BasBQ
Beef en Steak

Rooster schoonmaken/branden?

Ik behoor ook tot groep 2. Voorheen wilde ik roosters blinkend schoon hebben, maar uiteindelijk draait het om de functionele werking van de roosters. Flink warm maken en dan met een goede borstel alle restjes verwijderen. Vanwege de flinke hitte heb ik hier vertrouwen in.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Heel soms haal ik er nog een vochtige doek overheen. Je ziet dan toch wel wat vuil eraf komen.
 
Ik laat het rooster goed heet worden. Staalborstel erover. Dan met een doekje zonnebloemolie en het ergste is er af. Je rooster is schoon.
 
Ik denk dat ik dan maar voor schoonbranden ga… klinkt een stuk relaxter.
Doen jullie dat ook met het gietijzeren rooster en de gietijzeren plaat?
(ik zie dat dit item al best oud is, maar hoop dat iemand me hiermee toch weer iets wijzer kan maken)
 
Mijn gietijzer krijgt wat meer aandacht dan het RVS; het grove vuil schoonbranden/maken na het grillen, af laten koelen en met water en een sponsje schoonmaken en daarna lichtjes invetten met wat natuurlijke olie om roesten te voorkomen.
 
Iets dat mensen niet kennen, heel goed werkt en bij ons veel op het werk ligt, is cellenglas. Onder de naam Foamglass bekend. Dat is isolatie op basis van glas en als we dit op een project plaatsen, komt er altijd wel een buurtbewoner vragen voor een stukje overschot. Sommige arbeiders gebruiken het bij ons ook. Zelf nog niet getest, maar ook niet makkelijk verkrijgbaar als je niet in de sector zit.
Maar ga het zelf ook eens moeten gaan testen.
Oude post, maar wrijf je daarmee je rooster schoon.
Die splinters lijken mij vrij link, of brokkelt het niet?
 
Oude post, maar wrijf je daarmee je rooster schoon.
Die splinters lijken mij vrij link, of brokkelt het niet?
Uiteindelijk schuren die roosters daarin waardoor het nog beter werkt. Bedoeling is natuurlijk wel dat je de rooster eventjes met water afspoelt.

Maar tot nu toe nog niet geprobeerd wegens vergeten. Dus bij deze weet ik het weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan