BasBQ
Beef en Steak

Rooster schoonmaken/branden?

Ik gebruik de,,
Barbecue schoonmaaktray
Ja die heb ik ook!
Gebruik hem niet vaak, maar gewoon af en toe alles weer mooi glimmend.
Gewoon lekker laten weken in heet water met dreft oid. daarna met klein schuursponsje is alles er zo vanaf.
daarna altijd wel gehannes hoe ik het water weer uit deze tray haal, maar meestal gaat bijna alles in een emmer daarna haha!
Verder gewoon een roosterborstel eroverheen na/voor het bbq'en met heet vuur eronder.
 
Uurtje in een vuilniszak met warm water en dreft. Daarna met de borstel schoonmaken en wat er niet afkomt met de borstel met een staalborsteltje (of met aluminium folie, werkt ook)
 
Uurtje in een vuilniszak met warm water en dreft. Daarna met de borstel schoonmaken en wat er niet afkomt met de borstel met een staalborsteltje (of met aluminium folie, werkt ook)
laat hem een paar uur in de zon/nachtje zitten in die vuiniszak goed afgesloten met een flinke scheut Amoniak en je zal versteld staan ;)
 
laat hem een paar uur in de zon/nachtje zitten in die vuiniszak goed afgesloten met een flinke scheut Amoniak en je zal versteld staan ;)
Zal ongetwijfeld meer effect hebben maar het idee dat iets wat met ammoniak in aanraking komt ook weer direct met mijn vlees in aanraking is weerhoudt me ervan.
 
Zal ongetwijfeld meer effect hebben maar het idee dat iets wat met ammoniak in aanraking komt ook weer direct met mijn vlees in aanraking is weerhoudt me ervan.
Je spoelt hem toch af nadien dus is niets meer van te bespeuren hoor :)
 
Je spoelt hem toch af nadien dus is niets meer van te bespeuren hoor :)
En wat dan nog, ammoniak is redelijk basic spul. Het is in hoge concetraties niet gezond en kan reacties geven, maar zelfs als zou je het laten drogen dan blijft er te weinig achter op je rooster om er iets van te merken.
Je moet ook niet vergeten dat afwasmiddel ook niet heel gezond is als je het drinkt :D. Ammoniak reageert overigens heel goed met vet, geeft rare grijze smurrie. Tenminste dat was zo op mijn weber rooster dat ik slecht had onderhouden (lees was heel smerig :ROFLMAO:)
 
Ik koop iedere keer een nieuwe... :)


Vaak na gebruik ga ik nog met een stuk aluminiumfolie over het rooster en daarna met zo'n krabber. En voor de volgende keer maak ik hem voor gebruik met een sopje schoon.
 
Het lijkt alsof er 2 type BBQ-ers zijn:
1. Die het rooster blinkend schoon/als nieuw wil hebben en bereid is dit ding echt grondig schoon te maken
2. Die het prima vindt dat het rooster er niet als nieuw uitziet en af en toe het vuur flink opstookt en dan even schrobt.

Zelf hoor ik bij groep 2 :) Is dit nog tricky gezien voedselveiligheid, bacterien of zoiets?
 
Het lijkt alsof er 2 type BBQ-ers zijn:
1. Die het rooster blinkend schoon/als nieuw wil hebben en bereid is dit ding echt grondig schoon te maken
2. Die het prima vindt dat het rooster er niet als nieuw uitziet en af en toe het vuur flink opstookt en dan even schrobt.

Zelf hoor ik bij groep 2 :) Is dit nog tricky gezien voedselveiligheid, bacterien of zoiets?
Aangezien je de bbq over het algemeen boven de 100 graden stookt is voedselveiligheid niet in het geding
 
Aangezien je de bbq over het algemeen boven de 100 graden stookt is voedselveiligheid niet in het geding

Precies, hier ook heet stoken en even een borstel erover voor het voedsel erop gaat..... enige uitzondering tot nu toe is bij het koud roken van kaas want dan blijft het rooster koud en geeft het af, dat ziet er natuurlijk niet zo fris uit.:p
 
De gasbbq gebruik in nu wel een pak minder, maar 2 x a 3 x per jaar maakte ik hem helemaal zuiver. Daarnaast net ervoor of net na de sessie hem goed opstoken en met de borstel erover.

Bij de KJ doe ik het wat vaker. Enerzijds omdat het nog nieuw is, anderzijds omdat mijn vrouw dat wilt :D Ze wil dat ik hem in ‘ere’ hou :D. Dus laten we zeggen sat ik,om,de 2 sessies wel een complete kuis doe en met de gietijzeren iedere keerom hem daarna terug in te speren met olie. Heb er thans een hekel aan, maar ben nu in het bezit van die rooster-poets-bak. Dat gaat al een groot verschil maken.
 
De gasbbq gebruik in nu wel een pak minder, maar 2 x a 3 x per jaar maakte ik hem helemaal zuiver. Daarnaast net ervoor of net na de sessie hem goed opstoken en met de borstel erover.

Bij de KJ doe ik het wat vaker. Enerzijds omdat het nog nieuw is, anderzijds omdat mijn vrouw dat wilt :D Ze wil dat ik hem in ‘ere’ hou :D. Dus laten we zeggen sat ik,om,de 2 sessies wel een complete kuis doe en met de gietijzeren iedere keerom hem daarna terug in te speren met olie. Heb er thans een hekel aan, maar ben nu in het bezit van die rooster-poets-bak. Dat gaat al een groot verschil maken.
Daarom denk ik dat ik die rooster-poets-bak maar niet ga kopen, kom ik ook niet sneller in de verleiding :d
 
Moest van mijn vrouw, want dan heeft ze ook een bak voor de roosters van de dampkap te poetsen :oops:
LOL. Maarre... die bak wordt toch ook weer smerig na het schoonmaken van je rooster? Moet je daarna die bak weer schoonmaken...
 
Ik zit er ook een beetje tussenin, zolang het enigszins schoon kijkt hou ik het bij het schoonbranden en met de borstel erover. Ziet het er niet zo best meer uit gaat het rooster mee naar binnen om een schuursponsje zo vuil mogelijk te maken 😂 Die bak zal ik daar trouwens graag voor hebben, het GBS roostertje past nog wel in de wasbak en geeft dus weinig troep, dat grote rooster.... alles onder de zooi.
 
Van de andere kant, een houtskoolBBQ is wel heerlijk om te poetsen. Heb maar eens een gasBBQ. Ben je uren stil mee. Daarom dat dit max 1 x per jaar gebeurt bij mij. Waar bij houtskool het vet en dergelijke in het houtskool valt en uiteindelijk verdwijnt, valt dit bij een gasBBQ gewoon overal tussen. Bah.
 
Na iedere sessie even opstoken en schoonpoetsen met een messing of rvs borstel. Daarna maak ik een stuk oude handdoek nat. Maak er een prop van en poets daarmee het rooster nog een keer schoon terwijl het op de hete bbq ligt. Werkt voor mij prima.
 
Het lijkt alsof er 2 type BBQ-ers zijn:
1. Die het rooster blinkend schoon/als nieuw wil hebben en bereid is dit ding echt grondig schoon te maken
2. Die het prima vindt dat het rooster er niet als nieuw uitziet en af en toe het vuur flink opstookt en dan even schrobt.

Zelf hoor ik bij groep 2 :) Is dit nog tricky gezien voedselveiligheid, bacterien of zoiets?
Ik behoor ook tot groep 2. Voorheen wilde ik roosters blinkend schoon hebben, maar uiteindelijk draait het om de functionele werking van de roosters. Flink warm maken en dan met een goede borstel alle restjes verwijderen. Vanwege de flinke hitte heb ik hier vertrouwen in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan