BasBQ
Beef en Steak

Sateh Babi/Ajam (= varkensvlees/kippenvlees)

noskos zei:
Ja hoor, even doorlaten koken en dan kun je het gebruiken.
Dankjewel! Het ruikt zo lekker dat het zonde is om weg te gooien:D
 
Heb hem gisteren gebruikt voor een verjaardagsfeestje en de complimenten vlogen me om de oren!! Zeker geslaagd dus bedankt ;)
 
van het weekend gemaakt met kippendijen en ze waren echt verukkeluk, beste sateh die ik heb gegeten
 
Vandaag gegeten. Het was heerlijk.
De nieuwe standaard voor sat? !!!
 
Ben heel nieuwsgierig gemaakt door alle lovende woorden, heb nog genoeg kippendijen liggen dus we gaan hem snel maken voor de vergelijking met de sat? van Tante Miho :)
 
Vorig weekend deze sate gemaakt geheel volgens het recept van DanBras, we hadden als vergelijking ook Tante Miho sate erbij gemaakt omdat die sate al 23 jaar mijn favoriet is.
Na een half stokje sate was ik er al achter dat de DanBras sate niet voor mij is, veel te zoet en eentonig van smaak.
We hadden allebei de sate van kippendijen gemaakt en bewust geen pindasaus erbij geserveerd omdat Tante Miho sate zonder (pinda)saus gegeten wordt.
Foto's volgen later vanmiddag in een apart topic.
 
Is al een ouder draadje, maar wilde toch een kleine reactie plaatsen, wellicht heeft iemand hier iets aan ;-)

Als je sate's gaat prikken, kun je de punt van het stokje beter in het laatste stukje vlees laten zitten.
Dan heb je geen last van een verbrand stokje.

Blefke
 
blefke zei:
Als je sate's gaat prikken, kun je de punt van het stokje beter in het laatste stukje vlees laten zitten.
Dan heb je geen last van een verbrand stokje.
Daar heb je helemaal gelijk in!
Nog een tip....als je de satehs gaat grillen in bv. een OTP, dan kan je ook een strook aluminiumfolie plaatsen op de plek waar de stokjes bloot liggen; aan de kant van het handvat van de sateh zeg maar. Op die manier bescherm je die kant ook grotendeels tegen verbranden.

Eerlijk gezegd ben ik daar zelf mee gestopt want ben daar veel te lui voor om iedere keer er voor te zorgen dat die stokjes precies goed liggen. En een enkele keer een verbrand stokje houd mij niet meer tegen; krijg toch wel vieze vingers dus dat kan er dan ook nog wel bij :p
 
hahaha,
Ik heb zelf een sate bbq gemaakt, ben je meteen af van verbrande vingers en stokjes  ;)

Blefke
 
Overigens is het ook lekker om de sat? af te lakken met sojasaus, zoals Bango, ABC of 'A'.  Maar de marinade opkoken en gebruiken kan natuurlijk ook...

Blijft een super marinade dit! Ik ben nog niemand tegengekomen die deze sat?'s niet heerlijk vond.
 
Dit is inderdaad een zeer lekker marinade, wij gebruiken nagenoeg dezelfde marinade alleen doen wij er bruine suiker in  ;)
Blefke
 
blefke zei:
hahaha,
Ik heb zelf een sate bbq gemaakt, ben je meteen af van verbrande vingers en stokjes  ;)

Blefke
Uhh vanavond sateetjes gemaakt, maar met de verkeerde barbecue?
Was te lui om de sate bbq uit de garage te halen, met als gevolg verbrande vingertjes hahahahaha.
Maar desalniettemin de sateetjes waren heerlijk ;-)



Greetz,
blefke
 
even een paar  beginnersvraagjes.

kan je aangeven hoeveel knoflookpoeder de tenen knflook ongeveer kan vervangen? is 2 theelepels dan bijv ok?
de hoeveelheid komijn betreft poeder toch?
de koriander gaat ook om zaad? of heb ik dan veel te veel/het verkeerde?

heb geen tijd voor een testrun en ga het in ??n keer voor een groep maken dus de verhoudingen zijn nogal belangrijk :)
 
sieb zei:
kan je aangeven hoeveel knoflookpoeder de tenen knflook ongeveer kan vervangen? is 2 theelepels dan bijv ok?
de hoeveelheid komijn betreft poeder toch?
de koriander gaat ook om zaad?
Verse knoflook vervangen door poeder heb ik geen idee van de verhouding. Hier is ook als je zoekt op internet niet iedereen eens met elkaar. De ??n zegt dat een 1/4 theelepel gelijk is aan 2 teentjes knoflook, maar ooit bij een Indo-blog gezien dat wordt aangehouden dat 1 theelepel gelijk is aan 2 teentjes knoflook. Zal dus gevalletje experimenteren worden, hoewel het mijn persoonlijke smaak is dat iets behoorlijk wat knoflook kan hebben. Hou er in ieder geval rekening mee dat de smaak iets anders zal zijn en dat knoflookpoeder heel geconcentreerd is en je er geen eetlepels van moet gebruiken  :D

Komijn (djinten) gaat inderdaad om poeder, maar ook het koriander (ketoembar) gaat om poeder. Beide zo verkrijgbaar bij een willekeurig toko en de meeste supermarkten, want dit zijn standaard kruiden die bij alle Indo's in de kast staan.
 
bedankt voor je snelle reactie!

ik woon in friesland en dan is een toko niet om de hoek maar met een beetje hulp van het forum kom ik er wel.
heb korianderzaad in huis maar als ik dat maal krijg ik gewoon de poeder lijkt me. dus dat moet goed komen

zal zuinig aan doen met de knoflook want ik ben er zelf niet zo'n fan van. vooral vanwege de kegel de dag erna :)
 
sieb zei:
zal zuinig aan doen met de knoflook want ik ben er zelf niet zo'n fan van. vooral vanwege de kegel de dag erna :)

heb jij toch geen last van  :D
 
nou ik heb 3 kilo gesneden in de marinade liggen. stukken zijn wel wat grof denk ik dus ik zal ze tactisch op de pen rijgen. vanwege de suiker zeker niet te heet stoken die bbq? 120 graden en na een kwartiertje nog even direct? of zit ik er dan helemaal naast? kan het nergens terug vinden dus ik denk ik check het nog ff
 
sieb zei:
nou ik heb 3 kilo gesneden in de marinade liggen. stukken zijn wel wat grof denk ik dus ik zal ze tactisch op de pen rijgen. vanwege de suiker zeker niet te heet stoken die bbq? 120 graden en na een kwartiertje nog even direct? of zit ik er dan helemaal naast? kan het nergens terug vinden dus ik denk ik check het nog ff
Een kwartiertje op 120 is wat kort... indirect tot ze gaar zijn, en dan nog even direct. Tijd is afhankelijk van de temperatuur van de BBQ.
 
Terug
Bovenaan Onderaan