ik heb de sateh nog niet zo heel vaak gemaakt ;) maar als ik alleen voor onszelf maak, dan doe ik het ook op gevoel en dan weet je wel op een gegeven moment wanneer ze klaar zijn. Als ik echter heel veel moet maken (zoals bij een feest of evenement) of gewoon mensen voor eten op bezoek krijg, dan controleer ik het altijd nog wel om het 1001% zeker te weten dat ze daar niet ziek van kunnen worden.
Niet vaak...schaam je

Okay...point there... Is het niet voor visite: trek er altijd 1 uit elkaar

Verstuurd vanaf mijn E6853 met Tapatalk

 
75 graden ook voor procureur?
Ik ga 3 kilo procureur snijden. Voor ongeveer 10 a 15 man. Dus liever safe dan sorry wat betreft de temperatuur.
Verder de vraag. 3 kilo = 6 porties = 6 keer de hoeveelheid van de marinade. Mag ik die wel in 1 keer maken en daarna verdelen in 6 porties? Of 6 losse porties maken?
 
Gratje zei:
75 graden ook voor procureur?
Ik ga 3 kilo procureur snijden. Voor ongeveer 10 a 15 man. Dus liever safe dan sorry wat betreft de temperatuur.
Verder de vraag. 3 kilo = 6 porties = 6 keer de hoeveelheid van de marinade. Mag ik die wel in 1 keer maken en daarna verdelen in 6 porties? Of 6 losse porties maken?
Per max 1 kg marineren... Dus 3 grote zakken..  6 keer 500gr is beter

Verstuurd vanaf mijn E6853 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan